Świadome wybory - coraz więcej Polaków zwraca uwagę na to co je
Rośnie liczba osób, które zwracają uwagę na dobro planety, a jednym z kluczowych aspektów, który zyskuje na popularności, jest trend świadomych wyborów kulinarnych. Aż 41% Polaków przyznaje, że zamawiając dania z dowozem wybiera te przygotowane ze świeżych, lokalnych produktów - wynika z Raportu Food Trendów 2022 opracowanego przez Pyszne.pl.
Świadome wybory to trend wykazujący dążenie do poprawy naszego ogólnego samopoczucia i równowagi. Jego głównym filarem jest dbanie o siebie i o otoczenie, w którym żyjemy – to wartości, które są coraz ważniejsze dla społeczeństwa. Wyraźnie widać, że w trosce o dobro planety coraz więcej osób stara się żyć w sposób bardziej zrównoważony i redukować swój wpływ na środowisko. Dotyczy to też naszego podejścia do jedzenia. Nasze wybory stają się dużo bardziej “świadome”, co widać także w przypadku dań zamawianych w restauracjach, czy w opcji dostawy do domu.
W zdrowym ciele zdrowy duch!
Trend z raportu Pyszne.pl promuje zwiększoną świadomość naszego związku z jedzeniem i sprzyja zdrowszemu podejściu do konsumpcji. Mamy coraz większą wiedzę na temat bezpośredniego wpływu odżywiania na nasze ogólne samopoczucie i dobrostan oraz kondycję fizyczną.
Ponadto, coraz częściej bierzemy pod uwagę wpływ tego co jemy na środowisko naturalne. Stawiamy na produkty ekologiczne, pochodzące z lokalnych gospodarstw, które są produkowane w zrównoważony sposób i nie powodują nadmiernego zużycia zasobów naturalnych. Rośnie też świadomość dotycząca negatywnego wpływu hodowli zwierząt na środowisko, co prowadzi do większego zainteresowania dietą roślinną oraz redukcją spożycia mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego.
Z Raportu Food Trendów 2022 opracowanego przez serwis Pyszne.pl wynika, że odsetek osób zamawiających dania bezmięsne z dostawą do domu jest naprawdę imponujący. Takie posiłki wybiera już niemal co trzeci Polak (31% ankietowanych). Tylko co piątemu respondentowi (21%) nie zdarza się to nigdy.
Polaku, jesteś tym co jesz!
W ostatnich latach możemy zaobserwować rosnące zainteresowanie trendem świadomych wyborów w Polsce. Według raportu Pyszne.pl coraz więcej osób dobiera posiłki, kierując się nie tylko upodobaniami, ale również ich pochodzeniem, jakością składników i wpływem na środowisko.
- Każdy rok, to nowe wyzwania, ale też - nasza większa świadomość. Wydajemy się nie tylko być coraz lepiej zorientowani jeśli chodzi o trendy i mody, ale też uczymy się je świadomie oceniać, przetwarzać i aplikować na swoje życie. To, co trafia na nasz talerz, coraz częściej jest podyktowane lepszą wiedzą o nas samych, ale i o produktach - mówi cytowana w raporcie Małgosia Minta, dziennikarka, autorka książek i blogerka kulinarna.
Jednym z wyzwań, które mogą spowolnić trend “świadomych wyborów” są rosnące koszty życia. Choć w ujęciu ogólnym konsumenci wykazują skłonność do zmiany nawyków żywieniowych na bardziej proekologiczne, to wciąż nie jest nam łatwo pogodzić się z wyrzeczeniami, których takie podejście wymaga. Szczególnie, jeżeli wiążą się one z większymi kosztami. Wyniki raportu Food Trendów 2022 wskazują, że zaledwie 36% Polaków jest chętnych dopłacić do bardziej zrównoważonej obsługi zamówienia (poprzez wykorzystanie ekologicznych opakowań czy transport elektrycznymi pojazdami). Co piąty respondent zdecydowanie nie chciałby ponosić dodatkowych kosztów.
Lato sprzyja zrównoważonym wyborom
Początek lata jest doskonałym czasem do podejmowania bardziej świadomych wyborów w naszym życiu. Sezon letni obfituje w świeże owoce, warzywa i zioła, które nie tylko smakują wyjątkowo, ale również dostarczają nam wielu cennych składników odżywczych i nowych smaków. Wielość dostępnych produktów daje nam też możliwość eksperymentowania w kuchni.
To również doskonały czas na eksplorację nowych potraw. Możemy odkrywać smaki świata, testując lekkie dania inspirowane kuchniami z innych krajów, które często wykorzystują masę świeżych składników roślinnych, takich jak warzywa, owoce, rośliny strączkowe i zdrowe tłuszcze, co idealnie wpisuje się w filozofię pozytywnego odżywiania.
Polskie restauracje promują zdrową, sezonową kuchnię
Branża gastronomiczna również reaguje na zachodzące zmiany. Restauracje coraz częściej aktualizują jadłospisy, uwzględniając w potrawach sezonowe składniki. Na początku lata możemy cieszyć się nowym menu, które oferuje dania z rabarbarem czy truskawkami. Są one nie tylko są smaczne, ale również pełne wartości odżywczych. Ponadto, wiele restauracji stawia na lokalne surowce, wspierając tym samym małe gospodarstwa i promując świadome uprawy.
Rosnący trend wspiera też serwis do zamawiania jedzenia online - Pyszne.pl, angażując się w promowanie zdrowego odżywiania przez cały rok. Marka stawia również na ekologiczne rozwiązania minimalizujące negatywny wpływ na środowisko, takie jak wycofywanie plastikowych pojemników na rzecz naturalnych proekologicznych opakowań czy wprowadzanie floty rowerów i skuterów dla dostawców, zmniejszających emisję dwutlenku węgla. W tym roku serwis rozpoczął też testy dostaw na krótkich dystansach w Warszawie, za pomocą półautomatycznego, zeroemisyjnego robota dostawczego.
Czy Polacy będą coraz bardziej świadomi?
Wyniki Raportu Food Trendów 2022 wskazują, że zewnętrzne czynniki, takie jak warunki klimatyczne, sytuacja gospodarcza oraz rosnąca troska o nasz dobrobyt i samopoczucie, będą skłaniać nas do podejmowania jeszcze bardziej świadomych decyzji zakupowych w przyszłości. Rośnie nasza wiedza na temat tego, czego naprawdę chcemy, czego oczekujemy i co jest dla nas korzystne. Można więc prognozować, że trend świadomych wyborów będzie nadal rozwijać się i mieć wpływ na nasze społeczeństwo w kolejnych latach. Coraz więcej osób docenia wynikające z niego korzyści, zwiększa się też popyt na produkty roślinne.
Pełna wersja Raportu Food Trendów 2022:
https://www.pyszne.pl/deals/raport-food-trendow-2022/
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.