Nie daj się HIV
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Rozpoczynająca się jutro akcja „Nie daj się HIV – zapobiegaj zakażeniom” to projekt edukacyjny skierowany do 150 nauczycieli i 20 tysięcy uczniów 150 szkół ponadpodstawowych w województwie śląskim. Jego celem jest poszerzanie wiedzy na temat profilaktyki zakażeń HIV. Środki na realizację projektu Polskie Towarzystwo Higieniczne oddział Śląsk otrzymało w ramach grantu przyznanego przez Gilead Sciences Poland w konkursie Pozytywnie Otwarci. To ważna kampania. W 2021 roku nie stwierdzono w województwie śląskim ani jednego zakażenia HIV! Może to świadczyć nie tyle o braku zakażeń, ile o tym, że o wiele za mało osób zrobiło test.
Projekt rozpocznie szkolenie dla nauczycieli, które ma przygotować pedagogów do przeprowadzenia lekcji, na których młodzież dowie się, w jaki sposób można się zakazić, jak zakażeniom zapobiegać, a przede wszystkim – że HIV to nie wyrok, a na pewno nie powód do dyskryminacji. Kolejny etap projektu to konkurs dla nauczycieli na najciekawszy scenariusz takiej lekcji. Następny – umieszczenie relacji z niej na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych każdej ze szkół biorących udział w akcji.
„Z badań wynika, że poziom wiedzy o HIV i AIDS jest bardzo niski wśród młodzieży i młodych dorosłych. Deficyt informacji odnosi się do rozpoznawania ryzyka zakażeń w sytuacjach codziennych, diagnozowania HIV i leczenia. Niezadowalający jest także poziom wiedzy Polaków o tym, że np. wspólne spożywanie posiłków, czy korzystanie ze wspólnej toalety nie powodują zakażenia” – mówi Beata Kempa, koordynator projektu. – „Dlatego trzeba nieustannie przypominać o HIV wszystkim, poczynając od młodzieży szkolnej, bo czym skorupka nasiąknie za młodu nasiąknie,…. Wierzę, że dzięki mediom społecznościowym dotrzemy z informacją do jeszcze większej grupy młodych osób niż uczniowie 150 szkół, w których odbędą się zajęcia.”
Przed pandemią COVID-19 województwo śląskie było w czołówce pod względem liczby nowo wykrywanych zakażeń HIV. W rekordowym dotychczas roku 2019 na Śląsku odnotowano 233 takie przypadki, co stanowiło niemal 15% w skali kraju. W 2020 roku jednak liczba nowo wykrytych zakażeń spadła do 46 (5,5%), aby w 2021 osiągnąć… 0.
„Obawiam się, że taki wynik możemy zawdzięczać nie tyle spadkowi liczby nowych zakażeń na Śląsku, ile drastycznie zmniejszonej liczbie wykonywanych testów. Tym bardziej, że liczba przypadków HIV w Polsce rośnie, a rok 2022 jest niestety rekordowy pod tym względem. Wierzę, że dzięki działaniom podejmowanym przez PTH Śląsk wzrośnie wśród młodzieży świadomość profilaktyki HIV i zwiększy się liczba wykonywanych testów. Przecież dziś z tym wirusem można normalnie żyć, jeśli tylko seropozytywna osoba wie o swoim statusie i korzysta z bezpłatnego, nowoczesnego leczenia – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.