Prawie 3 mln Polek z utrudnionym dostępem do gabinetów ginekologicznych
Z najnowszego Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań wynika, że w Polsce żyje 5,4 mln osób z niepełnosprawnościami, a wśród nich aż 54,9% to kobiety. Tymczasem często przychodnie nie są przystosowane na wizytę tej grupy Polek w gabinetach ginekologicznych. Takie rozwiązania jak regulowane fotele ginekologiczne, odpowiednio zaaranżowane toalety czy przeszkolony personel wciąż nie są standardem. Eksperci enel-med wskazują, jakie udogodnienia należy wprowadzić, aby kobiety z różnymi niepełnosprawnościami nie były pomijane w swoich prawach do pełnowartościowej opieki ginekologicznej.
– Opieka ginekologiczna powinna być dostępna dla każdej kobiety, niezależnie od jej stanu zdrowia czy niepełnosprawności. Niestety, infrastruktura medyczna w Polsce wciąż nie spełnia tych podstawowych standardów, co ogranicza dostęp do opieki dla wielu pacjentek. W praktyce oznacza to, że wiele kobiet z niepełnosprawnościami musi stawić czoła barierom fizycznym, takim jak brak odpowiednich foteli ginekologicznych czy dostępnych przestrzeni, co zniechęca do regularnych wizyt i badań profilaktycznych. Ważne jest, aby wszystkie placówki zdrowotne, zarówno publiczne, jak i prywatne, dostosowały swoją infrastrukturę tak, aby każda kobieta miała równe szanse na uzyskanie pełnowartościowej opieki medycznej – mówi dr n. med. Jakub Lorek, ginekolog enel-med.
Wstydliwe tempo zmian
Z danych Rzecznika Praw Pacjenta wynika, że w Polsce problem z dostępnością gabinetów ginekologicznych dla osób z niepełnosprawnościami pozostaje nierozwiązany. Na podstawie wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 roku liczba osób z niepełnosprawnościami wynosi 5,4 mln, a ok. 2,96 mln stanowią kobiety. Tymczasem dostępność odpowiedniej opieki ginekologicznej dla tej grupy pacjentek jest wciąż ograniczona. Dodatkowo tempo zmian pozostaje wysoce niezadowalające, a wiele kobiet nadal napotyka na bariery uniemożliwiające im dostęp do podstawowej opieki ginekologicznej.
(Nie)oczywiste rozwiązania
Jednym z kluczowych rozwiązań są nowoczesne fotele ginekologiczne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dzięki automatycznym funkcjom i regulowanej automatycznie wysokości, każda pacjentka – niezależnie od ograniczeń ruchowych – może korzystać z fotela w sposób wygodny i bezpieczny. W razie konieczności liczny personel medyczny udzieli chętnie pomocy każdej osobie, która będzie tego potrzebować. Kolejne usprawnienie to brak progów w placówkach, co umożliwia swobodne poruszanie się po oddziale osobom korzystającym z wózków inwalidzkich. Ponadto, toalety powinny być w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, czyli powinny posiadać obniżone muszle klozetowe, zamontowane uchwyty i dostosowane umywalki wraz z przystosowaną przestrzenią, aby można było swobodnie przemieszczać się na wózku inwalidzkim. I rzecz wydaje się oczywista, ale nie zawsze mająca miejsce w rzeczywistości – gabinety powinny być wyposażone we wszelkie środki higieny.
– Dostępność badań ginekologicznych dla każdej kobiety ma ogromne znaczenie w zapobieganiu rozwoju przewlekłych schorzeń. Pacjentki z niepełnosprawnościami często obawiają się wizyt, wynikających z trudności w dostępie do odpowiedniej infrastruktury. Kiedy jednak mają zapewnione ułatwienia i komfortowe warunki, zdecydowanie chętniej i regularniej uczestniczą w badaniach profilaktycznych, co pozwala na wczesne wykrywanie oraz skuteczniejsze leczenie potencjalnych problemów zdrowotnych – dodaje dr n. med. Jakub Lorek, ginekolog enel-med.

Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą”

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.