Majka Jeżowska śpiewa o niemarnowaniu jedzenia
Na oficjalnym profilu Majki Jeżowskiej na Facebooku pojawił się właśnie wyjątkowy film – powstał przy udziale dzieci z całej Polski i porusza ważny temat, czyli problem marnowania żywności. Skąd wziął się pomysł na piosenkę i do czego namawia Polaków autorka przebojów „A ja wolę moją mamę” i „Wszystkie dzieci nasze są”?
„Dbamy o zdrowie i zdrowo jemy, żadnych produktów nie marnujemy. (...) Mrożenie, suszenie i marynowanie – cudowne sposoby na niemarnowanie! Podziel się z kolegą kanapką z serem, wtedy na podwórku będziesz bohaterem!”.
To część refrenu piosenki, w której teledysku występuje Majka Jeżowska wraz z dziećmi – głównymi autorami tekstu. Piosenka „Od uprawy do potrawy” to zwieńczenie ogólnopolskiego konkursu w ramach programu edukacyjnego Tesco, od którego wzięła się nazwa utworu. W formie zabawy dzieci z klas 0-4 uczą się jak nie marnować jedzenia i zdrowo się odżywiać. W tym roku ich zadaniem było m.in. wymyślenie zwrotki i refrenu piosenki zachęcającej innych do „rozpoczęcia mody na niemarnowanie”. To właśnie one stały się inspiracją dla Majki Jeżowskiej do stworzenia utworu. Teledysk z dziećmi z Klubów Niemarnowania (tak nazywają się grupy biorące udział w programie) – zwycięzcami konkursu „Rymuję, nie marnuję” – można zobaczyć na kanałach społecznościowych Tesco i oficjalnym kanale Majki na Facebooku.
- Tworzenie piosenki to była dla mnie ogromna frajda. Tekst powstał na podstawie pomysłów dzieci, które po raz kolejny udowodniły, że ich kreatywność nie zna granic! Najważniejsze jest jednak przesłanie, czyli nawołanie do zaprzestania marnowania żywności, bo właśnie tego dotyczy nasza piosenka. Powinniśmy wszyscy zastanowić się przez moment i wspólnie rozpocząć „modę na niemarnowanie”. Wiedzą o tym dzieci i powinni wiedzieć o tym także dorośli – mówi Majka Jeżowska, współautorka tekstu i muzyki do piosenki „Od uprawy do potrawy”.
Problem na skalę świata
Marnowanie żywności staje się coraz ważniejszym tematem, bo na świecie co roku marnuje się aż jedna trzecia wyprodukowanej żywności nadającej się do spożycia[1]. To właśnie walory edukacyjne, zaraz obok humoru i kreatywności, stały się głównym kryteriami oceny w konkursie Tesco (w Jury którego zasiadała także piosenkarka). Piosenka „Od uprawy do potrawy” powstała, aby zwrócić uwagę Polaków na problem. Choć jej słowa i muzyka wskazują, że skierowana jest głównie do dzieci, to właśnie one mają największą moc, aby do niemarnowania zachęcać także dorosłych, co słusznie podkreśla fragment: „Za dużo mamy śmieci na świecie, musimy razem pomóc planecie. Więc na zakupach przypomnij mamie, jest nowa moda na niemarnowanie.”
- Wierzymy, że budowanie świadomości oraz kształtowanie pozytywnych nawyków żywieniowych u najmłodszych pozwoli nam na przestrzeni lat pożegnać się z przykrym problemem, jakim jest marnowanie żywności. Dzieci włożyły w przygotowanie piosenek dużo serca. Cieszymy się, że efekty ich pracy mogą teraz dotrzeć do odbiorców w całej Polsce i kto wie, może odmienią czyjeś życie na lepsze – mówi Katarzyna Bąk, Community Manager Tesco w Polsce, będącego głównym organizatorem i fundatorem nagród w konkursie.
Piosenka na kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=5dnXr_nJ_7c
[1] Oficjalna strona Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), Food Loss and Food Waste, http://www.fao.org/food-loss-and-food-waste/flw-data (dostęp 08.01.2021)
Tchibo z nową propozycją kawy z limitowanej edycji Raritat
Nawożenie dolistne rzepaku – o czym pamiętać na początku wiosny?
Nowa odsłona Chef’s Menu trwa!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Partner Serwisu Zdrowie
Żywienie
Dorota Szelągowska: Moją specjalnością w kuchni jest czyszczenie lodówki i przygotowanie czegoś z niczego. Mam to po mamie
Jurorka w programie „MasterChef Nastolatki” wspomina, że swoją przygodę z kulinariami rozpoczęła w dzieciństwie. Kiedy miała sześć lat, to już chętnie pomagała mamie, a z czasem sama zaczęła przygotowywać różne potrawy, które smakowały całej rodzinie. Jej popisowe dania to lasagna, tarta cytrynowa i zapiekane mięsa. Dorota Szelągowska przekonuje, że przyrządzając w kuchni różne smakołyki, doskonale się relaksuje.
Gwiazdy
Enej: Wielkanoc musi być w rodzinnym gronie. Nie jesteśmy fanami wyjazdów do hoteli, żeby spędzać święta z obcymi ludźmi
Muzycy zespołu Enej przyznają, że lubią i celebrują święta, dlatego cieszą się na nadchodzącą Wielkanoc. Zamierzają wtedy zwolnić tempo, odłożyć na bok pracę i poświęcić czas rodzinie. Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha zdradzają, że ich popisowym, a jednocześnie ulubionym świątecznym przysmakiem jest sałatka jarzynowa. Sami też z przyjemnością ją przygotowują.
Konsument
Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
Studenci, którzy postrzegają siebie jako autentycznych w mediach społecznościowych, są mniej zestresowani i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym, niż ci, którzy na platformach posługują się wizerunkiem wykreowanym. Autentyczność w rzeczywistym świecie nie ma jednak takiego wpływu na dobrostan psychiczny. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z USA we współpracy z polskimi i niemieckimi kolegami. Badacze przyjrzeli się też różnicom między tymi zależnościami badanymi u pokolenia Z i pokoleń wcześniejszych. Z ich obserwacji wynika, że „zetki” uważają siebie za bardziej autentycznych w mediach społecznościowych niż starsi uczestnicy badania.