Komunikaty PR

Kolejny krok ku produkcji mleka A2A2 w Polsce. Trzecia edycja projektu.

2024-04-12  |  12:00

Ruszyła kolejna edycja współfinansowanego z Funduszu Promocji Mleka projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024”, realizowanego przez Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Działania w ramach trzeciej odsłony kampanii obejmują kontynuację promocji mleka A2A2 wśród hodowców i przetwórców oraz dalsze budowanie wśród konsumentów świadomości na temat jego walorów i właściwości.

Głównym celem projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024” jest utworzenie polskiego rynku mleka A2A2, który daje szansę na rozwój zarówno polskich hodowli, jak i przetwórców.

Polskie stada z potencjałem

Wyniki badań przeprowadzonych w ramach pierwszych dwóch edycji projektu pokazały, że w polskich stadach drzemie potencjał w kontekście produkcji mleka A2A2.

Dotychczas w ramach projektu badaniom genomowym zostało poddanych już łącznie ponad 30 300 jałówek i krów. W 2022 roku zbadano 14 304 jałówki. 49% z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 42% A1A2 i może stanowić populację zapasową. W 2023 roku zbadano 16 001 jałówek i krów. 51% z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 41% A1A2 i może stanowić populację zapasową. Utworzenie polskiego rynku mleka A2 to szansa dla polskich hodowców i przetwórców. Na rynku amerykańskim produkty z mleka A2A2 osiągają dużo wyższe ceny niż produkty konwencjonalne. Taka perspektywa daje nadzieję zarówno nazwiększenie opłacalności produkcji mleczarskiej w Polsce, jak i większe możliwości eksportowe – komentuje Agnieszka Nowosielska, Dyrektor ds. Hodowli Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.

„A2A2 – nowa droga produktów mlecznych” – edycja 2024

Głównym celem działań inicjatorów projektu jest przekazanie wiedzy na temat szczególnych właściwości mleka A2A2 oraz przekonanie zarówno hodowców, jak i konsumentów, że jest ono wartościową alternatywą dla diety bezmlecznej. W tym roku inicjatorzy projektu chcą m.in. edukować hodowców na temat korzyści wynikających z genotypowania. Oprócz selekcji zwierząt w kierunku białek mleka A2A2, dostarcza ono wielu informacji, których właściwe wykorzystanie w pracy hodowlanej daje wymierne korzyści, m.in. pozwala podejmować bardziej trafne decyzje selekcyjne, umożliwia kontrolę rodowodów, monitoring nosicielstwa wad genetycznych czy uzyskanie ogólnej poprawy wyników ekonomicznych stada.

Chcemy uświadomić polskich hodowców, że genotypowanie nie jest kosztem, a inwestycją w przyszłość hodowli i jej rozwój. Liczymy, że tegoroczna edycja projektu przybliży nas o kolejny krok do dnia, w którym mleko A2A2 zagości na polskich stołach – mówi Leszek Hądzlik, Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.

Mleko A2A2 – dlaczego takie szczególne?

Mleko samo w sobie uznawane jest za produkt żywnościowy o wysokich wartościach odżywczych. Zdrowe jest zarówno to z wariantem beta-kazeiny A2, jak i mleko konwencjonalne, zawierające beta- kazeinę A1. Jednak dzięki zwiększonej przyswajalności, wariant A2 ma nad nim przewagę. Mleko A2 wpisuje się jako nowy element dietetyki prewencyjnej. Jest to produkt skierowany szczególnie do tej części konsumentów, którzy na co dzień zmagają się z problemami trawiennymi po spożyciu mleka, osób z nietolerancją lub cierpiących na problemy gastryczne wynikające z nadwrażliwości jelit. Sam proces trawienia mleka A2 w przewodzie pokarmowym poprawia ogólny komfort trawienny, nie wywołując przy tym reakcji prozapalnych. Dlatego tak ważne jest, by rozpowszechnić jego produkcję także w Polsce.

 

W ramach tegorocznej edycji projektu, oprócz kontynuacji skierowanych do konsumentów działań edukacyjnych na temat mleka A2A2 w Social Mediach, zaplanowano realizację badania opinii zniezależnym domem badawczym, filmów z ekspertami na temat walorów mleka A2A2 oraz współpracę z dużym portalem horyzontalnym.

III edycja projektu „A2A2 - nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024” wystartowała w marcu, a zakończy się we wrześniu br. Projekt jest współfinansowany z Funduszu Promocji Mleka. Więcej informacji o projekcie na stronie http://a2a2.pfhb.pl.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Unsplash
2025-07-31 | 06:00

NDP i brak wzajemności standardów –pięta Achillesa unijnej polityki handlowej

W raporcie Równi i równiejsi? Czas na środki lustrzane w handlu produktami rolnymi pisano o podwójnych standardach w polityce UE dotyczącej
Żywienie Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE
2025-06-30 | 06:00

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy pestycydy wracają na nasze stoły? Najnowszy raport rzuca światło na poważne niespójności w polityce rolnej i handlowej Unii Europejskiej. Analiza wskazuje, że mimo
Żywienie Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
2025-06-26 | 15:00

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?

Pieczarki to jedne z najczęściej wybieranych grzybów w polskich domach – są delikatne w smaku, łatwe w przygotowaniu i dostępne przez cały rok. Ale

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Edukacja

Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą.

Media

Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą

Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.