POZORY MYLĄ! NIEWIDZIALNE OBLICZA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
-
W Polsce mieszka ok. 3,5 mln osób z orzeczoną niepełnosprawnością. Realnie osób z różnego niepełnosprawnościami jest w naszym kraju ok. 7 mln.
-
Nawet 80% z nich to osoby z niewidocznymi niepełnosprawnościami – co oznacza, że ponad 5 mln mieszkańców Polski to osoby z formą niepełnosprawności, której nie widać na pierwszy rzut oka.
-
89% Polaków niepełnosprawność utożsamia przede wszystkim z niepełnosprawnością ruchową.
-
8 na 10 Polaków jest zdania, że potrzebna jest edukacja na temat różnorodności niepełnosprawności.
(Nie)widzialni - największa mniejszość na świecie
Obecnie w Polsce mieszka ok. 7 mln osób z niepełnosprawnościami, w tym gronie blisko 80% to osoby z niewidocznymi niepełnosprawnościami. Niewidoczna niepełnosprawność nie wiąże się z używaniem wózka czy białej laski. Może być spowodowana chorobą (np. stwardnieniem rozsianym, cukrzycą), zaburzeniami neurorozwojowymi, przebiegiem leczenia (np. leczeniem onkologicznym) lub wypadkiem (np. protezą, której nie widać pod ubraniem). I choć taka niepełnosprawność jest trudna do zauważenia, często w ogromnym stopniu wpływa codzienne funkcjonowanie osób, które ich doświadczają.
- Osób z orzeczoną niepełnosprawnością mieszka w Polsce blisko 3,5 mln, ale realnie osób z różnego niepełnosprawnościami jest w naszym kraju nawet dwukrotnie więcej. Nawet 80% z nich to osoby z niewidocznymi niepełnosprawnościami – co oznacza, że ponad 5 mln mieszkańców Polski to osoby z jakąś formą niepełnosprawności, której nie widać na pierwszy rzut oka – mówi Monika Łada, prezeska Fundacji StwardnienieRozsiane.info. Osoby z niepełnosprawnościami to największa mniejszość na świecie. I to mniejszość, do której można dołączyć na każdym etapie życia – dodaje Łada.
To właśnie z inicjatywy fundacji StwardnienieRozsiane.info powstała kampania „(Nie)widzialni”, projekt, który ma zwiększyć w społeczeństwie świadomość na temat niewidocznych niepełnosprawności poprzez edukację i informację.
Skojarzenia z niepełnosprawnością
Jak pokazuje badanie zrealizowane w październiku br. przez pracownię badawczą Maison&Partnerzy na zlecenie NEPI Rockcastle, 89% Polaków niepełnosprawność utożsamia przede wszystkim z niepełnosprawnością ruchową. 42% badanych odpowiedziało, że niepełnosprawność kojarzy z różnego rodzaju ogólnymi ograniczeniami czy problemami zdrowotnymi, utrudniającymi codzienne funkcjonowanie. 20% z nas postrzega niepełnosprawność jako związaną z nieuleczalną chorobą lub problemami z samodzielnym poruszaniem się oraz niepełnosprawność fizyczną lub psychiczną – nie zawsze widoczną dla otoczenia na pierwszy rzut oka. Co ciekawe 13% mężczyzn i 14% osób młodych częściej niż pozostali ankietowani nie posiadają żadnych skojarzeń z pojęciem niepełnosprawności.
Niepełnosprawność z ciężką lub nieuleczalną chorobą istotnie częściej łączą kobiety (24% vs. 19% ogół). Mężczyźni częściej (6% vs. 4% ogół) kojarzą ją z bardziej (według nich) widocznymi przypadkami – całkowitym brakiem danej części ciała (np. na skutek amputacji) czy niemożnością odbierania bodźców przy użyciu określonych zmysłów (np. zaburzeniami wzroku lub słuchu).
Postrzeganie poszczególnych chorób i stanów zdrowotnych w kontekście niepełnosprawności
W badaniu najczęściej uznawane za osoby z niepełnosprawnością były te z niepełnosprawnością ruchową (89%), osoby z dysfunkcją wzroku (81%), głuche (74%) oraz z niepełnosprawnością intelektualną (76%) i z zespołem Downa (72%). Wśród najrzadziej postrzeganych jako źródło niepełnosprawności były zaburzenia i choroby takie jak: ADHD (26%), depresja (20%), cukrzyca (19%) oraz choroby onkologiczne (28%). Wyniki mogą wskazywać na niewielką świadomość i/lub problemy Polaków z jednoznacznym stwierdzeniem, co jest, a co nie jest, niepełnosprawnością w kontekście niepełnosprawności niewidocznych czy tych mniej oczywistych (jak depresja, ADHD lub spektrum autyzmu).
