Nowy rok, stare wyzwania – jak Polacy radzą sobie z postanowieniami?
Początek stycznia to czas wielu postanowień noworocznych, często związanych z poprawą zdrowia i samopoczucia. Chociaż badania ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna wskazują, że prawie 80% Polaków wyznacza sobie cele na nowy rok, to zaledwie 8-10% rzeczywiście udaje się zrealizować te plany. Jakie mogą być przeszkody i dlaczego tak wiele osób rezygnuje z postanowień już w pierwszych tygodniach roku?
Troska o dietę i sylwetkę wśród priorytetów
Postanowienia dotyczące diety i zdrowego stylu są obecne w planach Polaków niemal co roku. Potwierdza to badanie Ariadna, w którym na pierwszych trzech miejscach znalazły się plany dotyczące: zrzucenia wagi (33%), zdrowego odżywiania (28%) oraz większa chęć uprawiania sportu (26%). Podobnie przedstawiają się wyniki z raportu „Glovo Delivered 2023”, w którym Polacy najchętniej wskazywali plany dotyczące zmian odżywiania, które deklaruje 34% z nich, o jeden procent więcej (35%) ograniczanie produktów zawierających cukier. Z kolei 27% zadeklarowało chęć schudnięcia. Ponadto, prawie 1/5 Polaków w swoich postanowieniach uwzględnia fakt marnowania żywności i chce mu przeciwdziałać. Niestety, już po kilku tygodniach wiele osób zarzuca te postanowienia i wraca do starych przyzwyczajeń. Jak temu zapobiec?
Odpowiednia motywacja kluczem do sukcesu
Często motywacją przy wyznaczaniu celów żywieniowych jest zrzucenie zbędnych kilogramów. Z perspektywy specjalistów, takie postanowienia są najbardziej powszechne.
– W mojej praktyce aż 90% osób, z którymi współpracuję niezależnie od płci swoje plany koncentruje na redukcji masy ciała. Jednak coraz więcej osób wybiera korzystniejszą motywację, czyli poprawę stanu, samopoczucia czy jakości funkcjonowania organizmu, a redukcję masy ciała traktuje jako pozytywny efekt tych działań – mówi mgr Karolina Dobrowolska-Zrałka, dietetyczka kliniczna.
Nieodpowiednie nastawienie do zmian w diecie doprowadza do szybkiej rezygnacji z planów. Jak podkreśla dietetyczka, rygorystyczne podejście do diety, porównywanie się do innych, utrudniają wytrwanie w postanowieniach. Kluczowe jest zrozumienie, że proces wymaga zmian, a plany powinny być dostosowane do możliwości.
– Indywidualne dopasowanie diety i planu żywieniowego do potrzeb danej osoby jest niezwykle ważne w procesie poprawy samopoczucia i sylwetki. Nie u każdego, często z uwagi na plan dnia i brak czasu, możliwe jest spożycie pięciu posiłków dziennie. Dwa główne posiłki urozmaicone pełnowartościowymi przekąskami, jak koktajle na bazie owoców i jogurtu będą równie dobrym wyborem i mogą przyczynić się do poprawy sylwetki – dodaje mgr Karolina Dobrowolska-Zrałka, dietetyczka kliniczna.
Wyzwania na drodze do celu. 7 obiadów na 7 dni
Zdarza się, że w natłoku codziennych zadań, ale też w związku z ograniczonym dostępem do niektórych świeżych warzyw i owoców w sezonie zimowym, utrzymanie diety może być wyzwaniem. Warto więc sięgać w tym czasie po produkty mrożone, które nie tylko stanowią doskonałe uzupełnienie diety, ale też pozwalają zaoszczędzić czas.
FRoSTA oferuje szeroką gamę produktów mrożonych – od warzyw bez dodatków, z przyprawami lub sosami, po produkty rybne czy gotowe dania. Bogaty wybór pomaga zachować różnorodność w diecie i ułatwia planowanie posiłków. Ponadto, chcąc, by tworzenie dań w oparciu o gotowe produkty było jeszcze łatwiejsze, FRoSTA przygotowała ebook z pomysłami na 7 obiadów, który powinien spodobać się osobom poszukującym inspiracji na pełnowartościowe dania obiadowe.
Źródła:
-
Raport z badań Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna, panelariadna.pl [dostęp 4.01.2024 r.]
-
Raport „Glovo Delivered 2023”, managerplus.pl [dostęp: 4.01.2024]
-
Dane CBOS, vanitystyle.pl [dostęp 4.01.2024 r.]
FRoSTA to marka mrożonych produktów rybnych, warzyw i dań gotowych. Bestelllerem FRoSTY od lat pozostają Złote paluszki rybne, ale w portfolio marki znajdują się także warzywa na patelnię, ryby z pieca, gotowe dania z ryżem czy makaronem. Produkty FRoSTY powstają zgodnie z filozofią 100% naturalnego smaku – w ich składzie nie ma żadnych dodatków do żywności. Firma posiada certyfikaty ISO 9001, IFS oraz BRC. W swojej fabryce w Bydgoszczy zatrudnia około 600 pracowników. FRoSTA należy do międzynarodowej grupy FRoSTA AG z siedzibą w Niemczech. Produkty FRoSTY trafiają do konsumentów w wielu europejskich krajach, m.in. do Niemiec, Włoch, Austrii czy Węgier.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
Grzegorz Skawiński i Waldemar Tkaczyk na co dzień mieszkają w Trójmieście, niedaleko Opery Leśnej. W całej swojej karierze muzycy zespołu Kombii zagrali w sopockim amfiteatrze kilkadziesiąt razy, ale jak zaznaczają – przed każdym kolejnym występem towarzyszą im duże emocje. W tym roku świętują 50-lecie współpracy, a podczas Polsat Hit Festiwal będzie można ich usłyszeć w koncercie „Gdzie się podziały tamte prywatki”.
Media
Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne

Już dziś wieczorem w Operze Leśnej w Sopocie startuje Polsat Hit Festiwal. Maciej Rock, jeden z prowadzących to wydarzenie, podkreśla, że w przygotowanie takiego projektu angażują się setki osób, którym powierzone są określone zadania. By w stu procentach zrealizować założony scenariusz, trzeba włożyć wiele wysiłku, bo przy tak prestiżowej imprezie nie ma miejsca na przypadek. Prezenter nie urywa, że mimo wieloletniego doświadczenia zawodowego, przed wyjściem na scenę towarzyszy mu stres.
Polityka
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.