Komunikaty PR

Czy Polacy wrzucają na ruszt ryby?

2023-05-24  |  17:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Nowak
M&CC

ul. Jana Kazimierza 32B/17
01-248 Warszawa
nowak|mcconsultants.pl| |nowak|mcconsultants.pl
662 086 500
https://www.mcconsultants.pl/
Do pobrania IP ( 0.21 MB )

Grillowanie to bez wątpienia wiosenno-letni narodowy sport Polaków, w którym jesteśmy absolutnymi mistrzami! I nic dziwnego, że korzystamy z plenerowego biesiadowania, bo to najlepszy moment na to, by skorzystać z produktów sezonowych i wrzucić na ruszt ulubione przysmaki. Jakie miejsce w grillowym menu Polaków zajmują ryby? Sprawdził to Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International, w ramach kampanii „Karp – Zdrowy Natury”.

Grillowe postawy Polaków

Choć wydawałoby się, że ze względu na łatwą dostępność do ryb w Polsce – szczególnie słodkowodnych, będą one królowały podczas wiosennego grillowania, to niestety okazuje się, że nie są częstymi składnikami naszych dań. Tylko 11 proc. respondentów zadeklarowało, że często wrzuca ryby na ruszt a 33 proc. uczestników badania - sporadycznie.

A jeśli już decydujemy się na ryby, to które?

Niekwestionowanym królem grilla wśród ryb jest pstrąg, którego wskazało aż 43 proc. osób grillujących ryby – nawet sporadycznie. Drugie miejsce zajął łosoś – 23 proc., a podium zamknął dorsz – 20 proc.

Tuż za pierwszą trójką znalazł się karp, nasza lokalna ryba w stylu „slow food”, która wyprzedziła w grillowym rankingu tuńczyka. Choć cieszy, że karp znalazł się wysoko, to jednak bez wątpienia zasługuje, by pierwsze miejsce należało do niego.

Dlaczego warto wrzucić na ruszt karpia?

Karp jest naszą lokalną rybą, którą mamy na wyciągnięcie ręki. Organizacja Producentów Polski Karp zrzesza ponad 80 gospodarstw z całej Polski, specjalizujących się w hodowli tej ryby. Karp, hodowany w stylu „slow”, zanim trafi do naszej kuchni, dorasta aż trzy lata, mając do dyspozycji 10-20 m2 stawu. Do jego hodowli nie używa się antybiotyków i nie przyspiesza wzrostu, który wpisany jest w naturalny cykl dojrzewania ryby.

  • Mięso karpi jest odpowiednie dla diety wysokobiałkowej, ponieważ zawiera 17-18% łatwostrawnego białka. Karp należy do ryb średniotłustych - zawiera zazwyczaj od 2 do 5% tłuszczów.
  • Kwasy tłuszczowe zawarte w rybach są efektywniej wbudowywane w plazmę lipidów w ludzkim organizmie niż te, podawane w postaci suplementów diety.
  • Karp jest doskonałym źródłem żelaza oraz cynku. Ilość tych składników mineralnych w mięsie karpia jest porównywana z ich zawartością w wędzonej makreli czy szprotach.
  • Karpie cechują się również wysokim poziomem wapnia. W ich mięśniach jest ponad 2 razy więcej wapnia niż w tkance pstrąga i ponad 3,5 razy więcej niż w mięsie łososia!

 

Przepis na grillowanego karpia z owocami: https://www.youtube.com/watch?v=xuFGxXhYmlc&t=1s

A co z kulinarnymi walorami?

Karp to ryba przede wszystkim bardzo smaczna i prosta w obróbce kulinarnej, a przy tym uniwersalna pod kątem łączenia z innymi produktami. Jego soczyste, kruche mięso świetnie sprawdzi się w otoczeniu sezonowych warzyw i owoców! Doskonale pasują do niego salsy czy owocowe musy. Z łatwością przygotować można go w tradycyjnej postaci ryby grillowanej, przełamując jej smak kwaśnymi owocami lub pokusić się o przygotowanie tradycyjnego amerykańskiego dania typu fast food - w polskiej wersji „slow”, czyli burgerów z karpia! Co ważne, rybę dostaniemy w wielu postaciach:

Karpie nie muszą być mrożone, nie muszą przebyć tysięcy kilometrów, by trafić na nasze stoły, ponieważ dorastają tuż obok nas w lokalnych, rodzinnych gospodarstwach. Samą rybę możemy dostać w wygodnej dla nas formie, np.: rybę patroszoną, tuszki, płaty, dzwonko, filety – schłodzone, luzem lub zapakowane filety nacinane. Dzięki tak wielu możliwościom, możemy wybrać tę formę, która najbardziej odpowie naszym potrawom! I nie bójmy się eksperymentować z karpiem w kuchni, ponieważ to ryba idealna do nieoczywistych - grillowych - połączeń! – powiedział Paweł Wielgosz, Prezes Organizacji Producentów – Polski Karp.

 

Przepisy na karpia w różnych odsłonach znajdują się na stronie: https://polskikarp.com/przepisy/

 

 

Więcej informacji o karpiu znajduje się na stronie: www.polskikarp.eu.

Dodatkowe pytania prosimy kierować na adres: biuro@polskikarp.eu

 

 

***

O kampanii Karp – Zdrowy z Natury

Kampania Karp – Zdrowy z Natury to kontynuacja rozpoczętych w 2020 roku działań edukacyjno-promocyjnych, których celem jest budowanie świadomości społeczeństwa na temat zrównoważonej akwakultury i jej produktów – karpi. Kampanię realizuje Polski Karp Sp. z o.o. - Organizacja producentów, zrzeszająca obecnie około 80 gospodarstw rybackich w całej Polsce. Kampania współfinansowana jest z Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze". Więcej informacji o projekcie na stronie: https://polskikarp.com/.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M&CC
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.