Nie zwlekaj z wizytą u dentysty – pomimo pandemii!
W związku z rozprzestrzeniającym się w szybkim tempie zakażeniem SARS-CoV-2, w połowie marca tego roku świadczenie usług medycznych zostało mocno ograniczone. Nie ominęło to branży stomatologicznej, która z uwagi na duże ryzyko przeniesienia zakażenia w czasie zabiegów, musiała podporządkować się wprowadzonym obostrzeniom. Większość placówek stomatologicznych zostało zmuszonych do odwołania zaplanowanych wizyt i zawieszenia przyjmowania pacjentów.
Osoby wymagające natychmiastowej pomocy kierowane były do dyżurnych gabinetów stomatologicznych, które udzielały pomocy wyłącznie w pilnych, niecierpiących zwłoki sytuacjach oraz po wcześniejszej, skrupulatnej weryfikacji telefonicznej. Obecnie, w związku z ustabilizowaniem się sytuacji epidemicznej w naszym kraju, placówki medyczne - w tym stomatologiczne - otrzymały zielone światło na stopniowe wznawianie oferowanych usług.
Nie czekaj z wizytą u dentysty!
- To dobra wiadomość - zauważa Magdalena Wróblewska, lekarz dentysta z krakowskiego Scandinavian Clinic, które w zgodzie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i towarzystw stomatologicznych końcem maja otworzyło dla pacjentów swoje gabinety. - Wielu pacjentów wymaga specjalistycznej pomocy, której nie można odkładać, bo rodzi to ryzyko groźnych powikłań. Także dla zdrowia ogólnego! Tymczasem zdajemy sobie sprawę, że w ostatnim czasie wiele osób zdecydowało się na przeczekanie bólu czy innych dolegliwości właśnie z uwagi na obawę przed zakażeniem. Mamy świadomość, że nie każdy zdecydował się skonsultować niepokojące objawy z konsultantem telefonicznym, a co za tym idzie - wiele problemów wymagających pilnej pomocy zostało uśpionych! Jeśli nas także to dotyczy, jak najszybciej skontaktujmy się z wybranym gabinetem stomatologicznym!
Jakie zabiegi możemy tam wykonać? Najlepiej zweryfikować zakres pracy gabinetu w trakcie rozmowy telefonicznej. Taka rozmowa jest też konieczna przed umówieniem ewentualnej wizyty:
- Kwalifikacja pacjenta i decyzja o zarejestrowaniu go na wizytę odbywa się na podstawie rozmowy telefonicznej z pracownikiem rejestracji, natomiast o ostatecznym zakresie świadczeń medycznych decyduje stomatolog po zapoznaniu się ze wskazaniami i indywidualnymi potrzebami pacjenta - wyjaśnia stomatolog z krakowskiego Scandinavian Clinic. Na pomoc bez wątpienia mogą liczyć pacjenci, którzy skarżą się na ból i inne dolegliwości (jak opuchlizna, obrzęk, uraz), ale warto zauważyć, że prowadzone jest także leczenie zachowawcze czy kanałowe - zwłaszcza, jeśli dolegliwość utrudnia pacjentowi codzienne funkcjonowanie. Zamiast więc leczyć się samodzielnie - a w zasadzie zaleczać objawy, co często kończy się spotęgowaniem wcześniejszego problemu - jak najszybciej skontaktujmy się z wybranym gabinetem stomatologicznym.
U dentysty w czasie epidemii
Oczywiście musimy liczyć się z tym, że nasza wizyta u dentysty będzie wyglądała nieco inaczej niż te, do których zdążyliśmy się przyzwyczaić. W trosce o zdrowie pacjentów i personelu medycznego oraz zminimalizowanie ryzyka zarażenia koronawirusem, placówki stomatologiczne wprowadziły szereg zabezpieczeń i środków ostrożności. W zależności od gabinetu reguły i procedury przyjmowania pacjentów mogą się nieco różnić, dlatego przed udaniem się na wizytę warto zapoznać się z informacjami umieszczonymi na stronie internetowej danej placówki. O to, jak wygląda procedura przyjmowania pacjentów w Scandinavian Clinic, zapytaliśmy dr Magdalenę Wróblewską.
- Do naszego Centrum wpuszczane wyłącznie osoby umówione na wizytę, tylko o wyznaczonych godzinach i bez osób towarzyszących (w przypadku dzieci lub osób niepełnosprawnych z jednym opiekunem). Dzięki rozłożeniu wizyt w czasie ograniczamy ryzyko kontaktu pomiędzy pacjentami, a tym samym - w zasadzie do zera redukujemy ryzyko zakażenia. Przyjęcia w większych odstępach czasu są też związane z wdrożeniem szczególnych procedur przygotowujących gabinet na wizytę pacjenta: - Odkażamy nie tylko narzędzia stomatologiczne, co zawsze było standardem, ale też wszelkie powierzchnie, w tym klamki, uchwyty, podłogę, itp. Dzięki temu możemy mieć pewność, że gabinet, do którego zapraszamy pacjenta, jest wolny od wszelkich patogenów.
