STADA Health Report 2023: Europejczycy nie dbają o profilaktykę zdrowotną
- Profilaktyka zdrowotna Europejczyków jest niewystarczająca – wynika ze STADA Health Report 2023, badania przeprowadzonego wśród 32 tys. respondentów z 16 europejskich krajów, w tym z Polski.
- Już trzeci rok z rzędu europejskie systemy opieki zdrowotnej odnotowują spadek zadowolenia pacjentów. Większość Europejczyków nie ma dostępu do odpowiedniej profilaktyki zdrowotnej, a dodatkowo trudna sytuacja ekonomiczna zmusza ich do ograniczenia wydatków na swoje zdrowie.
- „Raport STADA Health Report jest nie tylko naszym wkładem w lepszą opiekę zdrowotną poprzez wiarygodne i zweryfikowane dane, ale również pozwala nam bezpośrednio realizować cel firmy, jakim jest dbanie o zdrowie ludzi jako zaufany partner. Spostrzeżenia przedstawione w raporcie powinny stanowić sygnał ostrzegawczy w zakresie poprawy profilaktyki zdrowotnej, promowania samoopieki i modernizacji systemów opieki zdrowotnej poprzez cyfryzację” – mówi Peter Goldschmidt, Prezes Zarządu STADA.
- „Należy zauważyć, że pandemia, jak również trwająca wojna w Ukrainie i inflacja nie pozostają bez wpływu nie tylko na ogólny stan zdrowia Polaków i Europejczyków, ale również ich podejście do profilaktyki i zadowolenie z systemów służby zdrowia. Niestety w niechlubnej czołówce narodów wykonujących najrzadziej badania profilaktyczne znaleźli się Polacy. Jednak STADA Health Report 2023 prezentuje również czynniki stanowiące najczęstsze bariery przed wykonywaniem regularnych badań, dlatego jako STADA jesteśmy gotowi do współpracy z naszymi partnerami, farmaceutami, lekarzami, pacjentami i decydentami, aby wykorzystać te spostrzeżenia do odpowiedniego dbania o zdrowie ludzi” – komentuje Paulina Romaniszyn, dyrektor generalna STADA Polska.
Profilaktyka ma fundamentalne znaczenie dla dobrego samopoczucia oraz jakości życia. Pomimo tego, 85 proc. Europejczyków nie ma dostępu do odpowiedniej prewencyjnej opieki zdrowotnej. Niepokojący jest również fakt, że Europejczycy ze względu na inflację ograniczają wydatki na swoje zdrowie.
Są też dobre wiadomości – w ciągu ubiegłego roku aż 73 proc. Europejczyków zaczęło lepiej dbać o siebie. Aby poprawić stan zdrowia respondenci sięgnęli m. in. po odpowiednią dietę i zwiększyli spożycie witamin. Ponadto, samopoczucie psychiczne, w porównaniu z 2022 rokiem, uległo poprawie o dziesięć punktów procentowych na całym kontynencie.
To jedynie kilka spostrzeżeń z najnowszego STADA Health Report 2023 przeprowadzonego wśród 32 tys. respondentów z 16 europejskich krajów, w tym z Polski.
– Raport STADA Health Report jest nie tylko naszym unikalnym wkładem w lepszą opiekę zdrowotną poprzez wiarygodne i zweryfikowane dane, ale również pozwala nam bezpośrednio realizować cel firmy, jakim jest dbanie o zdrowie ludzi jako zaufany partner. Spostrzeżenia przedstawione w raporcie powinny stanowić sygnał ostrzegawczy w zakresie poprawy profilaktyki zdrowotnej, promowania samoopieki i modernizacji systemów opieki zdrowotnej poprzez cyfryzację – mówi Peter Goldschmidt, Prezes Zarządu STADA.
– Dzięki tysiącom naukowo zweryfikowanych danych pochodzących z reprezentatywnej próby 32 tysięcy Europejczyków, raport STADA Health Report zapewnia interesariuszom całego systemu opieki zdrowotnej praktyczny wgląd w kluczowe kwestie – dodała Magali Geens, dyrektor zarządzająca EMEA w Human8, firmie konsultingowej zajmującej się badaniami rynku, która przeprowadziła niezależne badanie dla STADA.
Profilaktyka: Europejczycy nie traktują jej wystarczająco poważnie
Regularne wizyty u dentysty, ginekologa czy też badania przesiewowe w kierunku raka skóry – choć terminy badań lekarskich mają tendencje do szybkiego nawarstwiania się, warto wykonywać je cyklicznie. STADA Health Report 2023 wskazuje – mimo, że badania profilaktyczne mają kluczowe znaczenie dla zdrowia, Europejczycy nie traktują tej kwestii wystarczająco poważnie.
