Pierwsze weszło, pierwsze wyszło - Banki Żywności walczą z marnowaniem jedzenia!
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/
W 2023 roku aż 56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności. To niechlubny rekord w porównaniu do średniej z lat 2009-2019, która wynosiła wtedy 35%. Od 2012 roku nie zmienił się powód marnowania. Wyrzucamy, bo przegapiamy termin przydatności do spożycia.
Polacy wyrzucają rocznie do kosza ok. 3 milionów ton żywności. Według raportu Banków Żywności Nie Marnuj Jedzenia 2023, który powstał we współpracy z firmą Lidl Polska, niesprawdzanie produktów spożywczych pod kątem przydatności do spożycia jest najczęstszym powodem marnowania żywności (56%). Kolejne to brak pomysłów na wykorzystanie kupionych artykułów (40%) oraz niewłaściwe przechowywanie jedzenia (35%).
Pierwsze weszło, pierwsze wyszło
Tegoroczne badania Banków Żywności wskazują, że ponad połowa badanych rozumie różnicę między terminami „należy spożyć do” a „najlepiej spożyć przed”. To pozytywny sygnał, który pomaga budować bardziej świadomą kulturę konsumpcji. Z drugiej strony aż 56% ankietowanych przyznało się do marnowania jedzenia. Jak temu zapobiegać? Banki Żywności radzą skorzystać z prostego rozwiązania, jakim jest Pierwsze weszło, pierwsze wyszło (ang. First In First Out). Metoda polega na organizowaniu produktów spożywczych w taki sposób, aby wykorzystywać w pierwszej kolejności żywność o najkrótszej dacie przydatności do spożycia. Produkty z tej kategorii powinny znajdować się na przodach półek w lodówkach.
Rosnące ceny przystopowały wyrzucanie żywności
Aż 76% badanych respondentów przyznało, że inflacja zmieniła ich dotychczasowe nawyki i przyczyniła się do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia w gospodarstwach domowych. W walce z rosnącymi cenami Polacy najczęściej redukowali listy zakupów (60%), sięgali po produkty objęte promocją (56%), wybierali zamienniki (51%) oraz szukali tańszych sklepów (21%).
Wsparcie dla, między innymi, dużych rodzin, które z powodu rosnącej inflacji znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, to ważna część naszej działalności. Reagujemy na wzrost cen i tworzymy ofertę produktową, która gwarantuje klientom sklepów Lidl Polska wysokojakościowe artykuły spożywcze dostępne w niskich cenach i wytworzone w sposób zrównoważony. Stosunek jakości do ceny to jeden z naszych największych wyróżników – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR Lidl Polska.
O Federacji Polskich Banków Żywności
Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2022 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 45 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku.
www / Facebook / Instagram

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Muzyka
Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.