Komunikaty PR

Mamo, nie przepraszaj za swoje emocje!

2021-05-25  |  14:00
Biuro prasowe

Według badania zrealizowanego na zlecenie Instytutu LB Medical, w ramach kampanii #wKobiecejGłowie,  62% matek uważa, że dziecko powinno być świadome tego, jakie emocje przeżywają rodzice. Z drugiej strony, 43% respondentek stara się ukryć przed swoją pociechą chwile słabości, a prawie 34% kobiet nie pozwala sobie na łzy przy swoich dzieciach.[1] Tymczasem, tłumienie swoich emocji może mieć negatywny wpływ nie tylko na zdrowie psychiczne rodziców, ale również ich dzieci. Dlaczego warto wyrażać emocje, a przede wszystkim uczyć tego swoje pociechy?  Odpowiadamy!

Nauka wyrażania emocji – dlaczego to tak ważne?

Emocje są codziennością każdego człowieka, które rodzą się w nas w odpowiedzi na konkretne sytuacje. Wielu psychologów podkreśla, że nie ma emocji dobrych czy złych – są jedynie nieodpowiednie sposoby ich wyrażania bądź – co gorsza – sytuacje, kiedy zamiatamy je pod dywan, nie uzewnętrzniając tego, co odczuwamy. Psycholog Paul Ekman, identyfikuje 6 emocji podstawowych, które według niego są uniwersalne i spotykane we wszystkich kulturach – należą do nich radość, smutek, strach, wstręt, złość oraz zaskoczenie. Emocje podstawowe zostały wyodrębnione na podstawie długoletnich badań wśród mieszkańców Państw znajdujących się  na wielu szerokościach geograficznych. Psycholog dowiódł, że nie jest ważne to, gdzie mieszkamy – w Polsce, w Stanach Zjednoczonych czy może w Boliwii – na określone bodźce reagujemy tak samo, wytwarzając identyczne sygnały niewerbalne, takie jak na przykład mimika twarzy.

Dzięki emocjom jesteśmy w stanie lepiej poznać siebie, własne potrzeby oraz zidentyfikować to, co jest dla nas ważne. Emocje są również niezbędnym narzędziem w relacjach międzyludzkich – ułatwiają nam interakcję społeczną oraz pomagają tworzyć satysfakcjonujące kontakty z innymi ludźmi.

Emocje pełnią również bardzo ważną rolę w życiu dzieci. Nie jest tajemnicą, że dzieci uczą się zachowań poprzez obserwację, czyli tzw. modelowanie. Każda kobieta, która pełni rolę matki z pewnością wie, że warto dawać swojemu dziecku dobry przykład do naśladowania, ponieważ najmłodsi chłoną zachowania dorosłych jak gąbka. Jednym z takich dobrych przykładów jest uczenie swojego dziecka wyrażania emocji - jeżeli matka daje sobie przyzwolenie na wyrażanie emocji, pokazuje swojemu dziecku, że jest to coś naturalnego, co warto praktykować.

Chciałabym, aby wszystkie kobiety przekonały się do tego jak ważne jest wyrażanie emocji – tłumienie ich naprawdę się nie opłaca. Dlaczego? Bo jest to niedobre zarówno dla naszego zdrowia psychicznego, jak i fizycznego! Kiedy czujemy złość i nie możemy jej wyrazić, wzrasta ciśnienie krwi, przyspiesza oddech, czujemy ucisk w żołądku. Dlatego dbajmy o siebie, nauczmy się nazywać emocje i je świadomie wyrażać, bo nie ma nic bardziej ludzkiego! Mówi Aneta Grzegorzewska, dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych, Gedeon Richter Polska.

W jaki sposób wyrażać emocje w sposób niekrzywdzący dla siebie oraz innych?

Przede wszystkim postawmy na empatię oraz komunikację pozbawioną agresji. W taki sposób jest skonstruowany model „Porozumienia bez przemocy”. Model ten zakłada uczciwe, w pełni wyrażanie siebie, połączone z jednoczesnym słuchaniem drugiej osoby w empatyczny sposób. Chodzi o jasne wyrażanie uczuć i potrzeb, dzięki czemu możemy otoczyć siebie odpowiednią troską. To pozwala nie tylko zaspokoić swoje potrzeby, ale uczy również odkrywać emocje innych osób. Porozumienie bez przemocy może być z powodzeniem stosowane przez matki, które szukają efektywnego sposobu, aby dotrzeć do swoich dzieci i zrozumieć ich potrzeby.

