69% Polaków częściej gotowało w domu podczas pandemii!
Czy pandemia nauczyła nas racjonalnego gospodarowania żywnością oraz zmieniała nasze zachowania w kuchni? Odpowiedź na to pytanie poznamy w ramach kolejnej, 6. już edycji projektu „Kulinarnie Mocni”. Marka KAMIS wraz z Bankami Żywności po raz kolejny będą edukować Polaków w zakresie niemarnowania jedzenia i otwierać ich na nowe kulinarne doświadczenia. Pierwsze warsztaty odbędą się już 29 września br.
Częściej i zdrowiej gotujemy w domu
Jak wynika z badania[1] przeprowadzonego na zlecenie firmy McCormick (właściciel marki KAMIS) i Polskiej Federacji Banków Żywności, w ostatnim półroczu zwyczaje odnośnie zakupów spożywczych zmieniło 27% badanych, a te związane z dietą i gotowaniem prawie co piąta osoba (19%). Wzrósł też odsetek osób gotujących w domu. Aż 69% ankietowanych odpowiedziało, że robi to częściej niż przed ogłoszeniem pandemii, a 46% osób zadeklarowało, że do jedzenia podchodzi w zdrowszy i bardziej świadomy sposób. Niemal połowa respondentów (47%) przyznała, że zrobiła znacznie większe zakupy „na zapas”, jeden na czterech badanych sięgnął po potrawy, których wcześniej nie zdarzało mu się przygotowywać, a jeden na pięciu po wypieki, których nigdy nie robił. Niewątpliwie w tym czasie przybyło pasjonatów gotowania i pieczenia. Aż 29% osób przyznało również, że zdarzyło im się zrobić zbyt duże zakupy, przez co byli zmuszeni do wyrzucenia niektórych produktów spożywczych, jak owoce i warzywa, pieczywo czy nabiał.
– Wyniki naszych badań pokazują, że lockdown znacznie zmienił nasze nawyki, również te w kuchni. Robimy teraz zakupy rzadziej, ale w większych ilościach. Przez to zdarza nam się kupić czegoś za dużo i w efekcie wyrzucić to do kosza. To dlatego w tym roku szczególnie chcemy pokazać Polakom, jak mogą temu zapobiegać, jak kreatywnie wykorzystać resztki, które im zostały np. z obiadu, i jak ogólnie prowadzić bardziej zrównoważony tryb życia. Z okazji 6. urodzin programu „Kulinarnie Mocni” chcemy dać im praktyczne porady na temat racjonalnego zarządzania żywnością – mówi Łukasz Śliwiński, CEE Marketing Director w McCormick & Company.
Nowa forma warsztatów
Badanie pokazało również, że dzięki pandemii 16% osób chce bardziej dbać o relacje z innymi i utrzymywać bliższy kontakt z rodziną. Podczas izolacji jeszcze bardziej doceniliśmy wspólny czas spędzony z najbliższymi i dostrzegliśmy, że gotowanie to świetna zabawa oraz doskonały sposób na dzielenie się pasją, nawet na odległość np. przez videokomunikatory. W tym roku pierwsze warsztaty w ramach programu „Kulinarnie Mocni” będą miały właśnie formę online! Start corocznej inicjatywy wyznaczony na 29 września nie jest przypadkowy, bo właśnie tego dnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. Ma on na celu zwrócenie uwagi na ogromną skalę tego zjawiska na świecie i pokazanie, że zapobieganie marnotrawieniu żywności to jeden z najskuteczniejszych sposobów walki ze zmianami klimatu.
O programie „Kulinarnie Mocni”
Warsztaty „Kulinarnie Mocni” to wspólne gotowanie, otwieranie się na nowe smaki oraz techniki kulinarne. Spotkania stanowią inspirację do działania edukatorów z Banków Żywności i jednocześnie pozwalają budować relacje między uczestnikami. Dodatkowo warsztaty pokazują, że posiłki przygotowane z podstawowych składników mogą być zdrowe, pyszne i nieraz zaskakujące. Od 2015 roku zorganizowano już 2029 warsztatów dla ponad 29 tys. osób z całej Polski. Akcja edukacyjna obejmuje swym zasięgiem kilkadziesiąt miast. W projekt od lat zaangażowani są wolontariusze – pracownicy McCormick – oraz edukatorzy z Banków Żywności. Jedni dzielą się wiedzą na temat ziół i przypraw, drudzy sposobami, jak rozsądnie dysponować zasobami domowej spiżarni. Łączy ich kulinarna pasja i szacunek do jedzenia.
Więcej informacji o akcji: www.kulinarniemocni.pl.
[1] Badanie konsumenckie przeprowadzone w dniach 15-17.09.2020 r. przez agencję badawczą SW RESEARCH, metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu SW Research, na reprezentatywnej próbie 1032 Polaków powyżej 16. r.ż., na zlecenie firmy McCormick i Polskiej Federacji Banków Żywności.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Muzyka
Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.