Postanowienia noworoczne? Zmieńmy nawyki zakupowe i jedzmy zdrowiej!
Utrzymanie trendu z 2020 roku
Aby wesprzeć zdrowe nawyki żywieniowe i zakupowe Polaków w 2021 roku, Kamis i Federacja Polskich Banków Żywności przygotowali 6 prostych porad z okazji 6. edycji programu „Kulinarnie Mocni”:
- Planuj – Kluczem do efektywnych i oszczędnych zakupów jest planowanie. Ogromnym ułatwieniem jest spisanie menu na cały tydzień, przegląd lodówki i szafek, żeby zorientować się, co masz w kuchennym asortymencie, a czego brakuje. Następnie zrób listę zakupów.
- Kupuj z głową – Trzymaj się listy i staraj się nie wychodzić na zakupy „na głodnego”. Wtedy jest duża szansa, że nawet konkretna lista nie pomoże. Zdecydowanie lepiej unikać wielkich zakupów i korzystać na bieżąco z całego bogactwa sklepowych półek i pobliskich straganów.
- Gotuj mądrze – Kiszenie i pasteryzacja to świetne tradycyjne metody na utrwalenie owoców
i warzyw, szczególnie tych sezonowych, których mogliśmy kupić zbyt dużo. Jeśli wolisz bardziej kompaktowe rozwiązania, staraj się gotować z tego, co masz. Idealne są tutaj wszelkiego rodzaju zupy, do których włożysz już podwiędłe warzywa. - Dobrze przechowuj – W lodówce trzymaj mleko i nabiał, mięso, wędliny, ryby, gotowe potrawy, otwarte słoiki z dżemami, sosami i innymi przetworami. Chłód lubią warzywa liściaste, brokuły, jabłka, owoce jagodowe, grzyby czy kiszona kapusta. Poza lodówką
w suchym miejscu przechowuj cytrusy, banany, pomidory, gruszki czy awokado. Chłodne temperatury psują ich smak. - Wykorzystaj niskie temperatury – To, co możesz trzymać w lodówce przechowuj w szczelnych, najlepiej szklanych pojemnikach. Może sprawdzą się czyste słoiki po przetworach? „Lodówkowe” owoce i warzywa osusz po umyciu.
- Czytaj etykiety – Daty ważności wykorzystaj do segregowania produktów w lodówce i szafkach zgodnie z zasadą FIFO (First In – First Out), tj. im bliżej upływu daty ważności, tym bardziej produkty wysuwamy do przodu, żeby je zjeść, a z tyłu stawiamy te, których termin jest dłuższy i jeszcze chwilę mogą poczekać.
Kolejna porcja warsztatów
Marka KAMIS wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności po raz kolejny organizuje warsztaty dotyczące przemyślanego gospodarowania produktami spożywczymi i niemarnowania jedzenia. W ramach 6. programu „Kulinarnie Mocni” zostaną zorganizowane warsztaty ekspertów Kamis dla edukatorów Banków Żywności, podczas których zostanie przekazana wiedza dotycząca tego, jak
z ogólnodostępnych składników i przypraw stworzyć smaczne posiłki dla całej rodziny. Już 29 stycznia br. odbędą się kolejne warsztaty w formie online.

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?

Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
Architekt niezwykle miło wspomina współpracę z Katarzyną Dowbor przy realizacji programu „Nasz nowy dom”. I mimo że nie jest już ona gospodynią tego formatu, to nadal utrzymują ze sobą kontakt, wymieniają się doświadczeniami i mają wiele wspólnych tematów do rozmów. Maciej Pertkiewicz zaznacza, że na planie zdjęciowym prezenterka nie przyglądała się kolejnym etapom remontów z założonymi rękami, ale brała w nich czynny udział, by jak najwięcej się nauczyć. Nie bała się żadnej pracy, pomagała zrywać tynki, malować ściany czy też montować poszczególne elementy wyposażenia.
Konsument
Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.
Gwiazdy
Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek

Aktor zaznacza, że kultywuje rodzinną tradycję i z przyjemnością czyta swojemu synkowi. Przed laty bowiem jego tata zachęcał go do lektury, a teraz on pokazuje 7,5-letniemu Henrykowi, jaką wartość mają książki. Mateusz Banasiuk wspiera kampanię #TataTeżCzyta i zachęca też do tego, by rozwijać wyobraźnię dzieci nie tylko poprzez śledzenie historii opowiedzianych w bajkach, ale również tworząc własne opowieści. W jego rodzinie dużą popularnością cieszy się motyw pod hasłem „Chłopczyk i gruchocik”.