Komunikaty PR

Klub Pomagania i Niemarnowania WINIARY zmienia codzienność polskich szkół

2024-11-14  |  14:00
Biuro prasowe

Uczniowie wrócili do szkolnych ławek, a stołówki ponownie wypełniły się gwarem podczas przerw obiadowych. Od startu programu lojalnościowego – Klubu Pomagania i Niemarnowania WINIARY minęło pół roku. Czy udało się zmniejszyć ilość wyrzucanego jedzenia? Marka podsumowuje efekty w pierwszych szkołach, które otrzymały wsparcie eksperckie i finansowe.

 

Skala marnowania żywności w polskich szkołach

Dzieci wróciły już do nauki i od dwóch miesięcy szkolne mury znów tętnią życiem. To dobry moment, aby wrócić do tematu, który dotyka placówki edukacyjne w całej Polsce, czyli problemu marnowania żywności. Jego ogólna skala jest znacząca, a w ujęciu indywidualnym zależy od liczby wydawanych obiadów w danej szkole. Zwykle tam, gdzie jest ich więcej, per saldo marnuje się więcej żywności. Dla przykładu – placówka, która każdego dnia wydaje ponad 900 obiadów, w skali roku wyrzuca nawet 45 ton jedzenia. Natomiast ta, która wydaje ponad 160 obiadów – przeciętnie marnuje 5,4 tony. W jednej z badanych szkół wyrzuca się nawet 85 tys. porcji obiadów rocznie. Oznacza to, że szkoła ta mogłaby zapewnić ciepły posiłek dodatkowym 472 uczniom w każdy dzień nauki[1].

Działajmy i zróbmy razem coś dobrego!

Klub Pomagania i Niemarnowania WINIARY to inicjatywa, która składa się z dwóch filarów. Pierwszy z nich to program społeczny, drugi to loteria promocyjna. Poprzez dołączenie do programu lojalnościowego można jednocześnie zyskać i dać wiele od siebie. Kupując produkty WINIARY, możemy przyczynić się do wsparcia stołówek w polskich szkołach, co pomaga w ograniczeniu marnowania żywności i generuje oszczędności zarówno dla placówek, jak i środowiska. Każdy produkt na zarejestrowanym dowodzie zakupu daje konsumentowi jeden punkt, który może przekazać na wybraną stołówkę szkolną. Co miesiąc, na TOP 5 szkół z największą liczbą punktów czekają nagrody o wartości ponad 25 000 zł. Każda z tych szkół otrzyma wsparcie finansowe w wysokości 15 000 zł, do wykorzystania na różne potrzeby: wyposażenie kuchni czy sprzęty AGD oraz szkolenia, warsztaty, wsparcie merytoryczne i opiekę partnera o wartości ponad 10 000 zł.

Dzięki udziałowi w Klubie Pomagania i Niemarnowania WINIARY, szkoły nie tylko ograniczają straty żywności, ale również mogą liczyć na dodatkowe wsparcie finansowe i sprzętowe, co przyczynia się do jeszcze lepszego zarządzania stołówkami.

Od wizji do realnych oszczędności: pierwsze efekty programu WINIARY

Marka WINIARY z dumą informuje o pierwszych sukcesach Klubu Pomagania i Niemarnowania. Z informacji zebranych w pięciu pierwszych szkołach, które otrzymały wsparcie finansowe i eksperckie w ramach programu wynika, że udało się znacząco ograniczyć ilość wyrzucanej żywności. Dzięki wspólnym wysiłkom, było to o 460 kg jedzenia mniej[2] w ciągu zaledwie czterech dni, podczas których prowadzone było badanie. Oznacza to, że w skali roku te placówki zmniejszą marnowanie jedzenia o 20,7 ton, co przekłada się na oszczędności rzędu 185,6 tys. zł[3].

