Your KAYA walczy ze wstydem wokół menstruacji – bo „Okres wypada”
Your KAYA, polska marka organicznych produktów menstruacyjnych oraz naturalnych kosmetyków, rusza z kolejną śmiałą kampanią – „Okres wypada” to próba znormalizowania tego, co całkowicie naturalne. Bo skoro dokładnie w tej chwili na całym świecie miesiączkuje 300 milionów kobiet, to dlaczego nadal nas to krępuje?
Your KAYA dąży do oswojenia tematu menstruacji od samego początku. To pierwsza marka w Polsce, która w spotach reklamowych zamieniła niebieską „krew” na realistyczną – czerwoną. Najnowsza kampania z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej ma na celu prawdziwą rewolucję. W kwietniu tego roku wraz z domem badawczym Kantar marka przeprowadziła badanie na temat postaw wobec okresu. Wynika z niego, że aż 67% Polek zostało wyszydzonych w związku z miesiączką, a 43% spotkało się z dyskryminacją. Dyskryminacja ta przybrała różne formy, takie jak bagatelizowanie lub lekceważenie bólu i złego samopoczucia (32%), wyśmiewanie (17%) czy niegrzeczne bądź głupie komentarze (10%).
Jednocześnie aż 99% (!) Polek ma dolegliwości menstruacyjne – zaliczają się do nich dyskomfort (61%), pogorszenie nastroju, rozdrażnienie i wahania nastroju (ponad 50%), osłabienie (49%), a także nudności i problemy jelitowe (39%).
- Mimo że okres jest stałym i naturalnym element życia kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu – opowiada Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki – Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników, to są one niezwykle przykre i pokazują, jak wiele pracy jest przed nami, przed całym społeczeństwem. W praktyce chodzi o to, by dziewczynki nie bały się poprosić o podpaskę, kiedy zaskoczy je okres, zamiast wypychać bieliznę papierem toaletowym. I żeby kobiety nie musiały ze wstydem chować tamponów do rękawa, kiedy wstają od biurka w pracy.
Problematyczny i znamienny jest również fakt, że aż 77% Polek nie może wziąć zwolnienia w szkole lub pracy, gdy menstruują. Jest to z pewnością pokłosie istnienia tabu, które przekłada się na politykę organizacji, ale także na dostępność środków higienicznych. Okazuje się, że 93% kobiet uważa, że podpaski powinny być dostępne bezpłatnie w szkole czy miejscu pracy; dyskusja na ten temat zdaje się jednak nie być zjawiskiem powszechnym, bowiem 26% kobiet wciąż wstydzi się bądź odczuwa skrępowanie z powodu trwającego okresu. Your KAYA podkreśla, że „okres” – Kaja Rybicka-Gut tłumaczy, jak istotna jest bezpośrednia komunikacja:
– Menstruacja wciąż jest tematem tabu, między innymi dlatego, że w naszym języku słowo „okres” zastępuje się niezręcznymi, niepotrzebnie tajemniczymi synonimami miesiączki, jak „te dni”, czerwony mercedes” czy „ciocia z Ameryki”. Kobiety słyszą komentarze typu: „co się tak denerwujesz? Okres masz?”, „okres to nie choroba”, „o takich rzeczach nie powinno się mówić (zwłaszcza przy chłopcach)” albo „nic ci nie jest, przecież nie umierasz”. Nasza kampania to wielka szansa na odczarowanie tematu i zaproszenie do otwartej postawy.
By lepiej zilustrować problem i zachęcić do dyskusji całą Polskę, marka wypuściła spot krążący wokół pytania: „Czy okres wypada?”. Your KAYA przekonuje, że tak! Pierwszym krokiem do znormalizowania miesiączki jest wyjęcie tamponów i podpasek z kieszeni – bo przecież nie są nielegalne. Spot można obejrzeć pod tym linkiem: [link]. Dodatkowo w akcję zostały zaangażowane piosenkarka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina. To trzy różne dziewczyny, których wspólnym mianownikiem są otwartość, śmiałość oraz podejmowaniem rozmów na ważne tematy, również te związane z cielesnością. Idealnie wpasowują się więc w ideę „Okres wypada” – na swoich profilach absolutnie nie wstydzą się tego, co ludzkie.
Kampanii towarzyszy również specjalne wydarzenie we wszystkich drogeriach Rossmann – 27 maja, w przeddzień Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej, każda osoba, która powie przy kasie „Mam okres”, otrzyma darmowe podpaski Your KAYA.
Już dziś wejdź na okreswypada.pl, obejrzyj nasz spot i zacznijmy rozmawiać o miesiączce otwarcie. Powiedzmy razem głośno, że #okreswypada.
Za koncepcję kampanii ze strony Your KAYA odpowiada Magdalena Marzec, za koncepcję, realizację, działania influencerskie, produkcję spotu i wdrożenie kampanii odpowiada grupa kreatywna CUKIER. Spot wyreżyserowała Weronika Ławniczak (Papaya Roster), autorką zdjęć była Marianna Klein (Papaya Roster), scenariusz napisała Patrycja Krekora (CUKIER), a za kreację odpowiada Filip Kniej (CUKIER). Za realizację kampanii w drogeriach Rossmann i działaniach PR współodpowiada zespół Your KAYA: koordynacja Magdalena Mach, grafiki przygotowała Aleksandra Piórkowska, copywriting Marcelina Wójcik. Za działania PR odpowiada agencja Lepont.
Your KAYA to marka, której misją jest dostarczanie (nie tylko) osobom menstruującym produktów bezpiecznych dla ciała i środowiska oraz takich, z którymi kompleksowa troska o siebie staje się prawdziwą przyjemnością. Wierzymy, że inkluzywność i dostęp do ekologicznych środków higienicznych oraz naturalnych kosmetyków o bezpiecznych składach to klucz do budowania świadomego społeczeństwa i efektywnego dbania o Ziemię. Sklep yourkaya.pl opiera się na modelu subskrypcji, dzięki któremu klientki regularnie otrzymują swoje ulubione produkty w korzystniejszych cenach i przerzucają obowiązek pamiętania o zakupach na nas.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.