Rusza unikatowa platforma edukacyjna dla nauczycieli nt. udaru mózgu
Lekcje, które mogą uratować życie
Rusza unikatowa platforma edukacyjna dla nauczycieli nt. udaru mózgu
Rusza bezpłatna platforma edukacyjna on-line - „AKADEMIA STOP UDAROM”. To pierwsza taka platforma dla nauczycieli szkół podstawowych, która może pomóc w przekazaniu uczniom wiedzy na temat jednej z najczęstszych i groźnych chorób neurologicznych – udaru mózgu. Pod adresem http://stopudarom.pl/akademia/ znajdują się materiały edukacyjne oraz szczegółowy scenariusz lekcji, które każdy nauczyciel może pobrać i wykorzystać do przeprowadzenia zajęć z młodzieżą w swojej szkole.
Akademia jest częścią Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego na rzecz Profilaktyki Udarowej pt. „I Ty możesz zostać superbohaterem!”, nad którym honorowy patronat objęło Ministerstwo Zdrowia, Polskie Towarzystwo Neurologiczne oraz Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. Instytucje te uznały wagę i znaczenie prozdrowotne programu, jakie może przynieść społeczeństwu jego powszechne zastosowanie.
Celem platformy edukacyjnej „AKADEMIA STOP UDAROM” jest budowanie świadomości młodych ludzi, a poprzez nich także pokolenia rodziców i dziadków, na temat medycznych i społecznych skutków udaru mózgu, profilaktyki choroby oraz właściwego postępowania w przypadku jej wystąpienia.
Udar mózgu to powszechna choroba, która pojawia się niespodziewanie i dotyka ludzi w każdym wieku. Chyba każdy z nas zna kogoś lub słyszał o kimś, kto doznał udaru mózgu. Nie wszyscy jednak znamy najczęstsze objawy tej choroby i zwykle nie wiemy, że należy błyskawicznie reagować w sytuacji ich wystąpienia. A wiedza ta jest bezcenna, gdyż rozpoznanie objawów udaru mózgu, niezwłoczne wezwanie pogotowia i przewiezienie chorego do szpitala z oddziałem udarowym mogą uratować życie i znacznie ograniczyć konsekwencje choroby. – mówi Sebastian Szyper, Prezes Stowarzyszenia Udarowcy-Liczy się wsparcie!, współinicjator Ogólnopolskiego Programu na Rzecz Profilaktyki Udarowej „I Ty możesz zostać superbohaterem!” – Dlatego motywem przewodnim lekcji, organizowanych w ramach „AKADEMII STOP UDAROM”, jest jak zostać superbohaterem, czyli uratować życie osobie, która doznała udaru mózgu. Podczas warsztatów uczniowie dowiadują się jakie funkcje mózgu zaburza udar, a także co może przyczynić się do wystąpienia choroby i jak jej zapobiegać. – dodaje.
Nauczyciele na platformie „AKADEMIA STOP UDAROM” znajdą pełen zestaw materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji. Jest tu scenariusz lekcji, materiały pomocnicze takie jak: prezentacja na temat udaru mózgu, film instruktażowy, pokazujący jak można przeprowadzić taką lekcję, krzyżówki czy quiz tematyczny. „AKADEMIA STOP UDAROM” to miejsce, w którym zostały zgromadzone podstawowe informacje na temat udaru mózgu, epidemiologii choroby, czynników ryzyka oraz wskazówki jak należy postępować w przypadku wystąpienia choroby. Materiały te zostały opracowane w konsultacji z ekspertami medycznymi, a nad ich poprawnością merytoryczną czuwali doświadczeni nauczyciele.
„AKADEMIA STOP UDAROM” została tak skonstruowana, aby każdy nauczyciel miał wygodny dostęp do gotowego scenariusza lekcji, który może modyfikować w zależności od swoich potrzeb i zaplanować zajęcia w dogodnym dla siebie terminie. Zawiera zestaw ćwiczeń i ciekawych danych, które można pobrać lub wydrukować. Łatwa nawigacja oraz przejrzysta konstrukcja platformy on-line sprawia, że nauczyciel szybko skompletuje cały materiał, potrzebny do przeprowadzanie zajęć. – ocenia Dorota Czerwonka, ekspert merytoryczny, pedagog i szkoleniowiec edukacyjny. – Uważam, że warsztat może idealnie wpisać się w godzinę wychowawczą czy lekcję biologii. To cenne zajęcia zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów i ich bliskich, bo udar mózgu może dotknąć każdego. – dodaje.
Udar mózgu jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci i pierwszą przyczyną trwałej niepełnosprawności w Polsce. W naszym kraju co roku na udar zapada blisko 80 tysięcy osób, a około 30 tysięcy z nich umiera. Dlatego platforma „AKADEMIA STOP UDAROM” powstała, by zajęcia na temat udaru mózgu mogły odbyć się w jak największej liczbie szkół i dotrzeć do jak najszerszego grona młodych odbiorców, którzy dowiedzą się, jak należy reagować w przypadku jego wystąpienia.
***
Ogólnopolski Program Edukacyjny na rzecz Profilaktyki Udarowej pt. „I Ty możesz zostać superbohaterem! to pierwszy taki projekt edukacyjny adresowany do uczniów szkół podstawowych, dzięki któremu dowiadują się oni czym jest udar mózgu, jakie są jego objawy, jak reagować w sytuacji zauważenia objawów i co przyczynia się do wystąpienia tego groźnego schorzenia. Scenariusz zajęć powstał we współpracy z nauczycielami z Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych. W ramach programu w latach 2018-2019 odbyły się bezpłatne warsztaty edukacyjne nt. udaru mózgu w szkołach podstawowych we wszystkich województwach w Polsce. Inicjatorami programu są „Stowarzyszenie Udarowcy – Liczy się wsparcie” i firma Boehringer Ingelheim, a partnerem Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA. Projekt realizowany jest pod patronatem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty oraz Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych. Honorowy patronat nad programem objęły Ministerstwo Zdrowia, Polskie Towarzystwo Neurologiczne oraz Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. W marcu 2019 r. Ogólnopolski Program Edukacyjny na rzecz Profilaktyki Udarowej pt. „I Ty możesz zostać superbohaterem!” otrzymał nagrodę „Wizjonerzy Zdrowia 2019” w kategorii Wizjonerski Program Edukacyjny i Profilaktyczny. Ogólnopolski Program Edukacyjny na rzecz Profilaktyki Udarowej pt. „I Ty możesz zostać superbohaterem! jest realizowany w ramach największej kampanii społecznej dotyczącej udaru mózgu – STOP UDAROM (www.stopudarom.pl).
Kampania „STOP UDAROM” została zainaugurowana w 2012 roku. Jej celem jest budowanie świadomości społecznej w zakresie profilaktyki udaru mózgu oraz ograniczania jego medycznych i społecznych skutków. Każdego roku w ramach kampanii, prowadzone są różnego rodzaju działania edukacyjne w zakresie czynników ryzyka, profilaktyki i rozpoznawania objawów udaru mózgu oraz podejmowania skutecznej interwencji w razie jego wystąpienia. Inicjatorem kampanii jest Firma Boehringer Ingelheim, a partnerami Stowarzyszenie Udarowcy – Liczy się wsparci i Fundacja Udaru Mózgu i Więcej informacji na www.stopudarom.pl
Kontakt dla mediów: PRIMUM PR
Anna Wolska, tel. 728 313 511, e-mail: a.wolska@primum.pl
Monika Gackiewicz, tel. 608 299 604, e-mail: m.gackiewicz@primum.pl
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.