- Wyniki, które osiągnęliśmy w ciągu pierwszych sześciu miesięcy działania Klubu Pomagania i Niemarnowania WINIARY napawają optymizmem i dają nadzieję na poprawę sytuacji w długofalowej perspektywie. Ograniczenie marnowania żywności w szkołach uczestniczących w programie to nie tylko liczby – to realna zmiana w funkcjonowaniu placówek i świadomości personelu oraz uczniów. Z niecierpliwością czekamy na dane i kolejne efekty, które dadzą nam dokładniejszy obraz na temat roli naszego programu w poprawie sytuacji w szkolnych stołówkach komentuje Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji marki WINIARY.

Przeprowadzone badania wykazały, że średni poziom strat, czyli żywności zjedzonej przez dzieci w stosunku do tej przygotowanej, spadł z 33% do 14%. Stanowi to ogromny postęp i realny wkład w walkę z marnowaniem żywności w szkolnych stołówkach.

- Kluczem do sukcesu okazało się kompleksowe podejście do problemu. Nasze analizy pokazują, że największy wpływ na redukcję marnowania żywności mają trzy czynniki: odpowiednie planowanie posiłków, precyzyjne zarządzanie porcjami oraz edukacja personelu. A efekty? Jednym z dobrych przykładów skuteczności naszych założeń jest szkoła z Tomaszowa Mazowieckiego. Dzięki wdrożeniu zaleceń programu, zmniejszono tam starty wyprodukowanej żywności z 55% do zaledwie 17%. W skali roku oznacza to: 11 ton wyrzuconego jedzenia mniej, oszczędności rzędu 100 tys. zł, 18 220 mniej obiadów w koszupodkreśla Tomasz Szuba, prezes grupy Venturis HoReCa.

Wciąż jest czas na zrobienie czegoś dobrego

Rejestracja szkół trwa do 31.12.2024 roku i kolejne placówki mogą jeszcze dołączać do akcji. Z perspektywy konsumentów – czas dokonywania zakupów premiowanych w promocji oraz okres głosowania na szkoły również trwa do końca tego roku. Klub Pomagania i Niemarnowania WINIARY potrafi zaskoczyć oraz wnieść wiele pozytywów.

Dołącz do nas i zróbmy razem coś dobrego! Więcej informacji na temat programu oraz możliwości dołączenia można znaleźć na stronie: www.klub.winiary.pl.

***

WINIARY w walce z marnowaniem żywności w Polsce

Wsparcie szkolnych stołówek to nie jedyne działanie marki w walce o niemarnowanie żywności w Polsce. WINIARY od dłuższego czasu angażuje się w działania mające na celu edukację i budowanie świadomości, jak między innymi te podjęte w ramach programu „Pomagamy w Gotowaniu i Niemarnowaniu”. WINIARY oferuje przydatne wskazówki, które pomogą w lepszym planowaniu posiłków, tworzeniu listy zakupów oraz wybieraniu odpowiedniego sposobu ich przygotowania. Na portalu dostępne są też sugestie dotyczące zamienników, które mogą być przydatne w przypadku braku konkretnego składnika. Dzięki temu możemy w pełni wykorzystać zawartość naszej lodówki, unikając konieczności zakupu nowych produktów. A wsparcie w poszukiwaniu interesujących nas dań dostarcza jedyny w swoim rodzaju – chatbot WINIAREK. We współpracy z Fundacją CHOPS aktywowano 12 nowych jadłodzielni w całej Polsce. Znajdziemy w nich specjalnie oznaczone lodówki i szafki rozmieszczone w strategicznych punktach miast, takich jak uczelnie, urzędy, akademiki i bazarki, ułatwiając dostęp do nich zarówno sklepom, restauracjom, jak i zwykłym mieszkańcom. To miejsca, gdzie można pozostawić nadmiar jedzenia, który inaczej uległby zmarnowaniu. Każda z nich posiada swojego dedykowanego opiekuna, który aktywnie współpracuje z lokalnymi dostawcami i władzami, zapewniając regularne uzupełnienie zapasów. Na stronie WINIARY dostępna jest mapa wszystkich jadłodzielni w Polsce oraz dedykowane konsumentom poradniki na temat produktów, którymi można się dzielić. Marka planuje też kolejne otwarcia, o których będziemy informować wkrótce.

