Ogarnąć stres przed egzaminem
Wielkimi krokami zbliża się największy sprawdzian wiedzy ósmoklasistów! To czas wytężonego wysiłku intelektualnego i podwyższonego stresu, w którym warto zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę bogatą w składniki poprawiające koncentrację, ułatwiające zapamiętywanie i takie, które naturalnie pobudzą organizm i pomogą opanować stres.
– Istnieje ścisły związek między zdolnościami umysłowymi, a dostarczaniem organizmowi witamin i składników mineralnych – mówi dietetyk, specjalista ds. zdrowego żywienia, ekspert marki Barbora, internetowego sklepu spożywczego. – Sprawność intelektualna zależy więc od urozmaiconej diety bogatej m. in. w węglowodany złożone, nienasycone kwasy tłuszczowe, żelazo, magnez, potas, cynk, wapń, witaminy z grupy B, witaminy A, C, i E oraz przeciwutleniacze. Warto też zwrócić uwagę na częstotliwość posiłków, gdyż zbyt długie przerwy w dopływie energii powodują osłabienie koncentracji i logicznego myślenia. Regularna aktywność fizyczna, szczególnie na świeżym powietrzu, także będzie pomocna. Dotleniony mózg łatwiej przyswaja wiedzę. A przed samym egzaminem należy zadbać o odpowiednią ilość snu.
W diecie przyszłego licealisty powinny znaleźć się pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak kasza, ryż, płatki, pieczywo razowe, nasiona roślin strączkowych. Zawierają one węglowodany złożone, będące dobrym źródłem glukozy, dzięki czemu mają wpływ na „dożywienie” mózgu i poprawę zdolności intelektualnych.
Równie ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu nastolatka są oleje, tłuste ryby czy orzechy, które zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, poprawiające ukrwienie mózgu i usprawniające przepływ bodźców nerwowych. Zielone warzywa, chude, czerwone mięso czy nasiona roślin strączkowych są źródłem żelaza, dzięki któremu dotleniona krew dopływa do każdej komórki mózgu. Natomiast pomidory, banany, ziemniaki czy brzoskwinie, dostarczają potas, który reguluje czynności nerwowe i pomaga w dotlenieniu mózgu. Z kolei kasza gryczana, pestki dyni, papryka, brokuły, jaja, masło, cytrusy, natka pietruszki, kiwi i czarne porzeczki, są źródłem przeciwutleniaczy chroniących komórki mózgu przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Często spożywane mleko, jaja, sery, drożdże i ryby dostarczą witamin z grupy B, których funkcją jest regulowanie metabolizmu przekaźników nerwowych. Wszystkie powyższe procesy mają potężny wpływ na pracę mózgu i poprawiają jego zdolność do zapamiętywania i kreatywnego myślenia.
W walce ze stresem niezawodny jest magnez, który znajdziemy w kakao, kaszy gryczanej oraz nasionach i pestkach. To właśnie on jest niezbędny do właściwego przewodnictwa nerwowego, poprawę koncentracji i pamięci.
Ryby, szczególnie łosoś, śledź, makrela, sardynki, jajka, nasiona lnu, olej lniany, olej rzepakowy, produkty sojowe, orzechy, migdały, pestki dyni są naturalnym źródłem lecytyny wspomagającej zapamiętywanie i odtwarzanie faktów.
W diecie ósmoklasisty powinny się znaleźć także produkty mleczne, suszone figi, morele, awokado, mak, migdały, siemię lniane i niektóre wody mineralne. Dostarczają wapnia, który ma wpływ na działanie komórek nerwowych, zwłaszcza w przypadku procesów związanych z pamięcią i uczeniem się.
Niektórych produktów należy unikać! Zwłaszcza tych z dużą ilością cukru, soli, czy wysoko przetworzonych. Wysoki poziom cukru zmniejsza zdolność zapamiętywania. Szkodliwy jest również nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych i soli, która wpływa negatywnie na wydolność umysłową i może upośledzać funkcje poznawcze.
– Podczas przygotowań do egzaminów nie można także zapomnieć o odpowiednim nawadnianiu. Konsekwencją odwodnienia mogą być problemy z koncentracją, bóle głowy, senność, znużenie, rozdrażnienie czy wrażliwość na światło. To z pewnością nie pomoże dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów. Podstawowym napojem jest oczywiście woda, której zalecana dzienna dawka to minimum 2 litry – dodaje ekspert Barbora Polska.
Materiał powstał we współpracy marki Barbora z dietetykiem i specjalistą ds. żywienia człowieka – Magdaleną Jarzynką-Jendrzejewską, www.dietosfera.pl
Więcej informacji: www.barbora.pl

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl
Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Edukacja
Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada

Profilaktyka raka piersi przestaje być dla Polek źródłem lęku i tematem tabu. Coraz częściej motywacją do wykonania badań jest odpowiedzialność za siebie i bliskich – wynika z najnowszego badania Maison & Partners dla Henkel Polska. 36 proc. kobiet jako motywację wskazało rekomendacje lekarskie, a 30 proc. – potrzebę dbania o swój organizm. Mimo że około 40 proc. kobiet w wieku 20–60 lat bada się regularnie, wykonując badania palpacyjne czy USG, podobny odsetek nie bada się wcale, a co piąta deklaruje, że w ogóle nie interesuje się tym tematem.