Komunikaty PR

Pszenica – co powinniśmy o niej wiedzieć? Czym się wyróżnia i dlaczego warto ją

2024-06-05  |  12:30
Biuro prasowe

Pomimo jej wszechobecności w przeróżnych produktach, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie korzyści nam daje. Pszenica, bo o niej mowa, jest źródłem cennego błonnika pokarmowego oraz wielu składników odżywczych, zawartych w całej strukturze ziarna. Ogromna różnorodność zastosowań pszenicy sprawia, że to niezwykle wartościowe i wszechstronne zboże odgrywa kluczową rolę
w zbilansowanej diecie. Przy okazji trwającej kampanii „Produkty zbożowe – pyszne i zdrowe!” o jej walorach zdrowotnych i odżywczych przypominają ekspertki - Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska
i Ewa Sypnik-Pogorzelska.

 

Charakteryzująca się jasnozłotym kłosem pszenica to jedno z najstarszych i najchętniej uprawianych zbóż, występujące w wielu odmianach, które różnią się między sobą twardością, zawartością białka, kolorem i zastosowaniem. Jej najbardziej rozpowszechnioną wersją jest pszenica zwyczajna.

 

W zależności od obróbki technologicznej, pszenica może występować w formie pełnoziarnistej lub w formie oczyszczonej. Szczególną uwagą należy objąć produkty z pełnego ziarna, gdyż to one są najbardziej nasycone składnikami odżywczymi.

 

Zdrowie z pełnego ziarna

Ze względu na wysoką zawartość węglowodanów złożonych, a dokładniej skrobi, pełne ziarno pszenicy jest doskonałym źródłem energii w pożywieniu. Ziarno pszenicy to także źródło witamin z grupy B, białka, kwasu foliowego, żelaza, cynku, potasu, fosforu, magnezu i żelaza. Zawarta w nim inulina przyczynia się do lepszego wchłaniania składników potrzebnych do budowy kości, takich jak wapń, fosfor czy magnez. Jest również zasobne w kwas linolowy i linolenowy oraz witaminę E, która jest silnym antyoksydantem.

 

Dużo błonnika

Pszenica zawiera też spore pokłady błonnika, dlatego warto zwracać uwagę na jego zawartość w poszczególnych produktach i wybierać przede wszystkim te pełnoziarniste zbożowe. Im mniej żywność jest przetworzona, tym więcej błonnika w niej znajdziemy. Do tej grupy można zaliczyć mąkę pszenną pełnoziarnistą, pieczywo pszenne razowe (np. chleb graham lub bułki grahamki), płatki, zarodki pszenne. Rekordzistą w tym zakresie są otręby pszenne.

- Pełnoziarniste pieczywo można łatwo rozpoznać – jest cięższe od tradycyjnych, jasnych wypieków, cięższe i ma ciemniejszy kolor, dłużej pozostaje świeże i wilgotne. Warto też sprawdzać skład produktu – w pełnoziarnistym chlebie powinniśmy znaleźć mąkę razową, pełnoziarnistą, wodę, sól, zakwas lub drożdże– mówi Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska.

 

Pszenica jest zbożem zawierającym gluten, dlatego nie powinny jej spożywać osoby chore m.in. na celiakię, z nietolerancją lub alergią na pszenicę lub gluten.  

 

Królowa wśród zbóż

Spośród wszystkich zbóż uprawianych w kraju, pszenica ma największe znaczenie ze względu na powszechną  uprawę. Łagodna w smaku, o dużej zawartości skrobi i glutenu, wykorzystywana jest na wiele sposobów. Chociaż kojarzona jest z białą, oczyszczoną mąką, to jej ziarno ma znacznie więcej zastosowań. W zależności od przetwórstwa ziarna, można spotkać ją nie tylko w postaci wspomnianej mąki różnego typu bądź w formie gotowych wyrobów piekarskich, ale również w makaronach, kaszach (manna, kuskus, bulgur), kluskach i płatkach śniadaniowych. Bogaty w witaminy ekstrakt z pszenicy to także popularny składnik suplementów diety i leków, a nawet kosmetyków.

 

- Pszenica to najpopularniejsze i wartościowe zboże, dlatego sięgajmy po nie, jeśli nie ma przeciwskazań. Pamiętajmy, że w zbilansowanej diecie jest miejsce na wszystkie składniki w odpowiedniej ilości. Jeżeli jesteśmy przyzwyczajeni do mąki białej i zwykle kupujemy pieczywo jasne, rozważmy przejście na mąkę i pieczywo pełnoziarniste. To nie oznacza całkowitej rezygnacji z pieczywa jasnego. Istotne jest, aby w diecie więcej miejsca zajmowały produkty jak najmniej przetworzone - nie tylko mąka i pieczywo pełnoziarniste, ale też otręby pszenne i makaron pełnoziarnisty. Zadbajmy o to, aby większość produktów z pszenicy, serwowanych dzieciom, stanowiły te z pełnego ziarna – dodaje Ewa Sypnik-Pogorzelska.

 

 

Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na Facebooku:

http://www.produktyzbozowe.pl/

https://www.facebook.com/ProduktyZbozowe/

 

Kontakt dla dziennikarzy: kontakt@produktyzbozowe.pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego Biuro prasowe
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia
Zdrowie Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
2025-03-11 | 06:00

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research dla marki Domowe Laboratorium wynika, że wielu Polaków postrzega raka jelita grubego jako chorobę nieuleczalną
Zdrowie Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
2025-02-05 | 06:00

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale skorygować. Najwięcej obaw pacjentów dotyczących tych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Konsument

Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.