Komunikaty PR

Mięso, ser żółty, ziemniaki… - czyli co i jak jadają Polacy?

2020-02-04  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP Mońki ( 0.2 MB )

Dania tradycyjna, czy egzotyczne? Mięso, czy ryba? Szynka, a może jednak ser żółty? Jakie potrawy najczęściej jadamy na śniadanie, a jakie na obiad? Zapraszamy do przeglądu talerzy i zwyczajów żywieniowych Polaków!

 

Śniadanie po polsku

Śniadanie - najważniejszy posiłek dnia. A co najbardziej lubimy na nie jeść? Aż 84% z nas decyduje się na wybór pieczywa, do którego dodajemy m.in. ser żółty np. Goudę. Skąd popularność tego gatunku? - Ser żółty Gouda jest bardzo popularny i lubiany w Polsce, głównie ze względu na łagodny smak i szerokie możliwości jego zastosowania - mówi Ewa Polińska z MSM Mońki. - Ser Gouda charakteryzuje się także sprężystym miąższem i nielicznymi, owalnymi otworami wielkości ziarna, a jego pobudzający aromat zachwyci niejednego smakosza– przekonuje ekspert z MSM Mońki.

To jednak nie wszystko. Choć decyduje się na nie znacznie mniej z nas, oprócz kanapek znajdują się także w naszym jadłospisie zupy mleczne lub płatki śniadaniowe. 

 

Zapraszamy do obiadu

Naukowcy z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN przeprowadzili badanie, którego efektem jest lista „typowych” wyborów obiadowych. W prawie 40% domów na obiad jada się zupę. Podstawą drugiego posiłku dla 48% ankietowanych jest mięso, a jedynie 4% decyduje się na zjedzenie ryby. Jako dodatek najczęściej wybieramy ziemniaki (42%). Dużo rzadziej sięgamy po ryż (4%) lub kaszę (2%). A jak wygląda kwestia warzyw? 34% z nas je surówkę lub sałatkę, natomiast 16% warzywa gotowane i pieczone. Co ciekawe, pizza, kebab lub owoce morza stanowią odsetek potraw i nie cieszą się dużą popularnością wśród naszych rodaków. 

 

Zdrowo na talerzu

Badanie „Food Trends”, które zostało wykonane przez Ipsos, jasno wskazało, że Polacy coraz większą uwagę poświęcają kwestii zdrowego odżywiania, a podczas robienia zakupów dokonują świadomych wyborów. - Czytając etykietę, nie zniechęcajmy się jednak dostrzeżonymi nieznanymi nazwami. Przykładem może być barwnik annato (E160B), którego pochodzenie jest naturalne, a wytwarzany jest z nasion tropikalnego drzewa południowoamerykańskiego. Podobnie rzecz się ma w przypadku chlorku wapnia, którego nie należy się obawiać. Jego dodatek sprawia między innymi, że np. ser żółty jest bogatszy w wapń i fosfor – mówi Ewa Polińska z MSM Mońki.

A jakie produkty w szczególności znajdują się w naszym koszyku? Należą do nich pieczywo lub makarony z mąki pełnoziarnistej, naturalne sery i jogurty, oraz coraz bardziej popularne - soki jednodniowe. 

 

Co z tym... mięsem?

Według raportu agencji IQS 43% Polaków deklaruje, że nie je w ogóle lub stara się ograniczać jedzenie mięsa. Z drugiej strony - badania pokazują, że przeciętnie jemy go ponad 70 kg rocznie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że spożycie mięsa na osobę w 2017 r. wyniosło 78,5 kg (było to o 1,5 kg więcej w porównaniu do wcześniejszego roku). I choć wielu entuzjastów wegetarianizmu wciąż uważa, że to zbyt dużo - w porównaniu z Hiszpanami, Duńczykami czy Niemcami wynik ten jest o wiele niższy. W czołówce „mięsożerców” znajdują się natomiast Amerykanie i Australijczycy, którzy spożywają ponad 100 kilogramów mięsa rocznie. 

 

Kobiety, a mężczyźni

Mimo że przedstawiciele obydwu płci stawiają na tradycyjne polskie potrawy, to jednak talerze Polek i Polaków zdecydowanie różnią się od siebie. Panie częściej niż panowie decydują się na dużą ilość owoców i warzyw. 30% przedstawicielek płci pięknej stwierdza, że je „lekko i niezbyt kalorycznie” (15% panów wskazało tę samą odpowiedź). Z kolei 70% mężczyzn przyznało, że wybiera głównie dania mięsne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Media

Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne

Już dziś wieczorem w Operze Leśnej w Sopocie startuje Polsat Hit Festiwal. Maciej Rock, jeden z prowadzących to wydarzenie, podkreśla, że w przygotowanie takiego projektu angażują się setki osób, którym powierzone są określone zadania. By w stu procentach zrealizować założony scenariusz, trzeba włożyć wiele wysiłku, bo przy tak prestiżowej imprezie nie ma miejsca na przypadek. Prezenter nie urywa, że mimo wieloletniego doświadczenia zawodowego, przed wyjściem na scenę towarzyszy mu stres.

Polityka

Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.