Komunikaty PR

Test na HIV? Zrób go sam!

2021-05-14  |  09:30
Biuro prasowe
Kontakt
Mariola Sarnowska
Alfa Communications

ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Do pobrania doc ( 0.53 MB )

W ramach projektu „Test na HIV – zrób go sam”, każda osoba odwiedzająca Punkty Konsultacyjno-Diagnostyczne prowadzone przez Fundację Edukacji Społecznej może zabrać do domu dla swojego partnera lub osoby bliskiej test do samodzielnego wykonania. Celem akcji towarzyszącej ruszającemu właśnie Europejskiemu Tygodniowi Testowania jest zachęcenie Polaków do badania się w kierunku HIV. W 2020 roku z powodu pandemii COVID-19 o ponad połowę spadła liczba takich testów wykonanych w polskich PKD. Sytuacja nie zmieniła się w roku 2021. W efekcie wiele osób z HIV może nie zdawać sobie sprawy z zakażenia. FES realizuje kampanię ze środków z grantu otrzymanego w konkursie Pozytywnie Otwarci.

Fundacja Edukacji Społecznej prowadzi w Warszawie dwa Punkty Konsultacyjno-Diagnostyczne – przy ul. Nugat 3 i al. Jana Pawła II 45a. Jak mówi dr n. społ. Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, koordynatorka projektu i prezeska FES, bardzo rzadko na wspólny test przychodzą do nich pary.

„Pokutuje błędne myślenie, że skoro ja się testuję na HIV i mam wynik ujemny, to osoba, z którą jestem od 2 czy 5 lat na pewno nie jest zakażona i nie musi robić testu. Zdarza się też, że wyjście razem na badanie jest trudne z logistycznego punktu widzenia. Dlatego w ramach Europejskiego Tygodnia Testowania, czyli od 14 maja w naszych Punktach będziemy oferowali bezpłatny test dla partnera do samodzielnego wykonania w domu” – mówi dr Ankiersztejn-Bartczak.

Oprócz testu każdy otrzyma ulotkę z linkiem do strony internetowej z krótkim filmem instruktażowym. Będzie ona zawierała także podstawowe informacje o teście, okienku serologicznym (czyli czasie, kiedy nie można jeszcze zdiagnozować ewentualnego zakażenia, a więc do 12 tygodni po ekspozycji na wirusa), a także instrukcję prawidłowego wykonania badania.

„W naszym kraju HIV bywa ciągle tematem tabu. Testy zrobiło mniej niż 10 procent dorosłych Polaków. A teraz, w czasie pandemii COVID-19, doszła jeszcze obawa przed wykonywaniem jakichkolwiek badań, które wymagają wizyty w placówce medycznej, czy PKD. W efekcie może być tak, że wiele osób w Polsce żyje z HIV, ale o tym nie wie i w efekcie nie korzysta z dostępnego bezpłatnie leczenia. Dlatego inicjatywa Fundacji Edukacji Społecznej zasługuje na uznanie i wsparcie” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

Wiosenna edycja Europejskiego Tygodnia Testowania zaczyna się 14 maja i potrwa 7 dni. W Polsce – poza kampanią FES - będzie mu towarzyszyła m.in. akcja Zjednoczenia Pozytywni w Tęczy. Na Placu Zamkowym w Warszawie 16 maja pojawi się patchwork wykonany z fragmentów przygotowanych przez 30 organizacji pozarządowych i instytucji. Celem happeningu jest upamiętnienie ofiar AIDS, ale też zwrócenie uwagi mieszkańców Warszawy i gości stolicy na to, że epidemia HIV nie została jeszcze pokonana.

***

Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich dziesięciu lat przeznaczyła 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Alfa Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025 Biuro prasowe
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)
Zdrowie Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
2025-06-25 | 10:20

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?

To, jak dużo siedzimy, bezpośrednio przekłada się na nasze zdrowie. Siedzący tryb życia sprzyja nie tylko nadmiarowym kilogramom, ale także deformacjom sylwetki, problemom
Zdrowie Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie
2025-06-24 | 15:00

Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie

Alergia to epidemia cywilizacyjna i jedno z największych wyzwań zdrowotnych XXI wieku – według badania sondażowego „Alergie w świadomości Polaków”

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.