Jak Polacy jedzą na wyjeździe urlopowym? Nowy raport
-
Marka Cateromarket zbadała zagadnienia związane z odżywianiem się Polaków podczas urlopu. W ankiecie wzięło udział ponad 1000 osób, które wyjeżdżają na wakacje przynajmniej raz w roku na minimum tydzień.
-
Okazało się, że dla niemal ¾ z nas jedzenie stanowi ważny aspekt podróżowania.
-
Najbardziej lubimy odwiedzać lokalne knajpki i restauracje, a koszt jedzenia i picia na tygodniowym wyjeździe kształtuje się najczęściej w przedziale między 200 a 600 zł za osobę.
-
Podejście Polaków do kwestii wyżywienia różni się jednak w zależności od tego, czy spędzamy urlop w kraju, czy wyjeżdżamy za granicę.
-
Podczas wyjazdu nie zawsze przestrzegamy zasad zdrowego odżywiania, a prawie połowie z nas zdarzyło się wrócić z urlopu z uczuciem przybrania na wadze.
Nie ma udanych wakacji bez dobrego jedzenia – tak w skrócie można opisać podejście Polaków do odżywiania się podczas urlopu. Próbowanie nowych potraw pomaga nam lepiej poznać odwiedzane miejsca, lokalne zwyczaje i kulturę, co idealnie wpisuje się w panujący od kilku lat trend turystyki kulinarnej.
54% respondentów nie żałuje pieniędzy na jedzenie podczas urlopu. Prawie tyle samo (52%) próbuje odtworzyć w domu dania poznane na wakacjach. 43% badanych przyznaje, że przynajmniej raz stosowało dietę odchudzającą przed sezonem letnim, a niemal połowie zapytanych Polaków zdarzyło się wrócić z wakacji z wrażeniem przytycia. Więcej ciekawych danych znajdziemy w raporcie „Podróże z apetytem, czyli jak Polacy jedzą na wakacjach?”, opublikowanym przez porównywarkę diet pudełkowych Cateromarket we współpracy z Elephate.
Co i gdzie jemy na wakacjach?
69% badanych na wakacyjny wypoczynek zazwyczaj wybiera miejsca w Polsce, a pozostali udają się za granicę. Jedni i drudzy najbardziej preferują wyżywienie w lokalnych restauracjach – średnio to 59% respondentów. Wśród turystów krajowych drugą pod względem popularności opcją jest samodzielne przygotowywanie jedzenia (27%). Z kolei osoby wyjeżdżające za granicę stawiają bardziej na wygodę, decydując się na all inclusive (36%). W obu przypadkach na trzecim miejscu znalazło się częściowe wyżywienie w hotelu (średnio wybiera je 24% respondentów).
Polacy nie oszczędzają na wakacyjnych smakołykach
Określony budżet na wyżywienie podczas wyjazdów wypoczynkowych co czwarty badany zakłada czasami, co trzeci zazwyczaj, a tylko 12% robi to zawsze. Podczas tygodniowego urlopu na jedzenie i picie (tylko dla siebie) wydajemy najczęściej 201-400 zł lub 401-600 zł – twierdzi tak odpowiednio 27% i 26% respondentów. Przejadanie kwoty 601-800 zł deklaruje 17% ankietowanych, a 801-1000 zł co dziesiąta osoba (większe pieniądze na ten cel częściej wydajemy podczas pobytu za granicą). Nieco ponad połowa respondentów twierdzi, że podczas urlopu nie żałuje pieniędzy na jedzenie, a tylko 16% stara się wtedy na nim oszczędzać.
Kuchnia śródziemnomorska zdobyła nasze serca
Najmilsze kulinarne wspomnienia z wakacji Polacy wiążą z krajami nad Morzem Śródziemnym, w szczególności doceniając serwowane tam ryby, owoce morza czy włoską pizzę. Pozytywne skojarzenia mamy też z urlopu spędzanego w Polsce, szczególnie na wybrzeżu czy w górach. Aż 81% respondentów deklaruje, że nie boi się nowych smaków i podczas wyjazdu chętnie próbuje nieznanych wcześniej potraw (co więcej, ponad połowa stara się je odtworzyć po powrocie do domu). Częstym zwyczajem jest przywożenie do domu kulinarnych pamiątek w postaci lokalnych przysmaków czy trunków – praktykuje to 62% badanych.
Wakacje od pracy i… zdrowego odżywiania
Wyniki badania wskazują, że na wyjeździe wakacyjnym odżywiamy się mniej zdrowo niż na co dzień. 42% Polaków przyznaje wprost, że zwraca wtedy mniejszą uwagę na to, co je. Za to często zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów przed wakacjami, bowiem 43% badanych przynajmniej raz stosowało dietę odchudzającą przed sezonem urlopowym.
Więcej na ten temat można przeczytać w raporcie opublikowanym na stronie Cateromarket: https://cateromarket.pl/blog/jak-polacy-jedza-na-wakacjach

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.