***

O marce WINIARY

WINIARY łączą to, co najlepsze w tradycji polskiej kuchni z nowoczesnym podejściem do gotowania. Marka towarzyszy Polakom już od ponad 80 lat, kiedy to na terenie dawnej osady Winiary pod Kaliszem powstała Fabryka WINIARY. W ofercie ma ponad 230 produktów, a wśród nich m.in. zupy, pasty, majonezy, buliony, sosy, dania gotowe, przyprawy, galaretki, kisiele czy budynie. Marka WINIARY inspiruje, dostarcza pyszne i proste w przygotowaniu przepisy oraz dzieli się wiedzą na temat zbilansowanych i wartościowych potraw. Serwis internetowy winiary.pl jest jedną z najpopularniejszych stron kulinarnych w Polsce i największym polskim serwisem kulinarnym prowadzonym przez markę. Od 2020 roku WINIARY angażują się również w działania na rzecz niemarnowania żywności, realizując szeroką kampanię „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”. W tegorocznym rankingu Best Brands Poland 2023, marka zwyciężyła i została wybrana najlepszą polską marką – Best Polish Brand.

 

Więcej informacji oraz kulinarne inspiracje znaleźć można na:

Strona WWW | Facebook | Instagram | YouTube | TikTok

Dodatkowych informacji udziela:

Małgorzata Wrochna, Junior Account Manager, Publicis Consultants,

malgorzata.wrochna@publicis-consultants.com, tel. +48 692-520-880


[1] Źródło: Venturis HoReCa, na podstawie wybranych wyników badań przeprowadzonych w Polsce w 40+ placówkach edukacyjnych różnej wielkości (trzy kategorie: małe do 300 wydawanych obiadów dziennie; średnie do 600 wydawanych obiadów dziennie; duże powyżej 600 obiadów dziennie). Przedstawiane dane dotyczą przykładowych szkół po jednej z wyszczególnionych kategorii.


[2] Źródło: Venturis HoReCa/TSBA, Wrzesień 2024


[3] Źródło: Venturis HoReCa/TSBA, Wrzesień 2024

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Polskie słodycze na polskie święta – Boże Narodzenie z ofertą Colian Biuro prasowe
2024-11-07 | 11:35

Polskie słodycze na polskie święta – Boże Narodzenie z ofertą Colian

W świątecznej ofercie Colian czekają coroczne klasyki i zaskakujące nowości – każdy znajdzie coś dla siebie! NOWOŚĆ! Pastylki o smaku pomarańczowym w czekoladzie Goplana –
Ciao a tutti, czyli włoski jarmark znów na rynku Manufaktury
2024-09-06 | 10:07

Ciao a tutti, czyli włoski jarmark znów na rynku Manufaktury

Włoski jarmark Fiere del Gusto&buon Gusto  30.08-20.09.2024, godz. 10-22, rynek Manufaktury  Śródziemnomorscy entuzjaści mogą przenieść się – a właściwie
Pu-Erh o smaku mandarynki z trawą cytrynową
2024-09-05 | 14:30

Pu-Erh o smaku mandarynki z trawą cytrynową

Na polskim rynku jako pierwsza wprowadziła ją i spopularyzowała marka Big-Active, która jest znana z wysokiej jakości herbat ze starannie dobranymi dodatkami. Teraz w gamie czerwonych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Zakupy

Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić

Zdaniem aktora wprowadzanie do sklepów dekoracji świątecznych w listopadzie ma dwie strony medalu. Menedżerowie widząc zainteresowanie konsumentów takim asortymentem, dostosowują się bowiem do ich potrzeb, umożliwiają zapoznanie się z ofertą i zaplanowanie zakupów.  Z kolei witryny sklepowe przez kilka tygodni zapełnione mikołajami, choinkami i bombkami mogą też powodować przesyt, przez co z roku na rok słabiej odczuwamy magię świąt.

Edukacja

Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.