EEQF, czyli prawdziwe włoskie smaki na 6!
Włochy przodują w Europie w liczbie produktów, które posiadają unijne certyfikaty, potwierdzające ich oryginalność. Są to oznaczenia:
- ChNP: Chroniona Nazwa Pochodzenia,
- ChOG: Chronione Oznaczenie Geograficzne,
- GTS: Gwarantowane Tradycyjne Specjalności.
Według najnowszych danych włoskich produktów z certyfikatami jest obecnie 1065. Czy jednak każde włoskie wino musujące jest produkowane z zachowaniem tradycyjnych metod wytwarzania? Czy każda oliwa z oliwek extra vergine jest wytwarzana jest z najlepszej jakości oliwek? A co z serami – czy każda mozzarella smakuje tak samo? Otóż nie. Jako konsumenci jesteśmy często wprowadzani w błąd, dlatego konsorcja zrzeszające włoskich producentów, przy udziale unijnego wsparcia, wprowadziły system certyfikacji oryginalnych produktów.
Enjoy European Quality Food, czyli oryginały smakują lepiej
Projekt Enjoy European Quality Food obejmuje pięć krajów: Włochy, Niemcy, Wielką Brytanię, Hiszpanię i Polskę. Jest współfinansowany jest przez Wspólnotę Europejską i powstał w celu promowania 6 wyjątkowych europejskich produktów z oznaczeniem gwarancji pochodzenia.
Są to:
- Asti DOCG,
- Conegliano Valdobbiadene Prosecco Superiore DOCG
- Vino Nobile di Montepulciano DOCG
- Provolone Valpadana DOP
- Olio Extravergine d’Oliva Toscano IGP
- Mozzarella STG
Celem Enjoy European Quality Food jest zwiększenie świadomości na temat wysokiej jakości żywności i produktów winiarskich tj. wina, oliwy i serów posiadających oznaczenie Denominazione d’Origine (Chroniona Nazwa Pochodzenia), Indicazione Geografica (Chronione Oznaczenie Geograficzne) i Specialità Tradizionale Garantita (Gwarantowane Tradycyjne Specjalności). Produkty te, wyróżnia unikalny i niezrównany smak. A wszystko dlatego, że są one owocem wieloletniej tradycji, na którą składają się historia, miejsce pochodzenia i wytwarzający je ludzie.
Enjoy European Quality Food w Polsce
Projekt Enjoy European Quality Food wystartował w listopadzie 2019 roku i będzie trwał 3 lata – do 2022 roku. W Polsce EEQF nadzoruje Włoska Izba Przemysłowo-Handlowa.
Koferencja degustacyjno-prasowa, na którą zostali zaproszeni dziennikarze, blogerzy, oraz influencerzy odbyła się 7 czerwca w Centrum Prasowym Foksal. Podczas spotkania zaproszeni goście będą mieli okazję degustacji 6 wyjątkowych europejskich produktów z oznaczeniem gwarancji pochodzenia. Nie zabrakło też ekspertów i przedstawicieli włoskich konsorcjów:
- Wojciech Bońkowski – krytyk winiarski i degustator, Winicjatywa.pl.
- Gieno Mientkiewicz – dziennikarz kulinarny i ekspert serów.
- Alberto Leotti oraz Luigi Fanciulli wice prezydent i prezydent Consorzio Dop Terre di Siena – eksperci ds. Oliwy z oliwek extra vergine.
Wszystkie serwowane podczas konferencji dania zostały przygotowane przez Włoską Akademię Kulinarną.
Więcej informacji o projekcie Enjoy European Quality Food znajduje się na stronie: www.eeqf.eu/pl

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.