Komunikaty PR

Ile pijemy mleka i za co je cenimy?

2022-04-29  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Katarzyna Bagińska
Publicon Sp. z.o.o.

Świdnicka
50-066 Wrocław
k.baginska|publicon.pl| |k.baginska|publicon.pl
693260235
www.publicon.pl

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (dane za lata 2016-2020), spożycie mleka na 1 mieszkańca Polski przez ostatnich kilka lat rosło z roku na rok. Jakkolwiek w roku 2022 trend ten może zostać zahamowany, warto się przyjrzeć, czemu nasi rodacy tak sobie umiłowali ten pożywny napój i jakie są antycypacje dotyczące jego produkcji w najbliższym czasie.

 

Czemu mleko?

 

Jak podaje GUS, statystyczny obywatel w roku 2018 spożył mniej więcej 223 litrów mleka, czyli aż o 50 litrów więcej niż w roku 2005. Niewątpliwie jest to rekordowy wzrost. Co sprawia, że tak chętnie sięgamy po ten napój? Wśród głównych powodów należy wskazać kwestie kulturowe. Mleko w naszej diecie obecne jest od dawna. Najlepszym tego świadectwem jest fakt, iż polski archeolog, Piotr Bogucki wpadł na ślady neolitycznego mleczarstwa, datowanego na mniej więcej 5000 lat p.n.e.. Odnalazł on na terenie Kujaw, naczynia z drobnymi otworami, których przeznaczenie nie było na początku znane. Dopiero dokładne badania, wykazały, że w glinie, z której wytworzone były owe naczynia, znajdują się mikroślady tłuszczów pochodzących z mleka. 

 

Dziś po mleko sięgamy z różnych powodów. Nie bez znaczenia jest fakt, iż znajduje się ono – wraz z innymi przetworami mlecznymi – na wysokiej pozycji naszej piramidy żywieniowej i powinno być składnikiem zróżnicowanej diety nie tylko najmłodszych, ale także dorosłych. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż napój ten jest niezwykle pożywny, zawiera dużo składników odżywczych i pomaga zachować nasz organizm w dobrej kondycji. W mleku znajdziemy m.in. duże ilości białka, potasu, cynku, magnezu, miedzi i witamin – szczególnie A, D, E, K i witamin z grupy B. Każde dziecko wie również, iż zawierające wapń, fluor, fosfor mleko, doskonale wzmacnia nasze zęby i pomaga zapobiec próchnicy. 

 

Warto zwrócić uwagę, iż nagła ochota na mleko często pojawia się u osób, które poddane są długotrwałemu stresowi. Dzieje się tak, ponieważ mleko zawiera tryptofan, czyli aminokwas biorący udział w procesie produkcji dwóch ważnych dla nas hormonów - serotoniny i melatoniny. Osoby, które borykają się z niedoborem tryptofanu w organizmie mogą uskarżać się na znaczny spadek nastroju, problemy ze wzrokiem, ale też ogólny spadek odporności. Zarówno tryptofan, jak i melatonina sprawiają, że lepiej śpimy. Mleko okazuje się zatem doskonałym remedium dla wszystkich osób, które pragną uspokoić skołatane nerwy. 

 

Jak pandemia wpłynęła na spożycie mleka w Polsce?

 

Również pandemia nie miała negatywnego wpływu na spożycie mleka. Paradoksalnie, zamknięcie lokali gastronomicznych w 2020 roku sprawiło, że Polacy konsumowali więcej podstawowych artykułów żywnościowych, a wśród nich także i mleka, którego sprzedaż wzrosła w tym okresie. Sytuacja uległa zmianie dopiero w roku 2021, kiedy to mogliśmy zaobserwować zmniejszenie liczby inwestycji w sektorze mleczarskim. Oczywiście ma to związek z rosnącymi kosztami produkcji, które odbijają się na cenach produktów. 

 

Spożywanie danego produktu ściśle skorelowane jest z jego ceną na rynku. To między innymi dzięki tej zależności nastąpił rekordowy wzrost, o którym wspomnieliśmy wcześniej. Teraz sytuacja może się odwrócić, ponieważ koszty produkcji rosną.

 

Dietetycy i lekarze podkreślają, iż nasza codzienna dieta powinna uwzględniać dwie szklanki mleka, kefiru lub jogurtu. Nie zaszkodzą również dwa plasterki żółtego sera. Co więcej jadłospis warto wzbogacić o biały ser twarogowy, z którego można przygotować mnóstwo dietetycznych deserów. Mając na względzie nasze zdrowie, nie należy o tym zapominać.

 

Program „Ja Cię SERniczę!” jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Publicon Sp. z.o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.