Pierwsze weszło, pierwsze wyszło - Banki Żywności walczą z marnowaniem jedzenia!
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/
W 2023 roku aż 56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności. To niechlubny rekord w porównaniu do średniej z lat 2009-2019, która wynosiła wtedy 35%. Od 2012 roku nie zmienił się powód marnowania. Wyrzucamy, bo przegapiamy termin przydatności do spożycia.
Polacy wyrzucają rocznie do kosza ok. 3 milionów ton żywności. Według raportu Banków Żywności Nie Marnuj Jedzenia 2023, który powstał we współpracy z firmą Lidl Polska, niesprawdzanie produktów spożywczych pod kątem przydatności do spożycia jest najczęstszym powodem marnowania żywności (56%). Kolejne to brak pomysłów na wykorzystanie kupionych artykułów (40%) oraz niewłaściwe przechowywanie jedzenia (35%).
Pierwsze weszło, pierwsze wyszło
Tegoroczne badania Banków Żywności wskazują, że ponad połowa badanych rozumie różnicę między terminami „należy spożyć do” a „najlepiej spożyć przed”. To pozytywny sygnał, który pomaga budować bardziej świadomą kulturę konsumpcji. Z drugiej strony aż 56% ankietowanych przyznało się do marnowania jedzenia. Jak temu zapobiegać? Banki Żywności radzą skorzystać z prostego rozwiązania, jakim jest Pierwsze weszło, pierwsze wyszło (ang. First In First Out). Metoda polega na organizowaniu produktów spożywczych w taki sposób, aby wykorzystywać w pierwszej kolejności żywność o najkrótszej dacie przydatności do spożycia. Produkty z tej kategorii powinny znajdować się na przodach półek w lodówkach.
Rosnące ceny przystopowały wyrzucanie żywności
Aż 76% badanych respondentów przyznało, że inflacja zmieniła ich dotychczasowe nawyki i przyczyniła się do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia w gospodarstwach domowych. W walce z rosnącymi cenami Polacy najczęściej redukowali listy zakupów (60%), sięgali po produkty objęte promocją (56%), wybierali zamienniki (51%) oraz szukali tańszych sklepów (21%).
Wsparcie dla, między innymi, dużych rodzin, które z powodu rosnącej inflacji znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, to ważna część naszej działalności. Reagujemy na wzrost cen i tworzymy ofertę produktową, która gwarantuje klientom sklepów Lidl Polska wysokojakościowe artykuły spożywcze dostępne w niskich cenach i wytworzone w sposób zrównoważony. Stosunek jakości do ceny to jeden z naszych największych wyróżników – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR Lidl Polska.
O Federacji Polskich Banków Żywności
Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2022 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 45 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku.
www / Facebook / Instagram
Autentyczne smaki Italii w Atrium Biała – zapraszamy na wyjątkowy Jarmark Włoski
Egzotycznie orzeźwiająca nowość!
Smak i zapach owoców granatu ze słonecznej Grecji w każdej szklance!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.