Żadna kobieta nie powinna chronić swoich dzieci przed dostępem do trudnych emocji. Nie oznacza to oczywiście, że musimy czuć się w obowiązku, aby sygnalizować swojemu dziecku o każdym najmniejszym problemie. Warto zastanowić się, który problem dotyczy dziecka a który świata dorosłych i tych kwestii nie należy mieszać ale ważne jest by kobiety rozmawiały ze swoimi dziećmi również o tych sytuacjach i momentach, które nie są pozytywne i rodzą trudne, nieprzyjemne emocje. Brak rozmowy o sprawach trudnych, udawanie, że problem nie istnieje to pozorny parasol bezpieczeństwa i rozwiązanie krótkoterminowe. Dlatego zdecydowanie polecam szczerą rozmowę ze swoją pociechą. Nauczenie dziecka umiejętności mówienia o swoich emocjach jest pięknym prezentem, z którego skorzysta w życiu. Zachęcam również by poczytać na temat porozumienia bez przemocy, które jest drogowskazem do takiej komunikacji, w której jasno mówimy o swoich emocjach, asertywnie pokazujemy granice, precyzujemy swoje potrzeby i oczekiwania. Uczmy dzieci, że emocje są naturalną częścią naszego życia i nie należy zamiatać ich pod dywan. Szczera rozmowa z dzieckiem to również świetna okazja do tego, aby wzmocnić relację. To właśnie wtedy pokazujemy swojemu dziecku, że traktujemy je z należytą uwagą, troską oraz dojrzałością. Mówi Agnieszka Aksamit-Oknińska, psycholog dziecięcy, Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii.  

[1] Badanie „Relacja rodzic-dziecko” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 11-13 maja przez agencję SW Research, n=684, metoda badawcza CAWI

Więcej informacji:

Zuzanna Bieńko
email: wkobiecejglowie@instytutlbmedical.pl
https://naszawtymglowa.pl/kampania-spoleczna-w-kobiecej-glowie/

Instytut LB Medical powstał z myślą o potrzebach zdrowotnych Polaków. Instytut tworzą wybitni specjaliści w dziedzinie ochrony zdrowia oraz komunikacji zdrowotnej. Co robimy? Komunikujemy, edukujemy i walczymy o pacjentów. Podejmujemy zadania z zakresu zdrowia i higieny, a w szczególności zadania z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób. Budowanie świadomości problemów zdrowotnych oraz edukowanie na temat profilaktyki i rozwiązań terapeutycznych to nasz nadrzędny cel. Łączymy doświadczenie ekspertów medycznych, prawników,  specjalistów od komunikacji z doświadczeniem pacjenta i ich rodzin, co daje nam możliwość angażowania się w sprawy ważne dla pacjentów, organizacji prozdrowotnych i instytucji naukowych oraz prawo do społecznej dyskusji o najważniejszych problemach zdrowotnych. Misją Instytutu jest polepszanie jakości życia pacjentów i wspieranie systemu ochrony zdrowia w Polsce poprzez prowadzenie innowacyjnych projektów społecznych i edukacyjnych opartych na badaniach naukowych evidence based. Naszym celem jest również budowanie relacji ze środowiskiem naukowym, eksperckim i pacjenckim. Konsolidacja tych środowisk jest jednym z filarów działalności Instytutu. To dzięki temu możliwy jest realny wpływ na poprawę kondycji ochrony zdrowia Polaków. Więcej informacji: https://www.facebook.com/InstytutLBMedical/

#wkobiecejGŁOWIE to kampania edukacyjno-społeczna, której misją jest zwrócenie uwagi na zdrowie kobiet, jako grupy społecznej szczególnie narażonej na zaburzenia psychiczne. Głównym partnerem kampanii został Gedeon Richter, który regularnie wspiera kobiety zarówno w obszarze zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Celem kampanii jest poznanie oraz odpowiadanie na potrzeby kobiet, podarowanie im przestrzeni do rozmów, a także podjęcie wszelkich działań, które będą miały realny wpływ na poprawę ich samopoczucia. Pomysłodawcą i organizatorem kampanii jest instytut LB Medical. Partnerzy: Gedeon Richter, Instytut Badawczy SW Research, Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii, Fundacja Gerlsy. Więcej informacji: https://naszawtymglowa.pl/kampania-spoleczna-w-kobiecej-glowie/

Gedeon Richter jest jednym z największych koncernów farmaceutycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, coraz prężniej rozwijającą swoją działalność na rynkach Europy Zachodniej, w Chinach i Ameryce Łacińskiej. Wachlarz produktów Gedeon Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych, m.in. ginekologię, ośrodkowy układ nerwowy oraz układ sercowo-naczyniowy. Posiadając największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowo-Wschodniej, Richter koncentruje swoje badania nad lekami oryginalnymi w dziedzinie chorób ośrodkowego układu nerwowego. Za sprawą swojego powszechnie uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów firma odgrywa na świecie znaczącą rolę w zakresie zdrowia kobiet. Aktywnie angażuje się również w rozwój produktów biopodobnych.

Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii to specjalistyczna placówka, która od 2012 roku nieprzerwanie niesie pomoc osobom dorosłym, młodzieży oraz dzieciom zmagającymi się ze wszelkimi problemami i zaburzeniami natury psychicznej. Zespół ośrodka tworzą wyjątkowi eksperci – psycholodzy kliniczni, psychoterapeuci i lekarze psychiatrzy – posiadający niezbędną wiedzę oraz doświadczenie. Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii to miejsce idące z duchem czasu, otwarte na zmiany oraz najnowsze odkrycia neurobiologiczne, co pozwala na skuteczne diagnozowanie oraz leczenie przynoszące oczekiwane rezultaty.

Instytut badawczy SW Research jest agencją badawczą oferującą profesjonalne rozwiązania badawcze: realizację badań internetowych (CAWI), badań fokusowych on-line (FGI) oraz usługi analityczne.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Czy to zmierzch toksycznej kultury dietetycznej w Polsce? Biuro prasowe
2024-05-29 | 12:00

Czy to zmierzch toksycznej kultury dietetycznej w Polsce?

Badanie wykazało, że 60% Polaków ma za sobą próby pozbycia się zbędnych kilogramów, z czego przerażające 2/3 podejmowało je więcej niż raz w ciągu ostatnich pięciu
Zdrowie „MAMY czas na zdrowie” na Dzień Matki
2024-05-27 | 14:00

„MAMY czas na zdrowie” na Dzień Matki

Pracujące mamy łącząc obowiązki domowe i służbowe, zmagają się na co dzień z wieloma wyzwaniami. Wyniki badań społecznych pokazują, że 60% z nich kontynuuje
Zdrowie Tramwaj zwany pożądaniem - profilaktyka HIV w Bydgoszczy
2024-05-27 | 10:00

"Tramwaj zwany pożądaniem" - profilaktyka HIV w Bydgoszczy

To już trzynasta edycja ogólnopolskiej kampanii „Tramwaj zwany Pożądaniem” organizowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA-Poland! Nie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Katarzyna Dowbor: Kiedy odchodziłam z TVP, to była to taka rodzinna telewizja. Teraz to już jest porządna fabryka, ale ja się szybko przestawiłam

Prezenterka nie ukrywa, że telefon z propozycją prowadzenia „Pytania na śniadanie” bardzo ją ucieszył, bo ma do tego programu duży sentyment i zna go od podszewki. Pamięta, jak powstawał, jak wyglądały pierwsze wydania, miała też przyjemność być już jego gospodynią razem z Jolantą Fajkowską. Teraz więc z przyjemnością ponownie zasiadła na kanapie w studiu TVP i jak zaznacza, bardzo brakowało jej formatu realizowanego na żywo, który jest dla prowadzących prawdziwym sprawdzianem i wyzwaniem, zwłaszcza gdy trwa cztery godziny. Katarzyna Dowbor chwali organizację pracy w redakcji, bo z doświadczenia wie, że ze zgranym zespołem można tworzyć nawet najbardziej wymagające projekty.

Zdrowie

Tomasz Ciachorowski: Publiczna służba zdrowia wymaga reform. Kiedy chciałem zapisać się do gastrologa, to okazało się, że na wizytę muszę czekać pół roku

Zdaniem aktora publiczna służba zdrowia w wielu kwestiach rzuca pacjentom kłody pod nogi. Aby bowiem zadbać o swoje zdrowie, korzystając z usług lekarzy mających podpisane umowy z NFZ, trzeba mieć dużo czasu i cierpliwości. Jego samego najbardziej męczą kolejki do rejestracji i długi czas oczekiwania na wizyty u specjalistów. Tomasz Ciachorowski zaznacza, że kiedy koniecznie musiał się skonsultować z gastrologiem, to okazało się, że taka możliwość jest dopiero za pół roku.

Handel

Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek

Wysoko przetworzone produkty pochodzenia roślinnego, które są substytutem tych pochodzenia zwierzęcego, zaczną znikać z rynku. Zrobią w ten sposób na sklepowych półkach miejsce dla produktów 2.0, które nie będą tak mocno przetworzone, a do tego będą się cechowały dużo lepszymi walorami odżywczymi i smakowymi. To szansa również dla polskich firm spożywczych, które już dziś stawiają na innowacyjność.