Telekonsultacja medyczna na wakacjach? 3 zalety wizyty zdalnej według Polek
Mateusz Konwerski
LoveBrands Medical
gen. Józefa Zajączka 11/lok. C5
01-510 Warszawa
mateusz.konwerski|lovebrandsgroup.pl| |mateusz.konwerski|lovebrandsgroup.pl
+48 883 555 368
lovebrandsmedical.pl
Brak kolejek, krótszy czas oczekiwania na wizytę oraz o oszczędność czasu – to najczęściej wymieniane przez Polki korzyści wizyt zdalnych. Ponad 50% z nich korzysta z usług tego samego ginekologa, tak wynika z najnowszych badań Gedeon Richter Polska. Jakie jeszcze korzyści niesie teleporada? Czy jest ona rozwiązaniem problemów zdrowotnych na przykład podczas wakacyjnych wyjazdów?
Poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego na wakacjach
Do najczęstszych problemów ginekologicznych na wakacjach należą m.in.: zapalenie pęcherza, kandydoza czy opryszczka genitalna. Tym chorobom sprzyjają częste kąpiele w zbiornikach wodnych, przebywanie przez długi czas w syntetycznej bieliźnie, nadużywanie wysokoprocentowego alkoholu, stosowanie nieodpowiednich kosmetyków higieny intymnej czy przygodny seks. Odpoczynek na wakacjach to nie tylko atrakcje turystyczne, piękne plaże i wyjątkowi ludzie. Żeby dobrze wypocząć
i „naładować akumulatory” potrzebne jest poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza w kwestiach zdrowia. Warto przygotować się na tyle, na ile to możliwe by spędzić wakacje jak najbezpieczniej. Jak to zrobić, kiedy nie znamy miejscowego ginekologa, a potrzebujemy pomocy?
Wizyta zdalna – coraz częstsza forma kontaktu z lekarzem
W przypadku wystąpienia objawów charakterystycznych dla problemów zdrowotnych stref intymnych, warto jak najszybciej skonsultować się z lekarzem. Istnieją rozwiązania teleinformatyczne, które znacznie ułatwiają kontakt z zaufanym specjalistą przez telefon lub Internet. Coraz więcej poradni umożliwia odbycie wizyty zdalnej. Jak się okazuje, takie wizyty „zdają egzamin”, co pokazała sytuacja związana z pandemią COVID-19. Według badań przeprowadzonych przez Gedeon Richter, najczęstszym powodem, dla którego respondentki decydowały się na wizytę zdalną było przedłużenie lub wypisanie recepty, na co wskazywało 59% oraz omówienie wyników badań, co wskazywało 49% ankietowanych[1]. Przed wyjazdem na wakacje, warto się upewnić, że numer do poradni jest aktualny, a ośrodek zapewnia możliwość telekonsultacji. To z pewnością zwiększy poczucie bezpieczeństwa na wakacjach.
Telekonsultacja z zaufanym lekarzem
Ważnym aspektem, dla którego popularność wizyt zdalnych rośnie jest zaufanie do znanego nam lekarza. Jak wynika z badań przeprowadzonych w ramach kampanii Recepta na sukces, 58% respondentek korzysta z usług tego samego ginekologa, a 31% stwierdza, że korzysta z usług tego samego lekarza, niemniej zdarza im się chodzić na wizyty do innych ginekologów. Najczęstszym powodem wyboru tego samego lekarza jest sympatia i poczucie komfortu, na co wskazało 60% badanych. Większość z respondentek ceni swojego lekarza jako specjalistę (56%). Zatem wyjazd na wakacje nie oznacza braku możliwości konsultacji z zaufanym specjalistą, zwłaszcza, że w wielu przypadkach wywiad lekarski może odbyć się bez potrzeby osobistego spotkania. Jeśli nie ma potrzeby wykonania pilnych badań lub badania fizykalnego, lekarz może przeprowadzić wywiad i na jego podstawie zlecić farmakoterapię. Ułatwieniem w jej realizacji jest e-recepta.
E-recepta ułatwia proces leczenia
Dopełnieniem telekonsultacji jest e-recepta, którą lekarz może wystawić zdalnie. Może być ona zrealizowana w każdej aptece. Wystarczy, że poda się kod, który pokażemy farmaceucie. Z badań wynika, że z takiej formy recepty korzysta aż 73% respondentek, a 92% z tej grupy oceniło usługę jako pozytywną. To pokazuje, że rozwiązania teleinformatyczne są coraz bardziej popularne i stają się codzienną praktyką pacjentów.
Teleporada i e-recepta umożliwiają zdalną analizę zdrowotną pacjentki, a sama pacjentka może czuć się bardziej komfortowo kontaktując się z lekarzem, do którego ma zaufanie i który zna historię jej choroby – mówi dr n. med. Grzegorz Południewski, z warszawskiego Centrum Zdrowia Gameta. Coraz częściej pacjentki korzystają z tego typu rozwiązań. Telekonsultacja i e-recepta w wielu przypadkach daje szansę na wcześniejsze rozpoczęcie procesu terapeutycznego. Skraca czas utrzymywania się dolegliwości a tym samym zmniejsza ryzyko powikłań – dodaje dr Południewski.
Telemedycyna wspiera budowanie relacji
Narzędzia teleinformatyczne dają duże możliwości, a przede wszystkim zapewniają ciągłość kontaktu pacjentki z lekarzem, z którym ma już nawiązaną relację zwyczajowo opartą na obustronnym zaangażowaniu i zaufaniu. Dodatkowo, są doskonałym rozwiązaniem w czasie wakacyjnego wypoczynku, bo z teleporady możemy skorzystać gdziekolwiek jesteśmy. Warto wziąć to pod uwagę i w przypadku wystąpienia w czasie urlopu ewentualnej dolegliwości nie czekać, tylko skonsultować się ze swoim lekarzem.
Dodatkowych informacji udzielają:
Weronika Kot, Specjalista ds. Public Relations, Gedeon Richter Polska, Koordynator kampanii „Recepta na sukces”
| Zuzanna Bieńko, LoveBrands Relations Biuro organizacyjne kampanii „Recepta na sukces” |
tel.: + 48 693 090 911, email: weronika.kot@grodzisk.rgnet.org | tel.: 533 310 339, email: biuro@receptanasukces.pl |
O programie
„Recepta na sukces” to program edukacyjny skierowany do studentów medycyny i farmacji zainicjowany przez firmę Gedeon Richter Polska, lidera w obszarze ochrony zdrowia kobiet. W ramach VI edycji programu zainicjowana została kampania społeczno-edukacyjna pod hasłem „Porozmawiajmy otwarcie o…” (#porozmawiajmyotwarcie), która koncentruje się na zdrowiu kobiet. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi studentów medycyny i farmacji, przyszłych lekarzy ginekologów i farmaceutów, na kluczową rolę jaką w procesie terapeutycznym pełni komunikacja z pacjentką, a także zwiększenie świadomości kobiet w zakresie tego, jakich informacji na temat ich życia intymnego potrzebuje lekarz czy farmaceuta, by móc we właściwy sposób zatroszczyć się o ich zdrowie.
[1] Raport „Oczekiwania kobiet wobec komunikacji z lekarzem ginekologiem i farmaceutą” na zlecenie LB Relations Sp. z o. o. dla Gedeon Richter Polska, n=1048, CAWI, zrealizowany przez SW Research.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.