Komunikaty PR

Specjaliści w opiece ginekologiczno-położniczej – czy wspierają przyszłe matki?

2021-10-13  |  11:50
Biuro prasowe

Przyszłe i młode mamy stoją przed wieloma przeciwnościami, wyzwaniami i lękami dotyczącymi ciąży i porodu. Opieka nad noworodkiem, niemowlęciem, a także przedszkolakiem i młodzieżą jest niebywałą sztuką. Kobiety w ciąży i młode matki muszą jednak oprócz troski o swoje dzieci, troszczyć się także o siebie. Pandemia koronawirusa jest trudnym okresem dla wszystkich, ale dla młodych matek szczególnie – lockdown, samotne porody, lęk przed zachorowaniem na COVID-19 i zarażenie swojego dziecka. Kobiety w ciąży mają wsparcie najbliższych, ale czy wspierają je też specjaliści opieki ginekologiczno-położniczej?

Na stan zdrowia psychicznego ciężarnych kobiet wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest komunikacja między ginekologiem czy położną, którzy prowadzą ciążę a przyszłą mamą. By dogłębniej zbadać ten obszar Instytut LB Medical przeprowadził we współpracy z Agencją Badawczą SW Research badanie „Znaczenie komunikacji w ochronie zdrowia dla samopoczucia pacjentek”*. W badaniu udział wzięły nie tylko przyszłe matki, ale także ich najbliżsi - partnerzy, mężowie, rodzeństwo i rodzice.

 

Opieka w ramach NFZ a opieka prywatna

Kobiety biorące udział w badaniu skorzystały z wizyty u lekarza, ginekologa, endokrynologa, położnej lub pielęgniarki w związku z ciążą. Z badania wynika, że równie chętnie korzystają z tych wizyt w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia jak i w ramach prywatnej opieki zdrowotnej. Jak zmienia się ich zadowolenie z wizyty i jak różni się samopoczucie? Kobiety, które skorzystały z wizyty w ramach NFZ w 90,3 proc. czuły się komfortowo, zaś kobiet, które skorzystały z wizyt w ramach prywatnej opieki i czuły się komfortowo było 92,1 proc. W ramach tych wizyt część kobiet stwierdziła, że czuła się raczej niekomfortowo – podczas wizyt w ramach NFZ było to 6,5proc., zaś podczas wizyt prywatnych 7,9 proc. Znaczącą różnicą jest to, że kobiety, które zdecydowanie nie czuły się komfortowo podczas wizyty w ramach NFZ było 3,2 proc., natomiast żadna kobieta podczas wizyty prywatnej tak się nie czuła.

Wyniki tego badania są zastanawiające. Największą uwagę zwracam na różnicę - odsetek 3,2 proc. kobiet podczas wizyt u lekarzy i specjalistów w ramach NFZ zgłasza, że zdecydowanie nie czuje się komfortowo, zaś żadna z pacjentek prywatnej opieki zdrowotnej tak źle nie oceniła swego samopoczucia podczas wizyt. Odsetek ten nie jest duży, ale w połączeniu z „raczej niekomfortowym” odczuciem widzimy obraz niemalże 10 proc. pacjentek w ramach NFZ i 8 proc. w ramach prywatnej opieki. Tutaj jest pole do działania i miejsce na zmiany. Cieszy fakt, że bardzo podobny i wysoki jest odsetek kobiet, które czują się komfortowo podczas wizyt u specjalistów w ramach środków z Narodowego Funduszu Zdrowia i w ramach opieki prywatnej.” – Dr Grzegorz Południewski, ginekolog, położnik.

