Moda na zdrowe odżywianie. Czy Polacy kochają diety?
-
Pierwsza w Polsce porównywarka cateringów dietetycznych Cateromarket sprawdziła, jakie są aktualne zwyczaje żywieniowe Polaków. Zapytano m.in. o to, czy pandemia wpłynęła na to, jak się odżywiamy, jakie diety stosujemy najczęściej, jak rozumiemy zdrowe odżywianie oraz co sądzimy o dietach pudełkowych.
-
Ankietę internetową dotyczącą preferencji żywieniowych Polaków wypełniło 1200 osób, kobiet i mężczyzn w przedziale wiekowym 18-65 lat, z całego kraju.
-
Okazuje się, że jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, jak ważna dla naszego organizmu jest odpowiednia dieta. Aż 62% z nas ocenia swój sposób odżywiania jako zdrowy. Przyznajemy również, że coraz częściej zdarza nam się czytać etykiety produktów spożywczych.
-
Polacy, myśląc o diecie, kierują się przede wszystkim kwestią własnego zdrowia. Tendencja ta jeszcze bardziej umocniła się w czasach pandemii.
Zdecydowana większość Polaków ocenia swój sposób odżywiania jako zdrowy. Coraz większą uwagę przykładamy do tego, co jemy, a wartościowe produkty spożywcze częściej znajdują miejsce w naszych koszykach zakupowych. To tylko kilka z wielu wniosków nowego badania Cateromarket o nawykach żywieniowych Polaków.
Moda na zdrowe odżywianie sprawiła, że mamy coraz większą świadomość wpływu zdrowej i odpowiednio zbilansowanej diety nie tylko na nasze zdrowie, ale również samopoczucie psychiczne. W trosce o odpowiednią dietę najczęściej odstawiamy cukier i rezygnujemy z tłustych potraw. Zdajemy sobie też sprawę z tego, jak istotną rolę ma odpowiednie nawodnienie organizmu. Czego jeszcze dowiadujemy się z badania?
Zdrowa dieta jest dla nas ważna
Jak pokazują wyniki badania, kwestia zdrowego odżywiania jest dla nas ważna. Zdajemy sobie sprawę z tego, że żywność ma ogromny wpływ na nasz organizm i staramy się wdrażać w życie prozdrowotne nawyki. Jest to główny powód, dla którego decydujemy się na zmianę swoich nawyków żywieniowych. Polaków motywuje również chęć zrzucenia zbędnych kilogramów, poprawa stanu zdrowia i samopoczucia. Jaką dietę wybieramy najchętniej? Okazuje się, że najczęściej nasz wybór pada na dietę zbilansowaną, której celem jest dostarczenie do naszego organizmu odpowiedniej dawki witamin i składników odżywczych.
– Świadomość Polaków na temat żywienia stale się powiększa. Coraz więcej uwagi przykładamy do tego, co jemy i co wybieramy (...). Jednak cały czas mamy problem z określeniem, czym właściwie jest „zdrowe odżywianie”. Kojarzy nam się często z zakazami, restrykcjami czy kosztownym żywieniem. Nic bardziej mylnego! Zdrowa dieta wcale nie musi być droga, nudna czy czasochłonna. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej ilości kalorii i składników odżywczych, które zabezpieczą przed wystąpieniem niedoborów – komentuje mgr Dagmara Wójtowicz, dietetyczka.
Czy zdrowe odżywianie jest drogie?
Mimo panującej mody na zdrowe odżywianie Polacy są zdania, że taki sposób żywienia jest drogi. Może to być jeden z powodów, dla których robiąc zakupy spożywcze czytamy etykiety – ten nawyk wskazuje aż 68% badanych. Jesteśmy gotowi na zdrową żywność wydać więcej, ale w parze z ceną powinna iść jakość produktu, a informacje o jego składzie pozwalają nam to zweryfikować.
Wiedzę na temat zdrowego odżywiania czerpiemy głównie z własnego doświadczenia i intuicji – takiej odpowiedzi udzieliła 1/3 ankietowanych. W tej kwestii ufamy też mediom społecznościowym, portalom internetowym i blogom. Mimo świadomości szeregu korzyści płynących ze zdrowej diety przyznajemy, że ścisłe dostosowywanie się do jej założeń nie jest wcale proste, a naszą największą słabością jest podjadanie między posiłkami.
Jak pandemia wpłynęła na nawyki żywieniowe Polaków?
Długie miesiące izolacji miały na nas zróżnicowany wpływ. Podczas gdy 52% badanych Polaków twierdzi, że pandemia w ogóle nie wpłynęła na ich sposób odżywiania, 1/3 deklaruje, że stara się jeść zdrowiej. Niestety są też wśród nas osoby, które przyznają się do zmiany nawyków żywieniowych na gorsze. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 15% badanych. W związku z pandemią częściej gotujemy we własnej kuchni i jadamy posiłki z najbliższymi. Zapewne dlatego bliższa jest nam kwestia niemarnowania jedzenia i życie w zgodzie z trendem less waste.
Więcej o nawykach żywieniowych Polaków można znaleźć w najnowszym raporcie na stronie Cateromarket.pl.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.