Komunikaty PR

„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej

2024-10-04  |  12:30
Biuro prasowe
Grupa PZU - „Nie gadaj, tylko się zbadaj!”

PZU rusza z kampanią prewencyjną poświęconą profilaktyce onkologicznej, by zachęcić Polaków do zadbania o to co w życiu najważniejsze, czyli o zdrowie swoje i najbliższych. PZU przekaże także kilka tysięcy zaproszeń na Roczny Bilans Zdrowia, czyli stacjonarne konsultacje z lekarzem internistą, odbywające się w wybranych placówkach medycznych PZU Zdrowie. Patronat honorowy nad inicjatywą objęła Minister Zdrowia Izabela Leszczyna oraz Narodowy Instytut Onkologii.

Według raportu Mapy Ryzyka Polaków [1], czyli rankingu naszych najistotniejszych trosk i obaw, w TOP10 miejsce 3. zajmuje lęk przed zachorowaniem najbliższej osoby na ciężką chorobę, a miejsce 4. strach przed nowotworem. Niestety mimo tych obaw Polacy nie badają się.

„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” - tym prostym i zapadającym w pamięć hasłem, PZU chce wpłynąć na zwiększenie świadomości społecznej w zakresie profilaktyki zdrowotnej i oswoić lęk związany z wykonywaniem badań, szczególnie w kierunku chorób onkologicznych.

– Jako społeczeństwo chętnie rozmawiamy na tematy związane ze zdrowiem, ale badania profilaktyczne nie leżą w naszej naturze, z łatwością spychamy je na koniec listy priorytetów. W większości przypadków blokerem jest strach, bo choć o chorobach nowotworowych wiele się słyszy i mówi, to wciąż dużo jest w tym temacie niepewności i znaków zapytania. Dzięki kampanii „Nie gadaj, tylko się zbadaj!” chcemy odczarować onkologię i pokazać, że wczesne wykrycie choroby daje większe szanse na wyleczenie. Jako ubezpieczyciel na co dzień troszczymy się o zdrowie i życie milionów Polaków, dbamy o to, aby jak najdłużej cieszyli się dobrą formą i świetnym samopoczuciem. Dlatego wspólnie z naszymi partnerami merytorycznymi – Ministerstwem Zdrowia, Narodowym Instytutem Onkologii i PZU Zdrowie, będziemy prowadzić szeroką edukację w zakresie profilaktyki onkologicznej, tak, aby zwiększać świadomość społeczną w tym obszarze i przekonać Polaków, że nie warto się bać – mówi Marta Strzyżewska, dyrektor zarządzająca ds. marketingu i zaangażowań społecznych w PZU.

Raport na temat sytuacji zdrowotnej ludności Polski i jej uwarunkowań [2], zrealizowany przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Instytutu Zdrowia Publicznego, jasno wskazuje, że w dużej mierze problematyka niskiego uczestnictwa w badaniach przesiewowych w Polsce związana jest raczej z postawami i przekonaniami na temat badań oraz poziomem wiedzy na ich temat, a nie wydolnością systemu czy brakiem dostępu do badań.

– Żyjemy w pośpiechu, zabiegani, zmęczeni i zestresowani. Często brakuje nam motywacji, czasu lub odwagi, aby wykonać badania profilaktyczne. Wciąż w przestrzeni publicznej za mało słyszymy o ludziach, którzy wygrali walkę z rakiem, a za często o tych, którzy ją przegrali. To buduje atmosferę strachu wokół onkologii, a przecież to dziedzina medycyny, która mimo wyzwań, jest pełna nadziei, gdzie każda historia leczenia jest opowieścią o sile, determinacji i drodze ku nowemu spojrzeniu na życie. Ogromny postęp w terapii nowotworów oznacza w praktyce, że bardzo wiele osób – nawet w zaawansowanym stadium choroby nowotworowej – może żyć przez wiele lat. Trzeba tylko w porę wykryć chorobę i tu ważna jest profilaktyka – to tylko tyle i aż tyle – mówi dr. hab. n. med. Beata Jagielska, dyrektor Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowego Instytutu Badawczego.

Kluczowe znaczenie w opiece zdrowotnej pacjentów mają lekarze rodzinni w POZ. Zlecając odpowiednie badania z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, są w stanie ocenić ogólny stan zdrowia i, w razie potrzeby, rozszerzyć diagnostykę. Polki i Polacy mają także dostęp do wielu bezpłatnych badań przesiewowych, w tym tych niezbędnych w profilaktyce wtórnej chorób nowotworowych. Szczegółowe informacje na ich temat znajdują się na stronie programu Ministerstwa Zdrowia www.planujedlugiezycie.pl.

Chcąc zachęcić Polki i Polaków do rozmów z lekarzami oraz do profilaktyki zdrowotnej, PZU przekaże kilka tysięcy zaproszeń na Roczny Bilans Zdrowia, czyli stacjonarne konsultacje z lekarzem internistą, odbywające się w wybranych placówkach medycznych PZU Zdrowie. W ramach konsultacji lekarze między innymi: przeprowadzą wywiad chorobowy oraz badanie fizykalne, ustalą czy pacjent narażony jest na czynniki ryzyka chorób cywilizacyjnych, a także przekażą zalecenia co do zdrowego stylu życia i profilaktyki i, w razie potrzeby, wystawią skierowania na dalsze badania. Co ważne, aby skorzystać z bilansu, nie trzeba mieć aktywnego pakietu opieki medycznej w PZU Zdrowie.

– Dzięki synergii podmiotów Grupy PZU i infrastruktury medycznej PZU Zdrowie, możemy wspierać profilaktykę realizowaną na co dzień przez lekarzy rodzinnych. Roczny Bilans Zdrowia to zestaw badań, który pozwala na ocenę zdrowia pacjenta, między innymi pod kątem profilaktyki onkologicznej. Mam nadzieję, że ta rutynowa kontrola będzie dla zdecydowanej większości pacjentów potwierdzeniem świetnej formy. Natomiast te osoby, których wyniki badań będą wskazywały na objawy choroby, otrzymają dalsze zalecenia. Zależy nam na tym, aby każdy kto korzysta z usług medycznych PZU Zdrowie czuł się bezpiecznie – mówi dr n. med. Igor Radziewicz-Winnicki, prezes zarządu PZU Zdrowie.

Grupa PZU jest odpowiedzialna społecznie i z wielkim zaangażowaniem realizuje projekty, które edukują i wnoszą pozytywne wartości w obszarze promocji i profilaktyki chorób. Wśród licznych akcji edukacyjnych należy wspomnieć o inicjatywach związanych ze sposobami na zdrowie w pracy i po pracy, kobiecą i męską profilaktyką onkologiczną, dobrostanem psychicznym dzieci i młodzieży czy zdrowiem seniora. Ubezpieczyciel od lat motywuje Polaków do uprawiania sportu, zmiany nawyków żywieniowych i wykonywania badań profilaktycznych.

[1] Mapa Ryzyka Polaków, Polska Izba Ubezpieczeń, Warszawa, 2021.

[2] Sytuacja Zdrowotna Ludności Polski i Jej Uwarunkowania, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2022.

Źródło informacji: Grupa PZU

Patronat redakcyjny

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego Biuro prasowe
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia
Zdrowie Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
2025-03-11 | 06:00

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research dla marki Domowe Laboratorium wynika, że wielu Polaków postrzega raka jelita grubego jako chorobę nieuleczalną
Zdrowie Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
2025-02-05 | 06:00

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale skorygować. Najwięcej obaw pacjentów dotyczących tych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Konsument

Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.