Komunikaty PR

Zima nie zaskoczy… kierowców samochodów elektrycznych

2023-11-16  |  10:00
Biuro prasowe

Jak pokazują badania[1], do najczęstszych przyczyn wzrostu zużycia energii w samochodzie elektrycznym zimą należą: ogrzewanie przy pokonywaniu krótkich tras, większe wykorzystanie urządzeń elektrycznych i wzrost oporów toczenia. Eksperci jednak wskazują, że to wcale nie dyskredytuje elektryków w walce o prym na zimowych drogach. Przedstawiamy 4 powody, dla których samochód elektryczny może nas pozytywnie zaskoczyć i podpowiadamy, jak właściwie o niego zadbać w tym czasie.

Mróz jest wyzwaniem, ale…

Dla każdego samochodu, niezależnie od tego czy ma napęd spalinowy, hybrydowy czy elektryczny, praca przy ujemnych temperaturach jest sporym wyzwaniem. Problemy z „odpaleniem” silnika, rozładowany akumulator czy zapchane filtry paliwowe, to zmora wielu kierowców samochodów z tradycyjnym, spalinowym napędem. Jak się okazuje samochody elektryczne, choć przyjęło się o nich myśleć jako o tych mniej przygotowanych na mróz, mogą sprawnie pracować nawet w ekstremalnych warunkach, pod warunkiem, że odpowiednio o nie zadbamy. W jaki sposób?

Troska o baterię to podstawa

Ze względu na swoją budowę, tj. pracę opartą na baterii litowo-jonowej, a także zaopatrywanie wszystkich podzespołów przez prąd z niej wytwarzany, samochody elektryczne zimą są narażone na szybsze rozładowywanie.– Warto pamiętać, że podczas mrozów bateria nie traci energii sama z siebie. Jeśli temperatury są wyjątkowo niskie, to auto samo dogrzewa baterię, żeby ta się nie uszkodziła – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska. – Jednak podstawową czynnością, o której powinni pamiętać wszyscy użytkownicy elektryków, jest dbanie o właściwy poziom naładowania baterii samochodu w trakcie zimy. Starajmy się nie doprowadzać do jej całkowitego rozładowania i utrzymujmy poziom baterii przed dłuższym postojem w granicach 80%. To pozwoli na sprawne uruchamianie samochodu, a także dalszą eksploatację baterii w trakcie jazdy – mówi Adam Dutkowski. – Szczęśliwie, wielu kierowców może naładować swojego elektryka w domu, podłączając go np. na noc do gniazdka, ale jest też wiele aplikacji, które pomogą znaleźć stację ładowania w mieście lub na trasie, np. Mercedes me Charge, która ma dostęp do ponad 30 000 punktów ładowania w całej Europie – dodaje ekspert. Dodatkowo, komputery pokładowe na bieżąco monitorują poziom naładowania i zasięg akumulatora, co daje kierowcy możliwość, by odpowiednio zaplanować najbliższą podróż i przygotować się do ewentualnego ładowania.

Niespodziewane wizyty w serwisie? Nie z elektrykiem

Wraz z rozpoczęciem się sezonu jesienno-zimowego, warsztaty samochodowe i serwisy zapełniają się samochodami, które potrzebują nagłych, sezonowych napraw. Konieczność pilnego serwisowania zdecydowanie rzadziej dotyka jednak właścicieli samochodów elektrycznych. Dlaczego?. – Kierowcy tzw. elektryków mogą tu odetchnąć z ulgą. Ich budowa jest znacznie prostsza, a auto ma mniej ruchomych części i komponentów, które wymagają specjalistycznej konserwacji. W tego typu samochodach nie trzeba np. wymieniać oleju silnikowego wraz z filtrami, które szczególnie w silnikach diesla lubią płatać figle przy niskich temperaturach. Możemy też liczyć na dłuższą pracę układu hamulcowego, a także brak konieczności wymiany rozrządu, świec zapłonowych czy tarcz – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska.