Nie zwlekaj z konsultacją!
Po wejściu do placówki pacjent jest zobligowany do dezynfekcji rąk, a następnie poddany pomiarowi temperatury i proszony o wypełnienie wywiadu epidemiologicznego. W placówce zostały też wyznaczone specjalne strefy, które umożliwiają wchodzącym zachowanie wymaganego dystansu.
- Pacjent jest prowadzony do gabinetu przez pracownika personelu medycznego i wraz z wypełnioną dokumentacją oczekuje na dalsze postępowanie. Maseczkę ochronną zdejmuje dopiero na fotelu stomatologicznym i wyłącznie na wyraźne wskazanie lekarza - wyjaśnia stomatolog Magdalena Wróblewska. - Nasz personel wyposażony jest we wszelkie niezbędne środki ochrony osobistej, jak fartuchy, maseczki, przyłbice, czepki i rękawiczki. Przed zabiegiem pacjent jest proszony o przepłukanie jamy ustnej roztworem środka antyseptycznego.
Stomatolodzy zwracają uwagę, że jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, dotyczące stanu naszych zębów, nie należy zwlekać z konsultacją telefoniczną. Opóźnianie podjęcia leczenia może nas bowiem narazić na wiele nieprzyjemności: - Możliwe powikłania to najgorszy, ale nie jedyny potencjalny efekt odkładania wymaganej wizyty – zauważa nasz ekspert. - Weźmy też pod uwagę, że jeśli nie będziemy kontynuowali leczenia rozpoczętego przed epidemią, możemy spodziewać się wystąpienia niekorzystnych efektów, które zniweczą wcześniejsze rezultaty. Przykładowo brak wizyt kontrolnych w czasie leczenia ortodontycznego może zahamować postępy leczenia, a ząb opracowany pod założenie korony nie nadawać się już jako filar pod leczenie protetyczne. To nie tylko wydłuży oczekiwany czas leczenia, ale też zwiększy jego koszty.
-----
Scandinavian Clinic to specjalistyczne centrum stomatologiczne zlokalizowane w centrum Krakowa, oparte na najwyższych skandynawskich standardach. Scandinavian Clinic zapewnia pełen wachlarz usług stomatologicznych od profilaktyki po implantologię.
Suplementacja na nowy rok - kilka ciekawych propozycji
Filary pielęgnacji skóry atopowej
Zimowe kontuzje – jak ich uniknąć? Porady ortopedy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Jadwiga Jankowska-Cieślak i Daniel Olbrychski po 50 latach znów zagrają małżeństwo w sztuce „Przebłyski”. „To duża rozkosz spotkać się po tylu latach”
Twórcy sztuki zatytułowanej „Przebłyski” podkreślają, że jest to spektakl – lustro każdej pary. Kreowani przez Jadwigę Jankowską-Cieślak i Daniela Olbrychskiego Rosa i Abrasza przez lata byli małżeństwem, a w chwili śmierci mężczyzny widzowie dostają kompendium wiedzy o ich niełatwym życiu. Odtwórca głównej roli cieszy się, że znów może się spotkać na scenie z aktorką, która od lat robi na nim ogromne wrażenie. Przyznaje też, że Serge Kribus napisał ten tekst z myślą o nim i zależało mu, żeby zagrał tę sztukę w Paryżu. Najpierw jednak przedstawienie zostanie zaprezentowane w polskiej wersji.
Edukacja
Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
Na warszawskiej Pradze Północ otwarto właśnie pierwszą STEM Kindlotekę, czyli przestrzeń edukacyjną dla dzieci i młodzieży, która stawia na rozwój kompetencji w obszarze nauki, technologii, inżynierii i matematyki. To inicjatywa Amazon i stowarzyszenia Cyfrowy Dialog rozwijana od 2019 roku, w ramach której funkcjonuje ponad 100 takich placówek, a z prowadzonych w nich zajęć skorzystało już pół miliona dzieci. STEM uważane są za kompetencje przyszłości, a badania wskazują, że można je rozwijać już u najmłodszych uczniów.
Prawo
Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce uprościć prawną definicję mobbingu. Dodatkowo opracowywana nowelizacja przepisów ma nałożyć nowe obowiązki na pracodawców, których celem będzie określenie zasad przeciwdziałania mobbingowi i to na poziomie regulaminu pracy lub innych wewnętrznych regulacji. Dzięki któremu podwładni będą bardziej świadomi swoich praw i będą mogli lepiej reagować na przypadki ich łamania.