Polscy wolontariusze pomagają uchodźcom z Ukrainy chronić się przed HIV
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Warszawa, 12 kwietnia 2023 r. – Stowarzyszenie Wolontariuszy wobec AIDS „Bądź z nami” rozpoczęło kampanię informacyjną na temat HIV skierowaną do ponad miliona mieszkających na stałe w Polsce uchodźców z Ukrainy. Projekt pod nazwą „Dzień dobry, mam pytanie/Привіт, У мене є питання” finansowany jest ze środków przyznanych w konkursie Pozytywnie Otwarci. Cel – dostarczyć rzetelną wiedzę na temat profilaktyki i terapii HIV bez bariery językowej. Chodzi o to, by zmniejszyć ryzyko zakażenia tym wirusem wśród osób z Ukrainy, które znalazły się w Polsce i zapewnić bezpieczeństwo oraz wiedzę o przysługujących im prawach tym, którzy żyli z HIV jeszcze przed przyjazdem do naszego kraju.
W ramach kampanii ruszył ukraińsko- i rosyjskojęzyczny telefon zaufania (nr 800 888 448). Wolontariusze odwiedzają ponadto miejsca pobytu uchodźców z Ukrainy. Równolegle powstają specjalnie przygotowane materiały po polsku i po ukraińsku o zakażeniach przenoszonych drogą płciową (nie tylko HIV), PrEP (profilaktyce przedekspozycyjnej), PEP (profilaktyce poekspozycyjnej), czy Punktach Konsultacyjno-Diagnostycznych, gdzie można anonimowo wykonać test na HIV. Informacje te dostępne są również w mediach społecznościowych Stowarzyszenia Wolontariuszy wobec AIDS „Bądź z nami”.
„Najczęściej powtarzające się pytania, zarówno w telefonie zaufania, jak i podczas rozmów streetworkerów, dotyczą systemu leczenia w Polsce, PrEPu i testowania” – mówi Joanna Gałaj, pomysłodawczyni i koordynatorka projektu. – „Odbieramy telefon zarówno stacjonarny, jak i komórkowy. Naszych wolontariuszy można spotkać w ośrodkach stacjonarnych dla uchodźców z Ukrainy, ale również tam, gdzie oni sami najchętniej się spotykają. Cały czas szkolimy też kolejne osoby, które będą mogły dzielić się wiedzą na temat profilaktyki i leczenia HIV w środowisku osób z Ukrainy. Tam, gdzie to potrzebne korzystamy w naszych działaniach z pomocy tłumaczy, aby nie przeszkodziła nam bariera językowa”.
„Dzięki działaniom Stowarzyszenia „Bądź z nami” nasi goście z Ukrainy wiedzą lub mogą się łatwo dowiedzieć, gdzie szukać informacji i pomocy, gdy chodzi o HIV. To bardzo cenne wsparcie dla nich. Jestem dumny, że mogliśmy się do niego przyczynić poprzez środki z naszego grantu” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.