Czterech na dziesięciu Europejczyków (42 proc.) nie wykonuje żadnych badań profilaktycznych, a tylko 15 proc. stwierdziło, że uczestniczy we wszystkich istotnych wizytach. Godnym naśladowania przykładem dla pozostałych państw Europy może być Holandia (32 proc.) i Wielka Brytania (31 proc.) – tam wskazany procent osób wykonuje regularnie wszystkie niezbędne badania w zakresie profilaktyki. Z kolei Serbia i Polska (62 proc.), a także Rumunia (60 proc.) zmierzają w zupełnie przeciwnym kierunku – niemal 2/3 obywateli tych krajów nie chodzi na żadne badania kontrolne. Co zaskakujące, nie ma w tym przypadku znaczenia wiek, gdyż frekwencja wzrasta nieznacznie tylko wśród osób od 44. roku życia. Zauważalna jest natomiast różnica, jeśli chodzi o płeć respondentów, ponieważ na badania profilaktyczne rzadziej chodzą mężczyźni (53 proc.) niż kobiety (62 proc.).
Ponadto, tylko jeden na dziesięciu (10 proc.) mężczyzn poddaje się badaniom przesiewowym w kierunku raka jąder, podczas gdy jedynie połowa kobiet (50 proc.) wykonuje badania w kierunku raka piersi. Regularne wizyty ginekologiczne odbywają więcej niż dwie na trzy Europejki (68 proc.), a prawie połowa (46 proc.) mężczyzn powyżej 55 lat uczestniczy w badaniach przesiewowych prostaty.
– Należy zauważyć, że pandemia, jak również trwająca wojna w Ukrainie i inflacja nie pozostają bez wpływu nie tylko na ogólny stan zdrowia Polaków i Europejczyków, ale również ich podejście do profilaktyki i zadowolenie z systemów służby zdrowia. Niestety w niechlubnej czołówce narodów wykonujących najrzadziej badania profilaktyczne znaleźli się Polacy. Jednak STADA Health Report 2023 prezentuje również czynniki stanowiące najczęstsze bariery przed wykonywaniem regularnych badań, dlatego jako STADA jesteśmy gotowi do współpracy z naszymi partnerami, farmaceutami, lekarzami, pacjentami i decydentami, aby wykorzystać te spostrzeżenia do odpowiedniego dbania o zdrowie ludzi – komentuje Paulina Romaniszyn, dyrektor generalna STADA Polska.
Brak świadomości i pieniędzy główną barierą
Co w takim razie powstrzymuje Europejczyków przed wykonywaniem regularnych badań profilaktycznych? Dla większości główną barierą jest brak wykształcenia lub wiedzy (32 proc.). Dotyczy to nie tylko osób, które twierdzą, że nie posiadają żadnej wiedzy lub posiadają znikomą wiedzę na temat zdrowia (33 proc.), ale także tych, którzy uważają, że ich wiedza w tej kwestii jest znaczna (28 proc.). Kolejnym dominującym powodem, dla którego jeden na czterech Europejczyków (23 proc.) nie uczęszcza na wszystkie badania kontrolne jest ich koszt. Dla Rumunii (42 proc.) i Serbii (38 proc.) to właśnie wysokie rachunki za opiekę zdrowotną są głównym czynnikiem tak niskiej frekwencji, jednak problem ten dotyczy także wielu Europejczyków, którzy borykają się z problemami finansowymi lub są po prostu oszczędni (31 proc.). Natomiast co zaskakujące, ze względu na koszty, badań nie wykonuje również 1 na 5 mieszkańców Europy (19 proc.), którzy czują się komfortowo pod względem finansowym. Kolejne 22 proc. Europejczyków uważa, że badania są zbędne, a 16 proc. twierdzi, że ciężko znaleźć na nie czas.
Trendy są niepokojące – musimy reagować
W ostatnich latach mamy do czynienia z wieloma kryzysami. Dopiero zakończyliśmy pandemię Covid-19, by teraz mierzyć się z wojną w Ukrainie, inflacją i niezadowoleniem z systemów opieki zdrowotnej. Obecnie zadowolonych ze służby zdrowia w swoim kraju jest zaledwie 61 proc. Europejczyków. To już trzeci rok z rzędu zauważalnego spadku ogólnego poziomu zadowolenia z systemów opieki zdrowotnej w Europie. Ten niepokojący trend wymaga dalszych badań, a także rozwiązania polegającego nie tylko na poprawie opieki zdrowotnej, ale również zmotywowania Europejczyków do wzięcia większej odpowiedzialności za własne zdrowie.
Europejczycy są coraz bardziej zaniepokojeni – około 45 proc. obawia się wojen i konfliktów geopolitycznych. Z kolei napięta sytuacja związana z zaopatrzeniem w leki spowodowała, że prawie 1 na 4 (24 proc.) Europejczyków obawia się o dostęp do niezbędnych lekarstw w przyszłości. Prawie dwóch na pięciu (39 proc.) respondentów postrzega kwestię niedoborów leków jako krytyczną, w tym 18 proc. twierdzi, że trudności w dostępie do leków dotyczą ich bądź ich bliskich bezpośrednio. Niedobory leków to szczególny powód do niepokoju w Portugalii (56 proc.), Czechach (53 proc.) i Niemczech (50 proc.). Jednocześnie, prawdopodobieństwo rezygnacji z wydawania pieniędzy na leki jest większe, im młodsi są Europejczycy. Dotyczy to 19 proc. osób w wieku od 18 do 24 lat, a tylko 7 proc. Europejczyków powyżej 70. roku życia.
