Komunikaty PR

Zamień 1h dziennie przed ekranem na zdrowy ruch

2021-11-18  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Gajo
M&CC Sp. z o.o.

Jana Kazimierza 32b/17
01-248 Warszawa
gajo|mcconsultants.pl| |gajo|mcconsultants.pl
+48 662031031
https://www.mcconsultants.pl/
Do pobrania pressinfo ( 0.12 MB )

Co 10. dziecko i nastolatek na świecie ma nadwagę lub jest otyłe. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że do 2025 roku będzie 177 mln dzieci wieku 5 – 17 lat z nadwagą oraz 91 mln z otyłością. Przyczyną tego stanu jest nie tylko zła dieta, ale i brak ruchu. Jedna godzina dziennie przed ekranem zamieniona na umiarkowaną aktywność fizyczną to jeden z pierwszych kroków w kierunku prawidłowej wagi. Akcja #SpoćSię namawia do ruchu całe rodziny.

 

Nadmierne kilogramy od dzieciństwa

Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazują, że od 1975 roku liczba osób otyłych w skali globu wzrosła aż trzykrotnie. Nadwagę ma już 39 proc. dorosłych, a u 13 proc. mówić można o otyłości. Wielu dorosłych dodatkowe kilogramy dźwiga już od wczesnego dzieciństwa. Według WHO w Europie otyłość dotyka jednego na trzech chłopców i jedną na pięć dziewczynek w wieku od 6 do 9 lat. Jeśli ten negatywny trend będzie utrzymany, wzrośnie tempo zachorowań na choroby związane z otyłością. WHO szacuje, że do 2025 roku ok 12 mln dzieci będzie miało nieprawidłową tolerancję glukozy, 4 mln zachoruje na cukrzycę typu II, 27 mln będzie mieć nadciśnienie, a u 38 mln dojdzie do nagromadzenia tłuszczu w wątrobie.

Te liczby przerażają, zwłaszcza że z otyłych dzieci wyrastają otyli dorośli (4 na 5 przypadków). Są oni potem bardziej niż osoby szczupłe narażeni na choroby serca, stawów czy niektóre nowotwory, bo ryzyko chorób rośnie wraz z rosnącym BMI.

 

Nastolatki spędzają 60 proc. dnia, siedząc

Plagę otyłości można zahamować: zarówno zmieniając swoją dietę, jak też przestawiając się na bardziej aktywny tryb życia. O fatalnych zwyczajach żywieniowych dzieci i nastolatków eksperci alarmują od lat. Do nadwagi i otyłości przyczyniają się wysokokaloryczne posiłki typu fast food, słodzone napoje (1 tego typu napój dziennie to kilkanaście dodatkowych kilogramów cukru rocznie) oraz dieta uboga w warzywa i owoce, które według WHO spożywa codziennie zaledwie 1/3 nastolatków w Europie.

Do zgubnej w skutkach diety dochodzi siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej. Statystyki sprzed pandemii pokazywały, że ponad trzy czwarte nastolatków spędza przed ekranem komputera czy smartfonu ponad 2 godziny dziennie. Taki bezruch nie tylko sprzyja dodatkowym kilogramom, ale ma ogólny zły wpływ na kondycję zdrowotną młodych ludzi, w tym coraz więcej problemów z kręgosłupem i wadami postawy – mówi Krystyna Radkowska, prezes Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora kampanii #SpoćSię. Chcemy poderwać te dzieciaki z kanap i zachęcić do ruchu. Dlatego w kampanii #SpoćSię biorą udział influencerzy – idole młodych, a głównymi kanałami komunikacji są platformy społecznościowe: Instagram, TikTok i Facebook – dodaje Radkowska.

 

Pandemia pogorszyła i tak słabe statystki aktywności fizycznej

Kilkanaście miesięcy pandemii, w tym kolejne lockdowny, nie pozostały bez wpływu na kondycję fizyczną Polaków. Zarówno w grupie dorosłych, jak i dzieci eksperci zaobserwowali znaczące ograniczenie aktywności ruchowej, która będzie miała swoje negatywne konsekwencje zdrowotne. Raport z badań Kantara zrealizowanych w 2020 roku dla Polskiego Związku Lekkiej Atletyki wskazuje, że pandemia ograniczyła aktywność fizyczną dzieci o 33 proc. Jednocześnie z 9 do 37 proc. wzrosła liczba dzieci mało aktywnych, czyli takich, które poświęcają na zajęcia ruchowe raptem godzinę 2 razy w tygodniu albo nawet rzadziej.

O ile latem wszyscy ruszaliśmy się częściej, chłodne miesiące oznaczają powrót do siedzącego trybu życia. Dlatego w ramach #SpoćSię pokazujemy różne dziedziny sportu i podpowiadamy, jak można być aktywnym niezależnie od wieku, pory roku, miejsca czy posiadanych sprzętów sportowych. Na stronie www.spocsie.pl udostępniamy kilkadziesiąt video treningów dla początkujących i zaawansowanych, przygotowanych przez związki, kluby sportowe i indywidualnych trenerów. Każdy tam znajdzie pomysł dla siebie, łącznie z rozgrywką quidditcha – podsumowuje Krystyna Radkowska.

Pierwsza edycja kampanii „Spoć się!” potrwa do końca 2021 roku, ale jej materiały będą dostępne online bezterminowo.  Jej organizatorem jest Fundacja Zwalcz Nudę.

Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z programu Sportowe Wakacje +.

Więcej informacji: www.spocsie.pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M&CC Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025 Biuro prasowe
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)
Zdrowie Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
2025-06-25 | 10:20

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?

To, jak dużo siedzimy, bezpośrednio przekłada się na nasze zdrowie. Siedzący tryb życia sprzyja nie tylko nadmiarowym kilogramom, ale także deformacjom sylwetki, problemom
Zdrowie Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie
2025-06-24 | 15:00

Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie

Alergia to epidemia cywilizacyjna i jedno z największych wyzwań zdrowotnych XXI wieku – według badania sondażowego „Alergie w świadomości Polaków”

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.