Pierwsze weszło, pierwsze wyszło - Banki Żywności walczą z marnowaniem jedzenia!
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/
W 2023 roku aż 56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności. To niechlubny rekord w porównaniu do średniej z lat 2009-2019, która wynosiła wtedy 35%. Od 2012 roku nie zmienił się powód marnowania. Wyrzucamy, bo przegapiamy termin przydatności do spożycia.
Polacy wyrzucają rocznie do kosza ok. 3 milionów ton żywności. Według raportu Banków Żywności Nie Marnuj Jedzenia 2023, który powstał we współpracy z firmą Lidl Polska, niesprawdzanie produktów spożywczych pod kątem przydatności do spożycia jest najczęstszym powodem marnowania żywności (56%). Kolejne to brak pomysłów na wykorzystanie kupionych artykułów (40%) oraz niewłaściwe przechowywanie jedzenia (35%).
Pierwsze weszło, pierwsze wyszło
Tegoroczne badania Banków Żywności wskazują, że ponad połowa badanych rozumie różnicę między terminami „należy spożyć do” a „najlepiej spożyć przed”. To pozytywny sygnał, który pomaga budować bardziej świadomą kulturę konsumpcji. Z drugiej strony aż 56% ankietowanych przyznało się do marnowania jedzenia. Jak temu zapobiegać? Banki Żywności radzą skorzystać z prostego rozwiązania, jakim jest Pierwsze weszło, pierwsze wyszło (ang. First In First Out). Metoda polega na organizowaniu produktów spożywczych w taki sposób, aby wykorzystywać w pierwszej kolejności żywność o najkrótszej dacie przydatności do spożycia. Produkty z tej kategorii powinny znajdować się na przodach półek w lodówkach.
Rosnące ceny przystopowały wyrzucanie żywności
Aż 76% badanych respondentów przyznało, że inflacja zmieniła ich dotychczasowe nawyki i przyczyniła się do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia w gospodarstwach domowych. W walce z rosnącymi cenami Polacy najczęściej redukowali listy zakupów (60%), sięgali po produkty objęte promocją (56%), wybierali zamienniki (51%) oraz szukali tańszych sklepów (21%).
Wsparcie dla, między innymi, dużych rodzin, które z powodu rosnącej inflacji znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, to ważna część naszej działalności. Reagujemy na wzrost cen i tworzymy ofertę produktową, która gwarantuje klientom sklepów Lidl Polska wysokojakościowe artykuły spożywcze dostępne w niskich cenach i wytworzone w sposób zrównoważony. Stosunek jakości do ceny to jeden z naszych największych wyróżników – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR Lidl Polska.
O Federacji Polskich Banków Żywności
Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2022 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 45 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku.
www / Facebook / Instagram
Skyry – codzienna dawka mocy, z Piątnicy, no bo skąd!
Ciasta na sylwestrowy stół
Marnowanie żywności w święta: wyrzucamy 1,6 kg jedzenia na osobę [BADANIE]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
Adam Kszczot: Moja żona została mistrzynią świata w makijażu permanentnym. Trochę się też do tego przyczyniłem
W trakcie swojej kariery sportowej lekkoatleta specjalizujący się w biegu na 800 m odniósł wiele sukcesów i zdobył medale na najważniejszych międzynarodowych zawodach. Ale jak się okazuje, w domu nie jest jedynym mistrzem. Jego żona bowiem również może się poszczycić tytułem mistrzyni świata, ale nie w sporcie. Renata Kszczot specjalizuje się w microbladingu, czyli metodzie makijażu permanentnego brwi. Olimpijczyk jest niezwykle dumny z osiągnięć partnerki, wspiera ją i stwarza jej przestrzeń potrzebną do rozwijania pasji. W zamian za to ona wprowadza go w tajniki swojej pracy.
Gwiazdy
Iga Baumgart-Witan: Mama nie pozwoliła mi na udział w programie „Mistrzowskie pojedynki”. Zdecydowałam się i już pierwszego dnia marzyłam, żeby wrócić do domu
Biegaczka nie ukrywa, że miała kilka momentów zwątpienia w kwestii swojego udziału w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory”. Po obejrzeniu zajawki zagranicznej edycji zrozumiała bowiem, jak wymagające mogą być konkurencje, i nie była do końca przekonana, czy sobie z nimi poradzi. Oliwy do ognia dolała jej mama, która absolutnie nie godziła się na ten wyjazd. Mimo wątpliwości Iga Baumgart-Witan postanowiła jednak stawić czoła trudnościom i zmierzyć się z wyczerpującymi wyzwaniami, ale jak zaznacza – nic za wszelką cenę.
Media
Iwona Guzowska: W programie „Mistrzowskie pojedynki" jest kilka osób stricte nastawionych na rywalizację. Chciały jak najwyżej zajść i szły po trupach do celu
Mistrzyni świata w kickboxingu z entuzjazmem wspomina swój udział w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory”, bo jak podkreśla, okazał się dla niej wyjątkowo cennym doświadczeniem. Realizując poszczególne zadania, sportowcy musieli bowiem stawić czoła nie tylko rywalom, ale i własnym ograniczeniom. Iwona Guzowska zdradza też, że niektórzy uczestnicy byli mocno zdeterminowani. Nie ukrywali, że przyjechali po to, żeby wygrać, i nie dawali sobie żadnej taryfy ulgowej.