Bun bo nam bo – w czym tkwi sekret tego azjatyckiego dania?
Południowo-wietnamska potrawa, kwintesencja orientalnych smaków, a jednocześnie dość nietypowa pozycja w restauracyjnym menu. Danie obiadowe czy sałatka w roli przekąski? Choć odpowiedź nie jest tak oczywista, to bun bo nam bo jest zdecydowanie warte uwagi. Zdradzamy, co o tej pikantnej sałatce mówią sami Wietnamczycy.
Bun bo nam bo, czyli co?
Sałatka ze smażoną wołowiną, leżąca na makaronie ryżowym, świeżych wietnamskich ziołach, posypana orzechami i prażoną cebulką – tak można scharakteryzować bun bo nam bo, danie które podbija serca miłośników kuchni azjatyckiej. Co wyróżnia bun bo nam bo spośród innych dań w menu?
Zamawiając bun bo nam bo, nasi goście często nie wiedzą, czy jest to potrawa obiadowa czy raczej lżejsza sałatka w sam raz na przekąskę. Z jednej strony bun bo nam bo łączy lekkie warzywa, a z drugiej bogata jest w czerwone, wykwintne mięso i sycący makaron, dzięki czemu staje się bardzo pożywna – komentuje Linh Ziółkowska, manager warszawskiej restauracji Wi-Taj, specjalizującej się w kuchni wietnamsko-tajskiej.
Smak południowego Wietnamu na wyciągnięcie ręki
Choć nazwa dania brzmi bardzo egzotycznie, to samo jej przygotowanie nie jest nadto skomplikowane. Z pewnością przyda się zestaw azjatyckich przypraw i ziół, które podkręcają smak i pozwalają wydobyć głębię z wołowiny, która króluje w tej sałatce.
Bun bo nam bo to sałatka, w której ważne jest warstwowe ułożenie składników, dzięki czemu całość prezentuje się bardzo smakowicie. Połączenie kolorystyczne makaronu, marynowanego mięsa, ziół i dodatków tworzy przyjemną dla oka kompozycję, której tradycyjnie towarzyszą powszechne w kulturze azjatyckiej pałeczki. Również w polskich restauracjach do wietnamskich sałatek zwykle dostaniemy tego typu drewniany zestaw „sztućców”. Niewprawieni w kuchni Wschodu mogą jednak swobodnie korzystać z dobrze znanego nam widelca.
Sekret tkwi w… sosie i szczegółach!
Jak wskazują wietnamscy szefowie kuchni, clue idealnej sałatki bun bo nam bo zamknięte jest w drobnych niuansach, które decydują, czy chętnie sięgniemy po nią kolejny raz, czy pozostanie ona jedynie apetycznym wspomnieniem. Co jest najważniejsze w przygotowaniu i podaniu bun bo nam bo?
Przede wszystkim odpowiednie składniki i właściwe proporcje sosu – bez niego danie nie będzie miało smaku. Sos w bum bo nam bardzo dobrze łączy wszystkie elementy i sprawia że potrawa jest lekka pomimo tego, że tworzona jest na bazie wołowiny. Warto również pamiętać, że sałatka polewana jest sosem na sam koniec, tuż przed podaniem – dodaje Linh Ziółkowska.
Jak przygotować sos do bun bo nam bo według receptury stosowanej przez szefa kuchni Wi-Taj?
Składniki:
- 2 łyżki sosu rybnego
- 2 łyżki cukru
- 10 łyżek przegotowanej i ostudzonej wody
- 1 łyżka soku z cytryny
- drobno posiekany czosnek
- papryka pozbawiona nasion i pokrojona
Sam sos może jednak nie wystarczyć, by w pełni oczarować gości. Jak wskazuje zespół Wi-Taj: bardzo ważne jest także odpowiednie zamarynowanie mięsa i pokrojonego go w małe paseczki. Chrupiąca cebulka to także ważny element całego dnia, ponieważ dodaje nie tylko smaku, ale też przyjemnie chrupie w ustach podczas jedzenia. Podobną rolę pełnią orzeszki, które często pojawiają się w azjatyckich daniach, w tym również w kultowym makaronie pad thai.
Choć apetyczne opisanie sałatki bun bo nam bo, obficie polanej aromatycznym sosem, daje namiastkę jej smaku, to dopiero skosztowanie sprawi, że poczujemy głębię zamkniętą w tej szczególnej potrawie.
Sałatka z wołowiną – czy dla każdego?
Choć wizualnie bun bo nam bo skusi wszystkich miłośników warzyw, makaronu ryżowego i mięsa, to należy zwrócić uwagę, że to danie jest dość pikantne.
Sałatki zwykle kojarzą nam się z czymś lekkim i łagodnym. Bun bo nam bo jest zdecydowanym wyjątkiem w tym aspekcie. Osoby z mniejszą tolerancją ostrości mają niekiedy problem z jej zjedzeniem, choć jak mówią, z przyjemnością jedzą ją oczami – dodaje Linh Ziółkowska.
Zamawiając po raz pierwszy bun bo nam bo, warto zamienić kilka zdań z obsługą restauracji i w razie potrzeby poprosić o nieco łagodniejszą wersję dania. Bum bo nam bo w oryginalnej, wietnamskiej wersji spróbować można m.in. w restauracji Wi-Taj, mieszczącej się przy Placu Konstytucji 4 w Warszawie.
Autentyczne smaki Italii w Atrium Biała – zapraszamy na wyjątkowy Jarmark Włoski
Egzotycznie orzeźwiająca nowość!
Smak i zapach owoców granatu ze słonecznej Grecji w każdej szklance!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.