Komunikaty PR

W Olsztynie odpowiadają po ukraińsku na pytania o HIV

2024-02-19  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Mariola Sarnowska
Alfa Communications

ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Do pobrania docx ( 0.34 MB )

Już w tym tygodniu rozpoczyna się akcja Motanka prowadzona przez Związek Stowarzyszeń Razem w Olsztynie. Przez najbliższe trzy miesiące, dwa razy w tygodniu, we wtorek i czwartek w godzinach 15:00–17:00 będzie można zasięgnąć porady na temat profilaktyki zakażeń przenoszonych drogą płciową. A wszystko nie tylko po polsku, ale też po ukraińsku. Wystarczy zadzwonić na numer 792 276 667. Akcja jest realizowana dzięki grantowi przyznanemu w konkursie Pozytywnie Otwarci, finansowanym przez firmę Gilead Sciences Polska.

O tym jak bardzo potrzebne są tego typu działania świadczą raporty Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH PIB. Liczba zakażeń HIV w Polsce nieubłaganie rośnie. Według wstępnych danych w ubiegłym roku było to blisko 3 tysiące przypadków – więcej niż kiedykolwiek od wybuchu epidemii tego wirusa. Część z tych zakażeń dotyczyła osób zza naszej wschodniej granicy, które mieszkają obecnie w Polsce z powodu wojny w Ukrainie.

Osoby zainteresowane tematem profilaktyki bądź leczenia HIV często wahają się przed zadawaniem pytań lekarzom, wstydzą się mówić otwarcie. W akcji Motanka wszystkie kontakty z konsultantami są w pełni anonimowe. Znają oni zarówno język polski, jak i ukraiński, a więc nie ma bariery językowej. Jak mówi Pani Ludmiła Iwona Młynarczuk, koordynatorka akcji: „Chcemy dotrzeć z rzetelnymi informacjami na temat profilaktyki zakażeń przenoszonych drogą płciową, szczególnie HIV, do grupy nieobjętej profilaktyką w ramach ogólnodostępnych programów. Dlatego do naszych dyżurujących konsultantów kierują zainteresowanych specjalnie przeszkolone osoby pracujące z obywatelami Ukrainy. Są to pracownicy Miejskiego Ośrodka Kultury, Sali Parafialnej Parafii Greckokatolickiej w Olsztynie, Zboru Zielonoświątkowego „Twoja Przystań” w Olsztynie, Federacji Organizacji Socjalnych Województwa Warmińsko-Mazurskiego „FOSA”, pedagodzy ze szkół ponadpodstawowych w naszym powiecie, pracownicy ds. studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a także pracownicy miejskich i gminnych ośrodków pomocy społecznej”.

Informacje o akcji już wkrótce zaczną się pojawiać na ulicach Olsztyna – w postaci plakatów na wiatach przystankowych oraz wszędzie tam, gdzie bywają Ukraińcy, np. w instytucjach kultury. Oprócz rozmowy, osoby odwiedzające konsultantów mogą wynieść ze spotkania również ulotki informacyjne w języku ukraińskim, a także środki zabezpieczające przed zakażeniem.

„Rosnące liczby osób żyjących z HIV w Polsce pokazują, że nadal brakuje informacji na temat profilaktyki tego zakażenia. O ile – dzięki Krajowemu Centrum ds. AIDS i sieci Punktów Konsultacyjno-Diagnostycznych – o poradę po polsku jest dość łatwo, o tyle dotarcie do informacji w języku ukraińskim może być trudniejsze. Dlatego bardzo się cieszę, że możemy wesprzeć akcję prowadzoną przez Związek Stowarzyszeń Razem w Olsztynie” – skomentował Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

***

Konkurs Pozytywnie Otwarci

Konkurs Pozytywnie Otwarci to najstarszy nieprzerwanie działający projekt grantowy skupiający się na edukacji i profilaktyce zakażeń HIV, a także promocji wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. Konkurs otwarty jest dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która od 2011 roku przeznaczyła niemal 3 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Alfa Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Unsplash
2025-07-30 | 12:00

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

W raporcie ‘Równi i równiejsi? Czas na środki lustrzane w handlu produktami rolnymi’  napisano o szkodliwym wpływie pestycydów na gatunki
Zdrowie Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej
2025-07-23 | 12:25

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Sześć organizacji kobiecych wystąpiło ze wspólnym apelem do Ministerstwa Zdrowia, wzywając do pilnych działań na rzecz zapewnienia kobietom w Polsce swobodnego
Zdrowie Zrób sercu przysługę tego lata
2025-07-17 | 14:00

Zrób sercu przysługę tego lata

Wolny czas, plaża, grill, rower – lato to czas odpoczynku i przyjemności. To również świetny czas, by nadrobić zaległości zdrowotne, szczególnie te związane

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.