SPÓJRZ NA SIEBIE z innej perspektywy
SPÓJRZ NA SIEBIE to pierwsza w Polsce ciałopozytywna kampania dla młodzieży. Co druga 15latka i co trzeci 15latek w naszym kraju nienawidzi własnego ciała. Tak wynika z najnowszego raportu Światowej Organizacji Zdrowia, z maja 2020 roku. Z tego względu powstaje kampania, która poprzez cykl warsztatów, prelekcji oraz konsultacji psychologicznych dokona realnej zmiany w myśleniu nastolatków.
- Zbyt dużo razy słyszałam „nienawidzę swojego ciała”, „jestem za gruby”, albo „mam za małe piersi” – mówi Aleksandra Musielak, psycholożka. – Brak samoakceptacji to nie tylko chęć zmiany własnego wyglądu i dopasowywanie się do panującego kanonu piękna. To często obniżone poczucie własnej wartości, przypisywanie sobie negatywnych cech i unikanie kontaktów z ludźmi. A to zachowania, które mogą doprowadzić do stanów depresyjnych i aktów autoagresji. Z tym jako osoba pracująca z młodymi ludźmi chcę walczyć.
Aby wspomóc młodzież w walce z brakiem akceptacji, pomysłodawczynie kampanii postanowiły zorganizować młodym ludziom szereg prelekcji w szkołach, zapewnić bezpłatną pomoc psychologiczną, a przede wszystkim przeprowadzić cykl bezpłatnych zajęć kreatywnych, które pokażą nastolatkom jak pokochać siebie. Dzięki angażującej i interaktywnej formule warsztatów oraz konsultacji z psycholożką, młodzież nauczy się jak radzić sobie z hejtem, pozna ćwiczenia podnoszące poczucie własnej wartości, dowie się jak patrzeć na siebie z miłością, szacunkiem, akceptacją.
- Przerażają nas wyniki raportu opublikowanego przez WHO – tłumaczy Natalia Królak, edukatorka kulturalna. - Wynika z niego, że 52% dziewczyn i 31% chłopaków w wieku 15 lat uważa swoje ciało za zbyt grube. Mało tego, ponad 64% dziewczyn i aż 75% chłopców nie czuje wsparcia ze strony znajomych. Podobnie wygląda sytuacja ze wsparciem ze strony nauczycieli: tylko 21% nastolatek i 31% chłopców odczuwa ich doping.
Projekt powstał jako odpowiedź na raport, ale też codzienne sytuacje, z którymi pomysłodawczynie spotykają się w pracy z młodzieżą. Aleksandra Musielak od lat pracuje jako psycholożka, jest również wicedyrektorką szkoły podstawowej oraz wiceprezeską Stowarzyszenia Educational Challenge. Marysia Pyrek i Natalia Królak tworzą Fundację Fala Nowej Kultury, która zajmuje się organizowaniem wydarzeń kulturalnych dla nastolatków. Razem niejednokrotnie tworzyły już artystyczno–psychologiczne projekty dla młodzieży, również osób doświadczających kryzysów psychicznych, po pobytach w szpitalu psychiatrycznym czy próbach samobójczych.
- Zachęcamy do tworzenia ciałopozytywnej społeczności i wspierania naszych działań – zapowiada Marysia Pyrek, specjalistka ds. PR. - Przeszłyśmy do drugiego etapu konkursu grantowego Funduszu Inicjowania Rozwoju, gdzie mamy szansę uzyskać 25 tys. zł na realizację naszego projektu. Aby dostać się do kolejnego, musimy uzbierać 10% wartości projektu, czyli 2,5 tys. zł. Z tego względu utworzyłyśmy konto na zrzutce, gdzie można dorzucić się do naszej inicjatywy”.
https://zrzutka.pl/spojrz-na-siebie
www.facebook.com/SPÓJRZ-NA-SIEBIE-118394173410721
Kontakt dla mediów:
Marysia Pyrek
kontakt@spojrznasiebie.pl
tel. 514 771 313

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Problemy społeczne
Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań

Z danych SW Research i Runaways wynika, że 80 proc. Polaków nie czuje pasji do swojej pracy, a 77 proc. nie widzi sensu w wykonywanych obowiązkach. Prowadzi to do wzrostu poziomu stresu i wypalenia zawodowego, co powoduje, że na życie prywatne nie mamy już energii. Work–life balance, ważny zwłaszcza dla młodszych pokoleń, jest trudny do osiągnięcia. Dodatkowo rozwój nowych technologii i modeli pracy powoduje coraz większe zacieranie różnic między czasem wolnym a pracą.
Gwiazdy
Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci

Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.