 

Powody dyskomfortu podczas wizyt u specjalistów

W czasie wizyt u specjalistów z zakresu ginekologii kobieta w ciąży poszukuje informacji. Przekazanie wiedzy na temat zdrowia przyszłej mamy i dziecka to ważna część wizyty specjalistycznej. Oprócz tego dla kobiety w ciąży ważne są także porady i wskazówki, przygotowanie i następne kroki, które skierują do szczęśliwego rozwiązania. Badanie wykazało, że najwięcej, bo 36,4proc. respondentek nie czuło się komfortowo ponieważ nie otrzymały informacji, po które przyszły.  Kobiety pytane o źródła dyskomfortu wskazują (18,2 proc.) na brak wystarczającego wsparcia emocjonalnego oraz brak prywatności (również 18,2 proc.). 27,3 proc. kobiet, których ciąża przebiega nieprawidłowo mimo przestrzegania wytycznych lekarza czuje się niekomfortowo, ponieważ podczas wizyty zostały obarczone za to winą, natomiast 9,1 proc. kobiet, które przestrzegają wytycznych lekarzy i ciąża przebiega prawidłowo zostały negatywnie ocenione przez personel medyczny. Prawie co piąta kobieta (18,2 proc.) czuła dyskryminację ze względu na otyłość, która pojawiła się w ciąży!

Kobiety w czasie ciąży i młode mamy są bardzo wrażliwe. Zmienia się ich ciało, zachodzą burzliwe zmiany hormonalne. Obecnie dodatkowym wyzwaniem jest pandemia, która przyniosła nowe lęki i nowe trudności. To są powody, dla których specjaliści podczas rozmowy ze swoimi pacjentkami, oczywiście nie tylko tymi ciężarnymi, ale właśnie w szczególności w rozmowie z przyszłymi mamami powinni być pełni empatii, zrozumienia i cierpliwości. Oprócz wiedzy medycznej kobiety oczekują od swoich lekarzy także wsparcia emocjonalnego. Przeraża fakt dyskryminacji – aż 18,2 proc. kobiet czują się dyskryminowane ze względu na otyłość, która pojawiła się w ciąży. Takie postawy dyskryminujące, zwłaszcza u lekarzy, specjalistów, pielęgniarek czy położnych, u osób, które są w pewnym stopniu autorytetami dla pacjentek, powinny być surowo traktowane.” – Anna Majda-Sandomierska, położna, doradca laktacyjny, właścicielka szkoły rodzenia.

 

Co wiedzą partnerzy, mężowie i najbliżsi?

Osoby, które są w bliskich relacjach z ciężarnymi dowiedzieli się jak czują się przyszłe matki w trakcie wizyt związanych z ciążą u lekarza, ginekologa, endokrynologa, położnej lub pielęgniarki. Według nich jedynie 22,5 proc. kobiet czuło się zdecydowanie komfortowo, a raczej komfortowo aż 61,6 proc. Najbliżsi zadeklarowali, że niekomfortowo podczas tych wizyt czuło się 13,8 proc., z czego
2,2 proc. zdecydowanie niekomfortowo. Jedną z przyczyn dyskomfortu  był brak wystarczającego wsparcia emocjonalnego podczas wizyty u specjalisty na co zwróciło uwagę aż 40,9 proc. kobiet. Niemal co trzecia kobieta (31,8 proc.) powiedziała swoim bliskim, że personel medyczny nie traktował jej z szacunkiem i nie był przyjazny. Ta sama ilość ciężarnych (27,3 proc.) poinformowała bliskich, że podczas wizyty nie czuła się bezpiecznie oraz badanie w czasie wizyty było nieprzyjemne i bolesne. Jedynie 2,2 proc. bliskich nie wie jak czuły się ciężarne.

Dobre jest to, że kobiety dzielą się swoimi doświadczeniami z bliskimi, wiedząc, że spotkają się ze zrozumieniem i wsparciem z ich strony. Wsparcie od najbliższych jest jedną z podstawowych potrzeb, niemniej wsparcie i zrozumienie autorytetów w dziedzinie zdrowia również jest bardzo ważne. Komunikacja specjalista-pacjent powinna zatem być uprzejma, empatyczna, ale także merytoryczna i rzetelna. Tego oczekują przyszłe mamy i wszyscy pacjenci.” – Dr Natalia Olejnik, psychiatra w Luxmed Harmonia, psychiatra-konsultant w Centrum Medyczne „Żelazna”.

 

Czego brakuje przyszłym mamom?

