Lekcje samobadania piersi w szkołach – Avon startuje z 2. edycją programu Normal
Jak pokazuje najnowsze badanie Boob Census 2023[i], przeprowadzone dla Avon, 34% polskich nastolatek czuje dyskomfort rozmawiając z rodziną na temat zdrowia piersi, a aż 57% twierdzi, że nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie samobadania i rozpoznawania niepokojących symptomów. Jednocześnie 75% dziewcząt wskazuje, że jest to ważna kwestia i deklaruje zainteresowanie tematem, jeśli będzie poruszony w szkole. Na tę potrzebę zdobywania wiedzy przez młodych odpowiada Avon, który razem z partnerami – Fundacją Rak’n’Roll i Kliniką Ginekologiczną Gini, startuje z drugą edycją ogólnopolskiej kampanii o zdrowiu i samobadaniu piersi – Normalne, że ich dotykam.
Pier(w)si o piersiach
Zdaniem ekspertów, już nastolatki w okresie dojrzewania powinny regularnie co miesiąc sprawdzać swoje piersi, a najlepszym miejscem, aby zaszczepić w nich ten pozytywny nawyk, jest szkoła. Dlatego Avon, jako pierwszy w Polsce, wprowadził w ubiegłym roku do szkół lekcje samobadania dla dziewcząt po 16. roku życia. Scenariusz zajęć, przygotowany we współpracy z metodykiem i partnerami akcji, wpisany jest w podstawę programową lekcji biologii, WF i wychowania do życia w rodzinie. Ekspertki – konsultantki Avon – przeszkolone przez Fundację Rak’n’Roll, odwiedziły 100 szkół w Polsce i przeprowadziły multimedialne i praktyczne zajęcia, w których uczestniczyło aż 9 341 dziewcząt. Sukces pierwszej edycji programu, który został entuzjastycznie przyjęty przez nauczycieli i uczennice, sprawił, że Avon rusza właśnie z kolejną odsłoną akcji na rok szkolny 2023/24.
Chcemy zaszczepić zdrowy nawyk samobadania piersi u dziewcząt, który zostanie z nimi na zawsze – najlepszym miejscem, by zrobić to w odpowiedni sposób i na odpowiednią skalę jest szkoła. Ciałopozytywny język kampanii pozwala nam je zainteresować i pomaga im uwierzyć, że dotykanie piersi raz w miesiącu może być częścią ich normalnych rytuałów pielęgnacyjnych. Po pierwszej edycji wiemy, że to działa. Do programu zgłaszały się nie tylko dziewczyny z jednego rocznika, ale całe szkoły, a odbiór lekcji był bardzo pozytywny. Widać, że trafiliśmy w realną potrzebę społeczną, co dodaje nam skrzydeł i z jeszcze większym zapałem startujemy z programem w tym roku – mówi Ewa Grzech, Head of Integrated Communications Avon Polska.
Piersi na cenzurowanym
Temat zdrowia piersi jest dla kobiet niezwykle istotny, a jednak ciągle istnieje wokół niego otoczka wstydu, przez co ta ważna kwestia spychana jest na dalszy plan. Jak wynika z badania Boob Census 2023, przeprowadzonego dla Avon, młode dziewczyny czują się niekomfortowo rozmawiając o piersiach i to nie tylko z rodziną, ale także z przyjaciółmi (21%) czy z lekarzem (30%). Co trzecia ankietowana nigdy nie poruszała tego tematu w domu czy ze znajomymi, a co piąta nie konsultowała nawet ze specjalistą. I głównym powodem jest odczuwany wstyd i zażenowanie (ponad 20%) oraz niechęć do rozmowy w rodzinie (36%), z przyjaciółmi (63%) czy w gabinecie (36%) o tak intymnych i osobistych sprawach.
Widzimy wśród nastolatek wyraźną potrzebę i otwartość na rozmowy o zdrowiu piersi i profilaktyce. Stąd też pomysł na lekcje w szkołach, podczas których w bezpiecznym otoczeniu i przyjaznej atmosferze możemy im dostarczać niezbędnej wiedzy, a one mogą swobodnie i bez skrępowania zadawać pytania – dodaje Ewa Grzech.
W domu, szkole i na TikToku!
W tym kontekście, ciekawą informacją, wynikającą z badania Boob Census 2023, jest źródło,
z którego młodzież czerpie wiedzę na temat zdrowia piersi. Najwięcej, bo 45%, rozmawiało na ten temat z rodzicami, a 38% w szkole z nauczycielami, ale aż 40% szuka informacji także w Social Mediach! Pokazuje to, jak wielka odpowiedzialność ciąży na twórcach treści publikowanych na kanałach społecznościowych. Ale jednocześnie to warta wykorzystania szansa na dotarcie do młodych w ich naturalnym środowisku. Dlatego w tym roku Avon zdecydował się podjąć współpracę z młodymi TikTokerkami: Pauliną, Seleną i Elizą, które będą zachęcać dziewczyny do regularnego, comiesięcznego samobadania i zapisywania szkół do programu.
Zgłoś szkołę
Druga edycja kampanii Normalne, że ich dotykam startuje już dziś. Scenariusz lekcji przygotowanej przez Avon wraz z partnerami, wpisuje się w podstawę programową i może być przeprowadzony
w ramach lekcji biologii, wychowania do życia w rodzinie i wychowania fizycznego. Udział w lekcjach jest bezpłatny, a dyrektorzy szkół i nauczyciele mogą zgłaszać swoje klasy na stronie www.avon.pl/programedukacyjny
Kampania trwa do 31.10, a lekcje przeprowadzane będą do końca roku szkolnego 2023/2024.
Avon
W Avon wierzymy, że lepszy świat dla kobiet to lepszy świat dla wszystkich. Jesteśmy marką kosmetyczną dla kobiet wspierającą ich siłę, rozbudzającą pewność siebie i stwarzającą im możliwości do realizowania swojego potencjału. Miliony niezależnych Konsultantek na całym świecie sprzedają kultowe produkty Avon za pośrednictwem swoich sieci społecznościowych, a ponad 20% z każdej sprzedaży pomaga tworzyć lepszą przyszłość dla kobiet*. Opowiadamy się za rozwojem kobiet - słuchamy ich potrzeb, mówimy o sprawach, które mają dla nich znaczenie
i wierzymy w tworzenie pozytywnych zmian. W ramach kampanii Avon Kontra Rak Piersi i Avon Kontra Przemoc przekazaliśmy ponad 7,5 miliona złotych na wsparcie zdrowia i bezpieczeństwa Polek. Dofinansowaliśmy 67 tysiące badań USG piersi w Gabinetach z Różową Wstążką. Uruchomiliśmy pierwszą w Polsce przeciwprzemocową aplikację Avon Alert. Dbamy o planetę prowadząc zrównoważony biznes i nie testujemy naszych kosmetyków ani ich składników na zwierzętach nigdzie na świecie. Otrzymaliśmy akredytację w programie Leaping Bunny Cruelty Free International, potwierdzającą utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości produktów wolnych od okrucieństwa wobec zwierząt. Avon jest częścią Grupy Natura &Co. *Dowiedz się więcej na www.avon.pl
KONTAKT
Avon Cosmetics Polska Marta Kosińska CSR & Corporate Communication Lead e-mail: marta.kosinska@avon.com
| Garden of Words Weronika Grandys-Kil Account Executive e-mail: w.grandys@gardenofwords.pl |
[i] Badanie Boob Census 2023 przeprowadzone w Polsce na 405 nastoletnich dziewczynach w wieku 14-17 lat.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.