- Brak wiedzy oraz stereotypy dotyczące niewidocznych niepełnosprawności to w naszym kraju znaczący problem społeczny, który dotyczy bardzo dużej grupy Polaków. Budowanie świadomości w tym zakresie umożliwia tworzenie bardziej inkluzywnego społeczeństwa, w którym każdy ma szansę na pełne uczestnictwo i rozwijanie swojego potencjału – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability NEPI Rockcastle. Nasza współpraca z Fundacją StwardnienieRozsiane.Info nie jest przypadkowa. Centra handlowe niczym soczewka skupiają bardzo różne grupy osób, w różnym wieku, z małych i wielkich miast – wiele z nich to osoby z niewidocznymi niepełnosprawnościami. Dlatego chcemy nie tylko budować świadomość w tym obszarze, ale również wprowadzać w naszych centrach w całym kraju kolejne usprawnienia, aby były one jeszcze bardziej dostępne dla wszystkich – dodaje Gibney.
Czy niepełnosprawność widać? Mechanizm wykorzystany w badaniu
Często oceniamy drugiego człowieka na podstawie tego, jak wygląda. W badaniu zrealizowanym przez Maison&Partners na zlecenie NEPI Rockcastle, właściciela 14 centrów handlowych w Polsce, wykorzystano ten mechanizm. W trakcie badania respondentom pokazano zdjęcia 10 osób - każda z nich miała niepełnosprawność widoczną lub niewidoczną. Ankietowani mieli wskazać, która ich zdaniem osoba widoczna na zdjęciu posiada niepełnosprawność. Blisko 75% Polaków odpowiedziało twierdząco, oceniając wizerunki osób z niepełnosprawnością widoczną (zauważalne na zdjęciach protezy kończyn dolnych lub wózek). Częściej jako osoby z niepełnosprawnością zostały ocenione też osoby, które na zdjęciach nie przybierały dynamicznych póz, nie wyglądały na stosunkowo młode czy sprawne fizycznie. Może to wskazywać na większą skłonność do myślenia schematycznego i przypisywania osobom młodym oraz wyglądającym na „wysportowane” (przy braku widocznych przesłanek typu brak lub proteza kończyny), braku problemów zdrowotnych i posiadanych przeszkód w codziennym funkcjonowaniu.
***
Fundacja StwardnienieRozsiane.Info - organizacja założona w 2018 r. przez osoby ze stwardnieniem rozsianym. Od kilku lat wspiera chorych na SM: poważną, nieuleczalną chorobę neurologiczną, która co roku jest diagnozowana u ok. 2 tys. Polaków. Fundacja szczególny nacisk kładzie na liczne projekty edukacyjne, rozpowszechnianie wiedzy i zwiększanie świadomości na temat SM. Organizuje cykliczną ogólnopolską konferencję dla osób chorych na SM, ich rodzin i bliskich, pn. „SM – i co z tego…?”. Prowadzi też forum, na którym pacjenci dzielą się swoimi przemyśleniami i wątpliwościami, a także udzielają sobie wsparcia. Zespół Fundacji tworzy kampanie informacyjne nt. SM i niepełnosprawności, udziela też porad w formie telefonicznej i mailowej. Fundacja jest członkiem Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta i Forum Organizacji Pacjentów przy NFZ oraz Organizacją Pożytku Publicznego (OPP). KRS: 0000761727.
NEPI Rockcastle jest wiodącym inwestorem oraz deweloperem nieruchomości komercyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej, którego akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Johannesburgu oraz Amsterdamie. Grupa posiada jeden z największych portfeli nieruchomości w Rumunii, Polsce oraz na Słowacji, jest też silnie obecna w Chorwacji, Czechach, na Węgrzech oraz w Serbii i Litwie. W Polsce Nepi Rockcastle jest właścicielem czternastu galerii handlowych: GALERIA WARMIŃSKA OLSZTYN, AURA CENTRU OLSZTYN, ALFA BIAŁYSTOK, GALERIA WOŁOMIN, GALERIA TOMASZÓW, FOCUS MALL PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, FOCUS MALL ZIELONA GÓRA, CH KAROLINKA OPOLE, SOLARIS CENTER w OPOLU, CH PLATAN ZABRZE, CH POGORIA DĄBROWA GÓRNICZA, BONARKA KRAKÓW, ATRIUM COPERNICUS w TORUNIU, FORUM GDAŃSK.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.