Według przeprowadzonego badania „Znaczenie komunikacji w ochronie zdrowia dla samopoczucia pacjentek” co piątej kobiecie podczas wizyt u specjalistów najbardziej brakuje porad (20,7 proc.). Kobietom podczas wizyt brakowało zrozumienia w aż 18,1  proc. przypadków, a 17,2 proc. kobiet nie otrzymało wystarczająco, lub nie otrzymało wcale wsparcia psychicznego. Spokoju i dobrej organizacji brakowało 16,4 proc. respondentek. Dla kobiet również ważne są intymność i życzliwość personelu, których brakowało w 15,5 proc. wizyt. Ponad 26 proc. kobiet stwierdziło, że niczego im nie brakowało.

W tym badaniu uwypuklone zostały potrzeby ciężarnych kobiet. Przyszłe mamy potrzebują spokoju, zrozumienia, intymności i wsparcia psychicznego. To nie są utopijne potrzeby, z „innego świata” a zwykła ludzka empatia, której zaczyna brakować nawet w placówkach ochrony zdrowia. Trzeba zrozumieć, jak ważna jest komunikacja w systemie opieki medycznej. Dzięki nawiązaniu nici porozumienia pomiędzy specjalistą a pacjentką buduje się zaufanie. Często właśnie od tego zaufania i zrozumienia będzie zależeć, czy kobieta ciężarna dobrze oceni kompetencje lekarza i posłucha jego zaleceń, czy będzie szukała innego lekarza, z którym „złapie lepszy kontakt”, mimo, że niekoniecznie będzie on bardziej kompetentny od poprzednika. Ta lepsza komunikacja pozwoli lepiej wpłynąć na społeczeństwo i zaprocentuje w zdrowiu.” – Dorota Bieniek-Kaska, prezes Instytutu LB Medical.

 

 

 

*Badanie „Znaczenie komunikacji w ochronie zdrowia dla samopoczucia pacjentek.” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 02.08.2021 przez agencję SW Research, n=436, metoda badawcza CAWI.

 

***

Misją Instytutu LB Medical jest polepszanie jakości życia Polaków i wspieranie systemu ochrony zdrowia w Polsce poprzez prowadzenie innowacyjnych projektów społecznych i edukacyjnych opartych na badaniach naukowych evidence based. Celem instytutu jest budowanie relacji ze środowiskiem naukowym, eksperckim i pacjenckim. Konsolidacja tych środowisk jest jednym z filarów działalności Instytutu. To dzięki temu możliwy jest realny wpływ na poprawę kondycji ochrony zdrowia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Innova Dental Clinic otwiera się dla pacjentów w Grodzisku Mazowieckim Biuro prasowe
2024-04-26 | 10:00

Innova Dental Clinic otwiera się dla pacjentów w Grodzisku Mazowieckim

Nowoczesna Innova Dental Clinic dołączyła do mapy placówek stomatologicznych w Grodzisku Mazowieckim. Od połowy kwietnia, Pacjenci mogą rozpocząć w estetycznych i zaawansowanych
Zdrowie „Szanuję, nie dyskryminuję!” - start II edycji
2024-04-25 | 15:00

„Szanuję, nie dyskryminuję!” - start II edycji

W dniu 5 maja obchodzony jest Europejski Dzień walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami. Jest to szczególna okazja, aby zwrócić uwagę opinii publicznej na
Zdrowie Aktywności na świeżym powietrzu i ich pozytywny wpływ na wzrok dzieci
2024-04-24 | 01:00

Aktywności na świeżym powietrzu i ich pozytywny wpływ na wzrok dzieci

Rozpoczęcie wiosny to doskonała okazja, aby zachęcić najmłodszych do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Niestety, w erze technologii i coraz większej liczby zajęć dodatkowych, coraz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów

Na koniec 2022 roku w pieczy zastępczej przebywało 72,8 tys. dzieci, przy czym nieco ponad 56 tys. w pieczy rodzinnej. Od 2020 roku wzrasta ogólna liczba wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych kosztem rodzin zastępczych, których jest coraz mniej. – Problemem jest niedofinansowanie całego systemu, brakuje też wsparcia i szkoleń dla rodziców – podkreśla Agnieszka Smarzyńska, prezeska Fundacji Happy Kids. Powołane niedawno przez resort polityki społecznej zespoły robocze mają wypracować nowe rozwiązania, które zapobiegną kryzysowi w pieczy zastępczej w Polsce.

Film

Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach

Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.

Gwiazdy

Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami

Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.