Kolejny krok ku produkcji mleka A2A2 w Polsce. Trzecia edycja projektu.
Ruszyła kolejna edycja współfinansowanego z Funduszu Promocji Mleka projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024”, realizowanego przez Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Działania w ramach trzeciej odsłony kampanii obejmują kontynuację promocji mleka A2A2 wśród hodowców i przetwórców oraz dalsze budowanie wśród konsumentów świadomości na temat jego walorów i właściwości.
Głównym celem projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024” jest utworzenie polskiego rynku mleka A2A2, który daje szansę na rozwój zarówno polskich hodowli, jak i przetwórców.
Polskie stada z potencjałem
Wyniki badań przeprowadzonych w ramach pierwszych dwóch edycji projektu pokazały, że w polskich stadach drzemie potencjał w kontekście produkcji mleka A2A2.
Dotychczas w ramach projektu badaniom genomowym zostało poddanych już łącznie ponad 30 300 jałówek i krów. W 2022 roku zbadano 14 304 jałówki. 49% z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 42% A1A2 i może stanowić populację zapasową. W 2023 roku zbadano 16 001 jałówek i krów. 51% z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 41% A1A2 i może stanowić populację zapasową. Utworzenie polskiego rynku mleka A2 to szansa dla polskich hodowców i przetwórców. Na rynku amerykańskim produkty z mleka A2A2 osiągają dużo wyższe ceny niż produkty konwencjonalne. Taka perspektywa daje nadzieję zarówno nazwiększenie opłacalności produkcji mleczarskiej w Polsce, jak i większe możliwości eksportowe – komentuje Agnieszka Nowosielska, Dyrektor ds. Hodowli Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
„A2A2 – nowa droga produktów mlecznych” – edycja 2024
Głównym celem działań inicjatorów projektu jest przekazanie wiedzy na temat szczególnych właściwości mleka A2A2 oraz przekonanie zarówno hodowców, jak i konsumentów, że jest ono wartościową alternatywą dla diety bezmlecznej. W tym roku inicjatorzy projektu chcą m.in. edukować hodowców na temat korzyści wynikających z genotypowania. Oprócz selekcji zwierząt w kierunku białek mleka A2A2, dostarcza ono wielu informacji, których właściwe wykorzystanie w pracy hodowlanej daje wymierne korzyści, m.in. pozwala podejmować bardziej trafne decyzje selekcyjne, umożliwia kontrolę rodowodów, monitoring nosicielstwa wad genetycznych czy uzyskanie ogólnej poprawy wyników ekonomicznych stada.
Chcemy uświadomić polskich hodowców, że genotypowanie nie jest kosztem, a inwestycją w przyszłość hodowli i jej rozwój. Liczymy, że tegoroczna edycja projektu przybliży nas o kolejny krok do dnia, w którym mleko A2A2 zagości na polskich stołach – mówi Leszek Hądzlik, Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
Mleko A2A2 – dlaczego takie szczególne?
Mleko samo w sobie uznawane jest za produkt żywnościowy o wysokich wartościach odżywczych. Zdrowe jest zarówno to z wariantem beta-kazeiny A2, jak i mleko konwencjonalne, zawierające beta- kazeinę A1. Jednak dzięki zwiększonej przyswajalności, wariant A2 ma nad nim przewagę. Mleko A2 wpisuje się jako nowy element dietetyki prewencyjnej. Jest to produkt skierowany szczególnie do tej części konsumentów, którzy na co dzień zmagają się z problemami trawiennymi po spożyciu mleka, osób z nietolerancją lub cierpiących na problemy gastryczne wynikające z nadwrażliwości jelit. Sam proces trawienia mleka A2 w przewodzie pokarmowym poprawia ogólny komfort trawienny, nie wywołując przy tym reakcji prozapalnych. Dlatego tak ważne jest, by rozpowszechnić jego produkcję także w Polsce.
W ramach tegorocznej edycji projektu, oprócz kontynuacji skierowanych do konsumentów działań edukacyjnych na temat mleka A2A2 w Social Mediach, zaplanowano realizację badania opinii zniezależnym domem badawczym, filmów z ekspertami na temat walorów mleka A2A2 oraz współpracę z dużym portalem horyzontalnym.
III edycja projektu „A2A2 - nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024” wystartowała w marcu, a zakończy się we wrześniu br. Projekt jest współfinansowany z Funduszu Promocji Mleka. Więcej informacji o projekcie na stronie http://a2a2.pfhb.pl.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Muzyka
Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.