Podczas, gdy znaczna część Europejczyków obawia się braku dostępności leków, wielu z nich, aby zadbać o zdrowy styl życia, decyduje się sięgnąć po suplementy diety. Ponad jedna czwarta (27 proc.) ankietowanych twierdzi, że zwiększyła spożycie witamin w ciągu ostatnich 12 miesięcy, podczas gdy jedna piąta (19 proc.) przyjmuje więcej leków, a 16 proc. częściej kieruje się poradami farmaceutów. Suplementy są szczególnie popularne wśród Serbów (52 proc.), natomiast porad zdrowotnych w aptece szukają najczęściej Francuzi (39 proc.).
Co więcej, dwóch na trzech Europejczyków (67 proc.) chętnie skorzystałoby z możliwości pomiaru poziomu witamin w lokalnej aptece, w tym 77 proc. Włochów i Serbów. Natomiast, zdania Europejczyków są podzielone w kwestii szczepień w aptekach – dla jednego na czterech Europejczyków (24 proc.) jest to konieczność, a dla kolejnych 38 proc. dodatkowa usługa, którą mogliby świadczyć farmaceuci. Liczba osób (61 proc.), które są otwarte na wykonywanie szczepionek w aptece, praktycznie nie zmieniła się w porównaniu z 2022 rokiem.
Szczepienia w aptekach – opinie Europejczyków są różne
Istnieją jednak znaczne różnice w podejściu do tej kwestii w poszczególnych krajach. Dla ponad połowy osób we Francji (52 proc.), a także dużej części Brytyjczyków (42 proc.) i Włochów (40 proc.) istotne jest, aby szczepienia były dostępne w aptekach. Natomiast, podobną opinię ma zaledwie 9 proc. mieszkańców Niemiec i Kazachstanu, 6 proc. Serbów i tylko 4 proc. Czechów.
Co więcej, jedynie 2 proc. Europejczyków twierdzi, że o swoich zmartwieniach związanych ze zdrowie porozmawiałoby z farmaceutą, a 13 proc. skonsultowałoby je z lekarzem rodzinnym. Najbliższej rodzinie w kwestii zdrowia zwierza się natomiast mniej niż połowa Europejczyków.
Nasze fizyczne i psychiczne samopoczucie są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Obecnie nawet 67 proc. Europejczyków ocenia swoje zdrowie psychiczne jako „dobre” lub „bardzo dobre”, a tylko 1 na 10 jako „słabe”. Warto podkreślić, że w 2022 roku oceny były znacznie niższe, a tylko 57 proc. oceniło swój stan psychiczny jako "dobry" lub "bardzo dobry". W porównaniu z kobietami (62 proc.), prawie 3 na 4 mężczyzn (73 proc.) opisuje swój stan psychiczny jako dobry. Z drugiej strony, tylko 56 proc. Europejczyków, którzy są oszczędni lub borykają się z problemami finansowymi, ocenia dobrze swoje zdrowie psychiczne.
STADA Health Report: Próba: Około 2,000 respondentów z Austrii, Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Włoch, Kazachstanu, Holandii, Polski, Portugalii, Rumunii, Serbii, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Uzbekistanu. |
Informacje o firmie STADA Arzneimittel AG
STADA Arzneimittel AG z siedzibą w Bad Vilbel w Niemczech koncentruje się na strategii trzech filarów, na które składają się leki generyczne, specjalistyczne produkty farmaceutyczne oraz konsumenckie produkty zdrowotne. Na całym świecie STADA Arzneimittel AG sprzedaje swoje produkty w około 120 krajach. W roku finansowym 2022 STADA osiągnęła sprzedaż grupową w wysokości 3 797,2 mln EUR i odnotowała zysk przed odsetkami, podatkami, deprecjacją i amortyzacją (EBITDA) w wysokości 884,7 mln EUR. Na dzień 31 grudnia 2022 roku STADA zatrudniała na całym świecie 13 183 osoby.
Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
STADA Arzneimittel AG - Media Relations
Stadastrasse 2-18
61118 Bad Vilbel - Germany
Telefon: +49 (0) 6101 603-165
Fax: +49 (0) 6101 603-215
E-Mail: press@stada.de
Lub odwiedź naszą stronę internetową: www.stada.com/press
Dodatkowe informacje dla uczestników rynku kapitałowego:
STADA Arzneimittel AG - Investor & Creditor Relations
Stadastrasse 2-18
61118 Bad Vilbel – Germany
Telefon: +49 (0) 6101 603-4689
Fax: +49 (0) 6101 603-215
E-mail: ir@stada.de
Lub odwiedź naszą stronę internetową www.stada.com/investor-relations
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.