(Elektryczny) komfort kierowcy i pasażerów

Dużym atutem tzw. elektryków jest wysoki poziom komfortu, jaki zapewniają kierowcom i pasażerom. Szyby pokryte szronem, poranne skrobanie czy zimna kabina – te zimowe niedogodności odejdą w zapomnienie. Za sprawą funkcji wstępnej klimatyzacji, dostępnej np. w Mercedesie EQV lub eCitanie Furgon, wnętrze samochodu może nagrzać się do komfortowego poziomu nawet w ciągu kwadransa. Może to wpływać na poziom naładowania baterii, ale w niewielkim stopniu – 2%, maksymalnie 3% (przy siarczystych mrozach). – W przeciwieństwie do samochodów z silnikiem spalinowym, w przypadku tzw. elektryka, nie musimy czekać aż nagrzeje się silnik, bo ciepło wytwarza się od razu, a energia pochodzi z baterii samochodu. Dzięki temu możemy wsiąść do komfortowo nagrzanego wnętrza, a także uniknąć mozolnego skrobania szyb. Możemy też postawić na grzanie samych foteli czy kierownicy i tym samym zmniejszyć konieczność korzystania z nagrzewnicy powietrza, choć warto zaznaczyć, że wyłączanie ogrzewania jako jeden ze sposobów na oszczędzanie baterii, to jeden z największych mitów dotyczących elektryków – zauważa Adam Dutkowski.

Co ważne, nowoczesne samochody elektryczne mogą jednak oszczędzać baterię w trakcie jazdy. – Tak jest w przypadku modeli wyposażonych w pompę ciepła, która odbiera ciepło z miejsca, w którym jest ono wytwarzane, czyli silnika lub baterii i wykorzystuje je np. do ogrzewania kabiny. To szczególnie przydatna funkcja podczas dłuższej trasy, kiedy wszystkie komponenty zdążą się odpowiednio nagrzać, co realnie wpływa na zużycie energii samochodu – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska.

Z myślą o środowisku

Lokalna bezemisyjność aut elektrycznych okazuje się być jednym z kluczowych zimowych atutów. Wraz ze spadkiem temperatur i początkiem sezonu grzewczego, jakość powietrza, szczególnie w dużych polskich miastach, drastycznie spada. To za sprawą wszechobecnego niemalże smogu, który wdziera się do naszych mieszkań, biur czy szkół. Elektryki mogą przyczynić się do poprawy jakości powietrza, szczególnie w centrach aglomeracji, m.in. dzięki zmniejszonej ilości pyłów z działania układu hamulcowego, aż po brak spalin wydobywających się z rury wydechowej. Warto docenić też możliwość jazdy pasami dla autobusów i brak opłat za parkowanie. To miły dodatek, na który mogą liczyć wszyscy użytkownicy elektryków.

Zima z elektrykiem, choć przez wielu niesłusznie demonizowana, może przebiegać sprawnie i z korzyścią dla środowiska (i portfela), jeśli tylko będziemy stosować się do podanych wskazówek.


[1] Za: Cała prawda o samochodach elektrycznych zimą - WysokieNapiecie.pl, badanie przeprowadzone na zlecenie portalu wysokienapiecie.pl, marzec 2023

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE Biuro prasowe
2024-07-09 | 01:00

Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE

W tym roku prawdopodobny jest najwyższy od lat import indywidualny używanych samochodów. To często starsze auta – średnio ponad 12-letnie. Średnia wieku samochodu
Motoryzacja Rzeź średnich firm transportowych
2024-07-09 | 01:00

Rzeź średnich firm transportowych

Średnie firmy transportowe, które rozwinęły firmy do kilkunastu pojazdów, teraz wyprzedają park maszynowy. Właściciel, jeżdżąc na 2 auta „ze szwagrem”, ma
Motoryzacja Krynica-Zdrój na trasie Wielkiej Wyprawy Maluchów
2024-07-05 | 08:53

Krynica-Zdrój na trasie Wielkiej Wyprawy Maluchów

Wielka Wyprawa Maluchów to wyjątkowa akcja społeczna w formie podróży charytatywnej Fiatami 126p z Warszawy aż do Monte Cassino. Celem przedsięwzięcia, w które

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuje, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszemu zespołowi.

 

Media

Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść

Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.

Nauka

Sztuczna inteligencja wspiera lekarzy przy leczeniu niepłodności. Z rozwiązań polskiej firmy korzystają kliniki na całym świecie

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia niepłodność może dotyczyć ok. 17,5 proc. dorosłej populacji. To oznacza, że średnio jedna osoba na sześć doświadcza problemów z niepłodnością. W Polsce to może być ok. 1,5 mln par, z których część decyduje się na procedurę in vitro. Z pomocą lekarzom w jej trakcie przychodzi sztuczna inteligencja. Polska firma MIM Fertility opracowała aplikacje, które optymalizują pracę embriologów i lekarzy. – Sztuczna inteligencja nie zastąpi lekarzy, ale wspiera ich w podejmowaniu decyzji – mówi ich współtwórca prof. Piotr Sankowski.

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.