Przetestuj się bez wstydu! Europejski Tydzień Testowania w kierunku HIV i HCV
Publicis
Wołoska
02-583 Warszawa
malgorzata.urbas|publicis-consultants.com| |malgorzata.urbas|publicis-consultants.com
882140108
https://www.publicisgroupe.com/en/splash-en
W Polsce co roku wzrasta liczba osób żyjących z HIV: zgodnie z danymi zawartymi w raporcie Narodowego Instytutu Zdrowia1. Trwa Europejski Tydzień Testowania: inicjatywa, której celem jest zwiększenie ilości wykonanych testów w kierunku HIV, HCV i innych chorób przenoszonych drogą płciową oraz edukowanie o korzyściach wynikających ze wczesnej diagnozy. Przez cały rok, w każdym województwie w Polsce można bezpłatnie i w pełni anonimowo zrobić test w kierunku HIV, HCV czy kiły. W Warszawie, w ramach Europejskiego Tygodnia Testowania, Fundacja Edukacji Społecznej uruchomiła dodatkowy punkt badań.
W Polsce w 2021 r. żyło 16,9 tysięcy osób z rozpoznaniem HIV. To aż o 84% więcej w porównaniu do 2012 roku, a średni wzrost rozpoznań w latach (2012-2022) wyniósł 7,3%. Najwyższy wskaźnik rozpoznanych zakażeń HIV odnotowano w woj. mazowieckim (62,6 na 100 tys. mieszkańców), śląskim (61,6) i zachodniopomorskim (51,9) w porównaniu do ogólnopolskiej wartości 44,5 na 100 tysięcy.
Jak wskazują eksperci: poziom wiedzy i stereotypowe podejście do zakażenia HIV stanowią główną barierę do zwiększenia popularności testowania, dlatego też liczba osób seropozytywnych jest niedoszacowana W Polsce tylko co 10 dorosła osoba zrobiła test w kierunku HIV. Brak dostępu do tych testów u lekarzy rodzinnych oraz brak świadomości lekarzy, że osoby heteroseksualne także mogą być zakażone, skutkuje coraz częściej późnymi diagnozami. HIV nie wyjdzie w morfologii. Trzeba zrobić test, który w 30 punktach konsultacyjno-diagnostycznych jest bezpłatny i anonimowy – tłumaczy dr n. społ. Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, prezes Fundacji Edukacji Społecznej, która to organizacja w Polsce jest jednym z partnerów Europejskiego Tygodnia Testowania w kierunku HIV i HCV. Baza punktów do testowania znajduje się na stronie: https://aids.gov.pl/pkd/.
Problem z przełamaniem niechęci do testowania mają nie tylko Polki i Polacy: jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w Europie prawie 17% osób żyjących z HIV pozostaje niezdiagnozowanych, a 51% wykrywa obecność wirusa na późnym etapie. W przypadku wirusowego zapalenia wątroby aż 71% osób z HCV i 84% osób z HBV jest niezdiagnozowanych, rosną też statystyki dotyczące zachorowań na inne choroby przenoszone drogą płciową. Oznacza to, że programy zachęcające do testowania nie są jak na razie wystarczająco skuteczne: co ma poważne konsekwencje dla zdrowia poszczególnych osób, zwiększa ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się wirusów oraz finalnie podnosi koszty opieki zdrowotnej związanej z leczeniem powikłań spowodowanych późnym wykryciem infekcji. Jednym z globalnych celów zdrowotnych jest uzyskanie świadomości zakażenia HIV wśród 95% osób seropozytywnych oraz wśród 90% osób z wirusowym zapaleniem wątroby (typu B i C) do 2030 roku, bez zwiększenia popularności testów – nie będzie to możliwe.
Więcej informacji o Europejskim Tygodniu Testowania można znaleźć tutaj: https://www.testingweek.eu/.
Szczegółowe informacje dot. bezpłatnych punktów testowania na HIV, HCV i kiłę Fundacji Edukacji Społecznej w Warszawie:
• Otwarcie dodatkowego Punktu, gdzie można wykonać bezpłatne szybkie testy na HIV, HCV i kiłę: ul. Świętokrzyska 30 (Centrum Zdrowia FEDERA).
• wtorek - piątek (19-23 listopada); godz. 8-12 oraz 16-20 (ostatnie pobranie 15 min przed zamknięciem)
• sobota (23 listopada) godz. 18-22 (ostatnie pobranie 15 min przed zamknięciem)
• niedziela (1 grudnia) godz. 10-18 (ostatnie pobranie 15 min przed zamknięciem)
• Wydłużenie godzin otwarcia Punktu na ul. Nugat 3 (18-23 listopada)
• poniedziałek - piątek 10-14 oraz 16-20 (ostatnie pobranie 19:30) + sobota 10-14 oraz 16-20
• Zaproszenie również do Punktu na ul. Marszałkowskiej 68/70 (przez cały rok)
• standardowe godziny: poniedziałek - piątek 16-20 (ostatnie pobranie 19:30)

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.