Nowy rok, stare wyzwania – jak Polacy radzą sobie z postanowieniami?
Początek stycznia to czas wielu postanowień noworocznych, często związanych z poprawą zdrowia i samopoczucia. Chociaż badania ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna wskazują, że prawie 80% Polaków wyznacza sobie cele na nowy rok, to zaledwie 8-10% rzeczywiście udaje się zrealizować te plany. Jakie mogą być przeszkody i dlaczego tak wiele osób rezygnuje z postanowień już w pierwszych tygodniach roku?
Troska o dietę i sylwetkę wśród priorytetów
Postanowienia dotyczące diety i zdrowego stylu są obecne w planach Polaków niemal co roku. Potwierdza to badanie Ariadna, w którym na pierwszych trzech miejscach znalazły się plany dotyczące: zrzucenia wagi (33%), zdrowego odżywiania (28%) oraz większa chęć uprawiania sportu (26%). Podobnie przedstawiają się wyniki z raportu „Glovo Delivered 2023”, w którym Polacy najchętniej wskazywali plany dotyczące zmian odżywiania, które deklaruje 34% z nich, o jeden procent więcej (35%) ograniczanie produktów zawierających cukier. Z kolei 27% zadeklarowało chęć schudnięcia. Ponadto, prawie 1/5 Polaków w swoich postanowieniach uwzględnia fakt marnowania żywności i chce mu przeciwdziałać. Niestety, już po kilku tygodniach wiele osób zarzuca te postanowienia i wraca do starych przyzwyczajeń. Jak temu zapobiec?
Odpowiednia motywacja kluczem do sukcesu
Często motywacją przy wyznaczaniu celów żywieniowych jest zrzucenie zbędnych kilogramów. Z perspektywy specjalistów, takie postanowienia są najbardziej powszechne.
– W mojej praktyce aż 90% osób, z którymi współpracuję niezależnie od płci swoje plany koncentruje na redukcji masy ciała. Jednak coraz więcej osób wybiera korzystniejszą motywację, czyli poprawę stanu, samopoczucia czy jakości funkcjonowania organizmu, a redukcję masy ciała traktuje jako pozytywny efekt tych działań – mówi mgr Karolina Dobrowolska-Zrałka, dietetyczka kliniczna.
Nieodpowiednie nastawienie do zmian w diecie doprowadza do szybkiej rezygnacji z planów. Jak podkreśla dietetyczka, rygorystyczne podejście do diety, porównywanie się do innych, utrudniają wytrwanie w postanowieniach. Kluczowe jest zrozumienie, że proces wymaga zmian, a plany powinny być dostosowane do możliwości.
– Indywidualne dopasowanie diety i planu żywieniowego do potrzeb danej osoby jest niezwykle ważne w procesie poprawy samopoczucia i sylwetki. Nie u każdego, często z uwagi na plan dnia i brak czasu, możliwe jest spożycie pięciu posiłków dziennie. Dwa główne posiłki urozmaicone pełnowartościowymi przekąskami, jak koktajle na bazie owoców i jogurtu będą równie dobrym wyborem i mogą przyczynić się do poprawy sylwetki – dodaje mgr Karolina Dobrowolska-Zrałka, dietetyczka kliniczna.
Wyzwania na drodze do celu. 7 obiadów na 7 dni
Zdarza się, że w natłoku codziennych zadań, ale też w związku z ograniczonym dostępem do niektórych świeżych warzyw i owoców w sezonie zimowym, utrzymanie diety może być wyzwaniem. Warto więc sięgać w tym czasie po produkty mrożone, które nie tylko stanowią doskonałe uzupełnienie diety, ale też pozwalają zaoszczędzić czas.
FRoSTA oferuje szeroką gamę produktów mrożonych – od warzyw bez dodatków, z przyprawami lub sosami, po produkty rybne czy gotowe dania. Bogaty wybór pomaga zachować różnorodność w diecie i ułatwia planowanie posiłków. Ponadto, chcąc, by tworzenie dań w oparciu o gotowe produkty było jeszcze łatwiejsze, FRoSTA przygotowała ebook z pomysłami na 7 obiadów, który powinien spodobać się osobom poszukującym inspiracji na pełnowartościowe dania obiadowe.
Źródła:
-
Raport z badań Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna, panelariadna.pl [dostęp 4.01.2024 r.]
-
Raport „Glovo Delivered 2023”, managerplus.pl [dostęp: 4.01.2024]
-
Dane CBOS, vanitystyle.pl [dostęp 4.01.2024 r.]
FRoSTA to marka mrożonych produktów rybnych, warzyw i dań gotowych. Bestelllerem FRoSTY od lat pozostają Złote paluszki rybne, ale w portfolio marki znajdują się także warzywa na patelnię, ryby z pieca, gotowe dania z ryżem czy makaronem. Produkty FRoSTY powstają zgodnie z filozofią 100% naturalnego smaku – w ich składzie nie ma żadnych dodatków do żywności. Firma posiada certyfikaty ISO 9001, IFS oraz BRC. W swojej fabryce w Bydgoszczy zatrudnia około 600 pracowników. FRoSTA należy do międzynarodowej grupy FRoSTA AG z siedzibą w Niemczech. Produkty FRoSTY trafiają do konsumentów w wielu europejskich krajach, m.in. do Niemiec, Włoch, Austrii czy Węgier.
Egzotycznie orzeźwiająca nowość!
Smak i zapach owoców granatu ze słonecznej Grecji w każdej szklance!
Zioła mają … smak!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.