Kto sięga po roślinne zamienniki mięsa?
Po sukcesie zamienników nabiału, rynek podbijają roślinne alternatywy mięsa. Produkty te odpowiadają na potrzeby konsumentów poszukujących smaku i tekstury mięsa, jednak pragnących wprowadzać do diety jego zdrowszą alternatywę. Liczba takich osób rośnie: o ile w 2019 r. co dziesiąte gospodarstwo domowe w Polsce kupiło przynajmniej jeden taki produkt, o tyle w 2020 grupa ta wzrosła do 17 proc.[1] Zwiększa się również częstotliwość zakupów[2], przewiduje się, że zjawiska te – w efekcie zachodzących zmian społecznych i świadomościowych – będą postępować.
Co istotne, do grona osób sięgających w sklepach po roślinne zamienniki mięsa zaliczają się zarówno osoby niejedzące mięsa wcale, jak wegetarianie, ale i konsumenci, którzy mięso jedzą regularnie. I to jest właśnie grupa, która ma obecnie największy wpływ na rozwój kategorii.
Jak podkreśla Aleksandra Środa, Business Development Manager w Nestlé Polska, odpowiedzialna za markę Garden Gourmet „Alternatywne źródła białka to jedna z najszybciej rosnących kategorii spożywczych w Polsce. I to właśnie fleksitarianie – czyli konsumenci ograniczający mięso w diecie – decydują o rosnącej sile tego segmentu. Co więcej, ich potrzeby będą wskazywać kierunki dalszego rozwoju rynku. Konsumenci coraz częściej będą sięgać nie tylko po produkty, które można wykorzystać, przygotowując obiad, ale również po te, z których mogą powstać smaczne przekąski, a także śniadania czy kolacje”.
Trend włączania do diety zamienników mięsa jest widoczny nie tylko w dużych miastach. Drugą największą grupą konsumentów sięgających po tego typu produkty są mieszkańcy obszarów wiejskich. I choć, jak podkreśla ekspertka Garden Gourmet, dane mogą dotyczyć ludności mieszkającej w najbliższej okolicy dużych miast, wciąż jednak jest to istotny obszar dystrybucji żywności na bazie roślin.
Co motywuje Polaków do sięgania po roślinne zamienniki mięsa?
- Do ograniczenia spożywania produktów odzwierzęcych i zainteresowania się alternatywami mięsa motywują względy zdrowotne, ale również ciekawość, chęć urozmaicenia diety i znalezienie sposobu na proste przygotowanie posiłków – mówi Aleksandra Środa – Nasze badania dowodzą, że fleksitarianie poszukują w żywności roślinnej dobrego smaku i tekstury, bogactwa białka, niskiej zawartości tłuszczu i cholesterolu oraz niskiej kaloryczności.
Odpowiedzią Nestlé na te potrzeby oraz oczekiwania konsumentów jest marka Garden Gourmet: smaczne i pożywne produkty roślinne: zamienniki mięsa, dostępne m.in. w formie „mielonego”, burgerów, klopsików, filecików. Stworzone z białka roślinnego, produkty Garden Gourmet idealnie nadają się do codziennego, domowego przygotowywania posiłków: można je bowiem gotować, smażyć, piec, dusić i grillować. Obecnie produkty są dostępne w sieci Kaufland oraz na Frisco.pl. Ciekawe pomysły na dania znaleźć można na gardengourmet.pl.
O Nestlé
Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia z portfolio blisko 1600 produktów i prawie 70 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA oraz PURINA. Nestlé działa na polskim rynku od 1993 roku. Firma zatrudnia aktualnie 5500 pracowników w 8 lokalizacjach.
Kontakt: |
|
|
| ||
Edyta Iroko | Tel.: +48 600 204 870 | edyta.iroko@pl.nestle.com | |||
Joanna Szpatowicz | Tel.: +48 600 204 159 | joanna.szpatowicz@pl.nestle.com | |||
[1] Nestlé Polska za GfK Polonia Panel Gospodarstw Domowych, penetracja roczna i roczna częstotliwość zakupu kategorii Chilled Veggie Products. Total Poland, lata 2019, 2020. Definicja kategorii według wytycznych Nestlé
[2] j.w.
Skyry – codzienna dawka mocy, z Piątnicy, no bo skąd!
Ciasta na sylwestrowy stół
Marnowanie żywności w święta: wyrzucamy 1,6 kg jedzenia na osobę [BADANIE]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Problemy społeczne
W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że na świecie codziennie odnotowuje się ponad milion nowych zakażeń chorób uleczalnych przenoszonych drogą płciową (STI). W rzeczywistości może ich być nawet wielokrotnie więcej. W Polsce tylko w 2023 roku wykryto ponad 5 tys. przypadków kiły, chlamydii i rzeżączki. Ze względu na tę samą drogę transmisji zakażenia choroby te często ze sobą współwystępują, a zakażenie jedną z nich zwiększa znacząco ryzyko zakażenia HIV.