Wybieraj zdrowe i lokalne produkty, jeśli chcesz wzmocnić swoją odporność
Jesienią nasz organizm narażony jest na różnego rodzaju infekcje wirusowe. W tym okresie powinniśmy szczególnie zadbać o swoje zdrowie np. poprzez zbilansowaną dietę. Dlatego już teraz warto wybierać lokalne i nieprzetworzone produkty, które są synonimem świeżości, witamin i przede wszystkim zdrowia. Dla zdecydowanej większości Polaków (77 proc.) pochodzenie produktu stanowi ważne kryterium zakupowe. Co trzeci z badanych wybierając lokalne produkty sięga po warzywa, a co czwarty sięga po owoce – wynika z badania Agencji SW Research[1].
Produkt lokalny – gwarancja zdrowia i wsparcie polskiej gospodarki
Sposób odżywiania to jeden z wielu czynników, które mają wpływ na odporność organizmu. W celu wzmocnienia swojej odporności jesienią, warto wybierać produkty sezonowe, jak warzywa i owoce, które według piramidy żywienia są ważnym elementem zdrowej i zbilansowanej diety. W tym okresie szczególnie warto zwrócić uwagę na zdrowe, nieprzetworzone produkty pochodzące do lokalnych dostawców.
Polacy chcą kupować lokalnie – 47,5 proc. badanych uważa, że największym atutem zakupów w sklepach w najbliższym sąsiedztwie jest świeżość produktów[2]. Polscy konsumenci coraz chętniej wybierają produkty ze swojej najbliższej okolicy, ponieważ są one dla nich synonimem świeżości i zdrowia.
– Świeże owoce i warzywa są źródłem wielu cennych składników odżywczych takich jak różnorodne przeciwutleniacze, aktywne enzymy, witaminy i składniki mineralne. Aby w pełni wykorzystać te niezbędne dla naszego zdrowia składniki, owoce i warzywa powinny naturalnie dojrzewać na polu czy w ogrodzie oraz nie powinny być konserwowane środkami chemicznymi. Magazynowanie i transport tych produktów wymaga stosowania środków konserwujących oraz przedwczesnego ich zbioru, aby dojrzewały w kontenerach w trakcie transportu. W sezonie letnim i jesiennym, kiedy mamy dostęp do lokalnych, świeżych owoców i warzyw, warto z nich korzystać, aby wzmocnić organizm przed nadchodzącą zimą, kiedy wybór świeżych, lokalnych produktów jest bardzo ograniczony. Pamiętajmy, że dobra odporność organizmu to nie tylko ochrona przed wirusami ale także profilaktyka nowotworów czy chorób sercowo-naczyniowych – tłumaczy Jadwiga Przybyłowska, dietetyk, specjalizująca się w przeciwzapalnych programach żywieniowych.
Zdaniem konsumentów kupowanie produktów ze znanych i sprawdzonych źródeł pozytywnie wpływa nie tylko na zdrowie, ale również na polską gospodarkę. Taka postawa związana jest z rosnącym znaczeniem patriotyzmu konsumenckiego. Z badania Agencji SW Research wynika, że ponad 30 proc. Polaków docenia wpływ przedsiębiorców na życie lokalnych społeczności, ponieważ odpowiadają oni za tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój polskiej gospodarki.
Locavore – trend na kupowanie krajowych produktów
Osobę kupującą żywność o pochodzeniu krajowym, której dostawa przyczynia się do niższej emisji dwutlenku węgla niż tradycyjny transport, określamy mianem „locavore”. Termin powstał w wyniku połączenia wyrazów carnivore (mięsożerca) i herbivore (roślinożerca). Krótka odległość od producenta do sklepu oznacza minimalizację produkcji opakowań, mniejsze zanieczyszczenie środowiska i świeżość produktów, co przekłada się na dłuższą trwałość składników odżywczych. W obliczu pandemii nawyki zakupowe Polaków uległy zmianie – co piąty badany deklaruje, że częściej wybiera produkty nieszkodzące środowisku, kierując się przede wszystkim aspektami zdrowotnymi i ekologicznymi[3]. Pochodzenie produktu stało się ważnym aspektem decyzji zakupowych Polaków.
— Widzimy zmiany w oczekiwaniach naszych Klientów i cieszymy się, że trend wybierania lokalnych produktów jest coraz silniejszy. W Lewiatanie już od ponad 25 lat wspieramy lokalność i lokalnych producentów, którzy dbają o jakość produktów znajdujących się w naszej ofercie. Cieszę się, że Klienci to doceniają i coraz chętniej sięgają po sezonowe produkty z ich najbliższej okolicy. Dzięki współpracy z naszymi wieloletnimi dostawcami i producentami możemy oferować naszym Klientom szeroką ofertę artykułów pochodzących od ponad 10.000 polskich producentów – mówi Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A.
Wybieram lokalne – najlepsze produkty pochodzą z najbliższej okolicy
„Wybieram lokalne“, to ogólnopolska kampania, z którą PSH Lewiatan wystartowała na początku sierpnia. Jej celem jest pokazanie, dlaczego warto wspierać lokalność i wybierać produkty, które pochodzą od polskich producentów i rolników. Ważnym elementem ich działań jest podkreślenie znaczenia „małych ojczyzn” i roli patriotyzmu konsumenckiego. W ramach kampanii Sieć zoorganizowała cykl wydarzeń, m.in. I Festiwal Produktów Lokalnych, konkursy, materiały informacyjne i edukacyjne oraz wsparcie lokalnych inicjatyw. W działania włączyli się franczyzobiorcy, dostawcy oraz producenci sieci. W ramach kampanii zmianie poddany został sposób oznakowania lokalnych produktów dostępnych w sklepach Lewiatana.
Więcej informacji o kampanii na stronie: www.wybieramlokalne.pl
[1] Badanie SW Research, „Zwyczaje zakupowe Polaków” (lipiec 2020)
[2] Tamże.
[3] Badanie Ipsos „Polski konsument w czasach koronawirusa” (lipiec 2020)
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.