Gastronomia staje się branżą innowacyjną
Autor: Adam Adamski, właściciel cateringu dietetycznego Fit Malina
W roku 2009 i 2014 Główny Urząd Statystyczny przeprowadził szerokie badania dotyczące problemu nadwagi w Polsce. Potwierdziły one to, co wiemy doskonale. Jest to bardzo poważny problem społeczny. Dotyczy on 47% osób w wieku 30-39 lat, 57% osób w wieku 40-49 lat i aż 67% osób w wieku 50-59 lat. Oznacza to, że w Polsce zdecydowana większość osób które ukończyły 30 lat ma nadwagę. Skutki społeczne, to przede wszystkim niższy komfort życia, zwiększona zachorowalność na cukrzycę i choroby krążenia, a także obniżenie średniej długości życia. Jedyny korzystny wniosek z danych GUS jest taki, że problem między rokiem 2009 a 2014 się nie powiększył. Można nawet zauważyć bardzo niewielką tendencję spadkową. Prawdopodobnie oznacza to, że w społeczeństwie rośnie świadomość zagrożenia oraz wiedza na temat środków zaradczych.
Problem nadwagi wykorzystuje się jako okazję biznesową
Nie ma wątpliwości, że rozwiązanie problemu nadwagi i otyłości to doskonała okazja biznesowa. Na tym rynku swoje miejsce znajdują firmy medyczne i branża fitness. Prowadzi się mnóstwo badań naukowych, pojawia się także ogromna ilość innowacyjnych pomysłów w branży gastronomicznej. Wokół osób z nadwagą buduje się całe spektrum strategii marketingowych. W przypadku branży gastronomicznej wyjściem do ich stworzenia jest stwierdzenie, że praktycznie wszystkie osoby posiadające nadwagę mają jeden i ten sam problem – niewłaściwie się odżywiają. W zdecydowanej większości przypadków, wprowadzenie i przestrzeganie zdrowej i odpowiednio zbilansowanej diety prowadzi do utraty wagi.
Idealnym rozwiązaniem dla osób z nadwagą są diety pudełkowe. Ich wysoka skuteczność oraz wygoda stosowania prowadzą do tego, że cieszą się one ogromnym zainteresowaniem klientów. W ciągu ostatnich kilku lat diety pudełkowe z dostawą do klienta stały się podstawą intensywnie rozwijającej się, prężnej i innowacyjnej branży działającej na pograniczu gastronomii i e-commerce. Konkurencja na tym rynku jest coraz bardziej intensywna i odniesienie sukcesu rynkowego wymaga ogromnej wiedzy na temat nowych trendów w otoczeniu. A jest ich naprawdę dużo.
Nie wystarczy już zaoferować klientom opcji bezglutenowych i wegeteriańskich. Klienci oczekują diet wegańskich, bezmlecznych, popularne ostatnio stają się diety ketonowe i paleolityczne. W 2020 i 2021 roku będą się rozwijać roślinne alternatywy dla mięsa. Stosuje się też coraz więcej alternatyw dla mleka. Jest ono zastępowane przez napoje produkowane na bazie soi i migdałów. Pojawiają się też alternatywy na bazie ryżu, kokosa, konopi i owsa. Popularna staje się kombucha i inne fermentowane napoje herbaciane.
Innowacje na rynku gastronomicznym
W Polsce cały czas spożywa się stosunkowo mało dań międzynarodowych. Nasze społeczeństwo do tej pory było pod tym względem konserwatywne, jednak zaczyna się to dynamicznie zmieniać. Kuchnia z najdalszych zakątków świata będzie się coraz częściej pojawiać nad Wisłą. Podobnie będzie z unikalną ofertą regionów. Całkowicie zmienia się rynek napojów alkoholowych. Popularnością zaczynają się cieszyć wina brokatowe czy pomarańczowe. Coraz barodziej poszukiwane są odmiany organiczne niezawierające pestycydów i chemikaliów. Klienci są też zainteresowani winami bezalkoholowymi i bezalkoholowymi koktajlami, czyli tak zwanymi mocktailami. Ponadto powstają coraz ciekawsze alternatywy dla masła, takie jak pasty warzywne, z orzechów cashew lub macadamia. Klienci oczekują od dostawców zaangażowania w zrównoważone praktyki. Do przeszłości będą odchodzić plastikowe pudełka, słomki i sztućce.
Okazuje się, że gastronomia, pod względem innowacyjności zaczyna powoli dorównywać branży technologicznej.
![Świadome wybory żywieniowe Polaków. Naturalne składniki nadal w trendach Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_777565942,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Świadome wybory żywieniowe Polaków. Naturalne składniki nadal w trendach
![Polscy konsumenci zainteresowani mlekiem A2A2](/files/_uploaded/glownekonf_1837589612,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Polscy konsumenci zainteresowani mlekiem A2A2
![Wakacyjne odchudzanie - jak utrzymać motywację podczas zrzucania kilogramów?](/files/_uploaded/glownekonf_1498182712,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wakacyjne odchudzanie - jak utrzymać motywację podczas zrzucania kilogramów?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/436913832-banasiuk-zonglerka-2,w_274,r_png,_small.png)
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](/files/1922771799/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Ochrona środowiska
Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
![](/files/1922771799/badullovich-protesty-klimat-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.