O padaczce w galerii handlowej. Zbliża się dzień solidarności z chorymi
Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
W Galerii Północnej będzie można dowiedzieć się więcej o padaczce. Wszystko w ramach obchodów „Lawendowego Dnia”, który już od 16 lat zwraca uwagę na sytuacje osób dotkniętych tą chorobą.
Na świecie na epilepsję choruje ponad 50 milionów ludzi. W Polsce około 400 tysięcy – podaje NFZ. Co roku diagnozę słyszy natomiast niemal 27 tys. osób. Mimo to wokół tej choroby wciąż krąży wiele mitów i krzywdzących stereotypów, które wykluczają chorych. W ich pokonaniu pomaga od lat „Lawendowy Dzień”, obchodzony 26-go marca. Jego ideą jest popularyzacja wiedzy na temat tego schorzenia, a także uświadomienie społeczeństwu, z jakimi przeciwnościami każdego dnia mierzą się osoby z padaczką.
W tym roku wydarzenia towarzyszące dniu zawitają także do Galerii Północnej w Warszawie. W ramach „Lawendowych Dni 2024” Fundacja EPI-BOHATER już 24 marca zorganizuje tam wydarzenie, którego celem jest popularyzacja wiedzy o padaczce, a także okazanie solidarności z chorymi. Wydarzenie wypełnią atrakcje związane z kolorem fioletowym, który jest symbolem wsparcia i zrozumienia dla osób chorych na epilepsję.
W ramach akcji w Północnej będzie można dowiedzieć więcej się o padaczce: jak postępować w przypadku ataku u kogoś w otoczeniu, jak żyje się z tą chorobą na co dzień oraz jakie są najpowszechniejsze przekłamania związane z epilepsją. Całości towarzyszyć będą natomiast warsztaty, w których motywem przewodnim będzie kolor fioletowy – symbolizujący nadzieję, współczucie i wsparcie dla chorych. W Północnej będzie można m.in. stworzyć lawendowe mydełko i tzw. gniotek, czyli zabawkę antystresową. Nie zabraknie także okazji do wspólnego malowania płóciennych toreb – oczywiście na kolor fioletowy. Na scenie natomiast wystąpi dziecięcy zespół. Najmłodsi będą mogli też zrobić sobie zdjęcie z 2-metrowym Lawendowym Misiem.
– Organizowane w Północnej wydarzenie to nasz wyraz solidarności z chorymi na epilepsję, ale także wydarzenie, które ma przypomnieć o tym, że osoby z tą chorobą żyją w naszym społeczeństwie i każdego dnia walczą ze stygmatyzacją i stereotypami – mówi Barbara Andrzejewska, marketing manager Galerii Północnej w Warszawie. – W ten sposób, razem z Fundacją EPI-BOHATER, chcemy zwrócić uwagę na schorzenie, a przede wszystkim zwiększyć świadomość, przełamać powszechne mity i zachęcić do tego, aby każdy poszerzył swoją wiedzę o tym zaburzeniu neurologicznym, które dotka tak wiele osób w Polsce i na świecie – dodaje.
Pomóc ma w tym jeszcze jedno. Podczas organizowanych przez Fundację EPI-BOHATER „Lawendowych Dni 2024” będzie można zobaczyć nowy symbol walki z padaczką i wsparcia dla chorych. Jest nim fioletowa kokarda. – Padaczka to choroba, która jest dobrze poznana medycznie. Tymczasem społeczeństwo wciąż ma głowie niewłaściwy jej obraz, zwłaszcza dotyczący objawów i przebiegu. W efekcie chorzy czują się niezrozumiani przez pracodawców czy przyjaciół – mówi Alicja Lisowska, prezes Fundacji EPI-BOHATER. – „Lawendowe Dni 2024”, które w tym roku odbywają się także w Północnej, mają pomóc w zmianie jej postrzegania. Wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, że padaczka to najczęściej diagnozowana dziś przewlekła choroba neurologiczna, która może dotknąć każdego – dodaje.
Wydarzenie przygotowane w Północnej rozpocznie się o godz. 14.00. A już 26 marca w ramach akcji Fundacji EPI-BOHATER na fioletowo podświetlone zostaną m.in. Pałac Kultury i Nauki w Warszawie i Most Śląsko-Dąbrowski.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.