Odkryj magię tajskich smaków we własnej kuchni
Kiedy myślimy o kuchni tajlandzkiej, prawdopodobnie nasza uwaga wędruje w kierunku smaku słodko-kwaśnego, pikantnego curry, czy aromatycznej trawy cytrynowej. Tymczasem, gdyby zapytać rodowitych Tajlandczyków, jakie danie ichniejszej kuchni jest najbardziej popularne, odpowiedzi znacznie by się różniły! Z czego to wynika? Tajlandia jest krajem o niezwykle zróżnicowanej kuchni regionalnej. Co ciekawe, popularność potraw może się zmieniać nie tylko w zależności od regionu, ale także od pory roku czy dostępności składników. Wyruszmy więc w kulinarną podróż po tajlandzkiej kuchni. Zachęcamy przy tym do eksperymentowania z różnorodnymi smakami tego magicznego kraju, z wykorzystaniem produktów House of Asia.
Różne oblicza kulinarne Tajlandii
W północnych regionach Tajlandii, jak Chiang Mai, popularne są dania takie jak khao soi, czyli aromatyczna zupa z makaronem jajecznym, oraz larb – pikantna sałatka z dowolnego mięsa mielonego, smażonego na suchej patelni. To region, gdzie używa się sporo ziół i przypraw, a jedzenie jest często pikantne i aromatyczne.
Z kolei na południu kraju, na przykład na wyspie Phuket, przeważają dania z ryb i owoców morza, a jednym z najczęściej spotykanych jest tom yam kung, czyli pikantna zupa z krewetkami. Tamtejsza kuchnia słynie z bogactwa smaków i wpływów malajskich oraz indyjskich.
W centralnej Tajlandii, w okolicach Bangkoku, popularne są dania uliczne, takie jak pad thai, czyli smażony makaron z krewetkami, czy moo pad krapow – smażona wieprzowina z bazylią. To miejsce, gdzie można delektować się różnorodnością smaków na każdym kroku. Jednak bez względu na region, z którego pochodzą, wszystkich Tajlandczyków łączy jedno – miłość do aromatycznych i pikantnych przypraw oraz świeżych składników.
Odkryj magię tajskich smaków we własnej kuchni
Kuchnia tajlandzka jest prawdziwym klejnotem Azji, a jej popularność nieustannie rośnie na całym świecie. I mimo, że nie mamy dostępu do wszystkich typowych dla niej składników, to z powodzeniem możemy odkrywać i cieszyć się smakami inspirowanymi Tajlandią, korzystając z bogactwa naszych warzyw – jak marchewka, kalarepa czy cebula – i innych, łatwo dostępnych na rynku produktów, jak świeża mięta i kolendra czy wyśmienita polska wieprzowina.
Na przykład, jeśli nie możemy znaleźć świeżej trawy cytrynowej (chociaż jest już coraz bardziej dostępna na rynku), możemy zastąpić ją skórką z cytryny lub limonki. Warto także eksperymentować z przyprawami, takimi jak curry, chili, czy imbir, które są powszechnie dostępne i mogą nadać naszym potrawom tajski akcent. Kuchnia tajska jest elastyczna i otwarta na różnorodność, więc nie bójmy się odważnych kombinacji smaków.
Są jednak takie składniki, których nie da się zastąpić niczym innym, ale można je kupić w Polsce. – Należy do nich np. tajska bazylia, o wyczuwalnym, anyżowym aromacie. – zdradza tajski szef kuchni marki House of Asia, Ponghtep Aroonsang. – Tym, co ją wyróżnia, jest intensywny smak i zapach, przywodzący na myśl mieszankę cynamonu, goździków i liści laurowych. Jest to zdecydowanie bardziej pikantna i aromatyczna odmiana bazylii niż ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni. – wyjaśnia.
Właśnie ta konkretna bazylia jest nieodzownym składnikiem wielu popularnych tajlandzkich dań, takich jak pad krapow czy green curry. To ona nadaje im ten niezapomniany smak i aromat, który przenosi nas myślami prosto na tajlandzki targ, gdzie uliczni kucharze przygotowują pyszne potrawy na oczach gości.
– Nie zapominajmy również o technikach gotowania, takich jak smażenie, duszenie czy gotowanie na parze, które są powszechnie stosowane w tajlandzkiej kuchni. To właśnie one często nadają potrawom ich charakterystyczną teksturę i smak. – przypomina tajski szef kuchni marki House of Asia, Ponghtep Aroonsang.
Czerpmy zatem inspirację z aromatycznej, tajlandzkiej kuchni. Pod artykułem zamieszczamy 5 prostych przepisów na dania, które pozwolą nam jej posmakować. To świetny sposób na podróż kulinarną bez wychodzenia z domu i dowód na to, że smaki świata są dostępne na wyciągnięcie ręki.
Autentyczne smaki Italii w Atrium Biała – zapraszamy na wyjątkowy Jarmark Włoski
Egzotycznie orzeźwiająca nowość!
Smak i zapach owoców granatu ze słonecznej Grecji w każdej szklance!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.