Słupski Ośrodek Kultury wystawia sztukę o HIV
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Słupski Ośrodek Kultury w ramach programu Pozytywnie Otwarci przygotował przedstawienie teatralne pt. „Czy już wtedy wiedziałaś?”. Celem jest podniesienie świadomości zagrożenia HIV oraz poziomu wiedzy o możliwościach terapii i normalnego życia z tym wirusem. To bardzo potrzebne, ponieważ, jak wynika z danych NIZP-PZH, codziennie 3-4 osoby dowiadują się w Polsce o swoim seropozytywnym statusie. W dodatku tylko co 10 Polak zrobił test na HIV, a w dobie pandemii COVID-19 liczba wykonywanych badań w tym kierunku spadła prawie o połowę. Wiele osób może więc żyć, nie zdając sobie sprawy ze swojego zakażenia i nie podejmując leczenia. Premiera sztuki w Ośrodku Teatralnym Rondo Słupskiego Ośrodka Kultury już 20 czerwca.
Spektakl zaczyna się, jak wiele podobnych historii: dwoje młodych ludzi, impreza, alkohol, zbliżenie. Potem pojawia się wynikający z beztroski i niewiedzy problem: zakażenie HIV, którego można było uniknąć. Przedstawienie jest autorskim projektem zespołu Słupskiego Ośrodka Kultury opracowanym we współpracy z Aleksandrą Anuszewską, specjalistka ds. HIV/AIDS, doradcą w słupskim Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym.
„Czy już wtedy wiedziałaś?” to sztuka przygotowana z myślą o młodzieży ze szkół ponadpodstawowych w Słupsku oraz Akademii Pomorskiej, a poprzez planowane umieszczenie nagrania na YouTube – także z całej Polski. Dzięki towarzyszącemu każdemu przedstawieniu spotkaniu ze specjalistką ds. HIV, młodzi ludzie uzyskają rzetelną wiedzę na temat zagrożenia wirusem, profilaktyki oraz możliwości leczenia. Pokazy będą się odbywać w słupskich szkołach we wrześniu. Podczas czerwcowej premiery w Ośrodku Teatralnym Rondo ze sztuką zapoznają się zaproszeni na premierę dyrektorzy i nauczyciele.
„W maju 2020 roku przeprowadziliśmy ankietę internetową na temat HIV/AIDS wśród młodzieży w wieku 15-23 lata. Okazało się, że młodzi ludzie wiedzą o tym wirusie bardzo niewiele. W większości są to informacje zaczerpnięte z popkultury. Chcielibyśmy pomóc uczniom i studentom podnieść świadomość dróg zakażenia HIV i możliwości terapii, a przede wszystkim wyjaśnić, dlaczego każda aktywna seksualnie osoba powinna zrobić test. Stąd pomysł na spektakl o tej tematyce” – mówi Joanna Jusianiec ze Słupskiego Ośrodka Kultury.
Wykorzystanie sztuki teatralnej, jako nośnika informacji skierowanej do młodzieży to pomysł, który sprawdził się w Słupskim Ośrodku Kultury przy przekazywaniu informacji na temat problemu narkotyków. Sztuka „Bagno” na motywach książki „My dzieci z dworca ZOO” Christine F., nastolatki z Berlina, która wpadła w uzależnienie, przygotowana siedem lat temu, nie schodziła z afisza przez pięć sezonów. Obejrzało ją 3750 widzów podczas 56 spektakli.
„Zawsze chętnie wspieramy inicjatywy mające na celu edukację młodzieży. Osoby wchodzące w dorosłość powinny wiedzieć, że warto pójść do Punktu Konsultacyjno-Diagnostycznego, gdzie można anonimowo i bez skierowania, a przede wszystkim bezpłatnie wykonać test na HIV. Gdy ta wiedza naprawdę się upowszechni, będziemy mogli pokonać epidemię HIV” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
***
Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich dziesięciu lat przeznaczyła 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.
Serce pod opieką - spotkania z kardiologiem
Diagnoza: krótkowzroczność. Jak dbać o wzrok dziecka i spowolnić postęp wady?
Urazy zębów u dzieci. Jak dbać o prawidłową higienę po wypadku stomatologicznym?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Ada Fijał: Młode pokolenie jest niezwykle obeznane z modą. Kiedyś my uczyliśmy uczestników naszych programów, co mają robić, a teraz często to my uczymy się od nich
Aktorka i jurorka programu „Shopping Queens. Królowe zakupów” zauważa, że w ciągu dekady nie tylko zmienił się ten format telewizyjny, ale także podejście do mody. Trendy dyktują bowiem teraz nie tyle znani projektanci, ile ulica i zwykli ludzie. Na jej szczególne uznanie zasługuje młode pokolenie, które wykazuje się ogromną kreatywnością i wręcz nie sposób przejść obojętnie obok ich wyszukanych stylizacji.
Muzyka
Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha z zespołu Enej przyznają, że obawiają się skutków suszy, która negatywnie wpływa na rolnictwo, czy ulewnych opadów deszczu prowadzących do powodzi i podtopień. Niestety klimat się ociepla i coraz częściej mamy do czynienia z ekstremalnymi zjawiskami w pogodzie, a wszystkie anomalie odczuwamy w naszych portfelach. Muzycy zdają sobie więc sprawę z tego, jak ważne jest uzmysłowienie społeczeństwu rangi problemu i propagowanie kultury ekologicznej. Chodzi też o to, aby wzbudzić poczucie odpowiedzialności za stan środowiska, bo lekkomyślność i zaniedbania mogą jeszcze pogorszyć sytuację.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.