Komunikaty PR

Pierwszy tajski fast food. Historia powstania pad thaia

2022-06-13  |  01:00
Biuro prasowe

Pad thai to jedno z najpopularniejszych dań kuchni tajskiej, które od kilku lat podbija także serca Polaków. Tradycyjny fast food pochodzący z Tajlandii bazuje na makaronie ryżowym smażonym z jajkiem, krewetkami, warzywami, przyprawami tajskimi oraz sosem z tamaryndowca. Skąd wzięło się to danie i jak trafiło na polskie stoły? Przedstawiamy krótką historię pad thaia, pierwszego tajskiego fast foodu. 

Pad thai w kuchni tajskiej 

Historia tego popularnego azjatyckiego dania na bazie makaronu ryżowego sięga przełomu lat 30. i 40. XX wieku. Właśnie wtedy ówczesny premier, Plaek Pibulsonggram, rozpoczął reformę tajskiej tożsamości i kultury. Podczas prowadzonej kampanii zlecił przygotowanie dania narodowego, które będzie definicją smaków tajskiej kuchni. Silny nacisk na promocję pad thaia położony został w latach 40. XX wieku, kiedy to Tajlandię nawiedzały liczne powodzie. W ich efekcie rozprzestrzeniały się w kraju choroby. Właśnie wtedy zalecono spożywanie makaronu ryżowego z dodatkami na gorąco. Tak też rozpoczęła się popularyzacja pah thaia, którego pełna nazwa brzmi kway teow pad thai. Co ciekawe, mimo że to danie dziś ściśle kojarzone jest z Tajlandią, charakterystyczne składniki i metoda przyrządzania ,,stir-fry” wskazują na jego chińskie pochodzenie. Niemniej dziś danie kojarzone jest głównie z kulturą tajską, a jego popularność wykracza dziś daleko poza granice Azji.

Fenomen azjatyckiego fast foodu na świecie

Pod koniec II wojny światowej pad thai był już mocno zakorzeniony w tajskiej kulturze jako część tożsamości narodowej. Kiedy tajscy imigranci przybyli do USA oraz do innych krajów, przywieźli ze sobą przepis na to danie. Ponieważ podstawowe składniki do przygotowania dania można było dostarczyć bezpośrednio z Tajlandii, potrawy były autentyczne i pyszne. Ludzie na całym świecie zaczęli delektować się pad thaiem, a tajscy imigranci chętnie dzielili się tą częścią swojej kultury. Z czasem to danie zaczęło stawać się coraz bardziej powszechne, jedzono je zarówno w eleganckich restauracjach, jak i przydrożnych knajpach oraz sprzedawano w foodtruckach. Pad thai z czasem zaczął pojawiać się również w popkulturze, a w 2011 roku znalazł się na piątym miejscu na liście ,,50 najsmaczniejszych potraw świata” CNN. Nic dziwnego, że aromatyczna, pełna tradycyjnego smaku potrawa podbiła serca wielu ludzi na całym świecie. W Polsce od kilku lat możemy spotkać ją w wielu restauracjach specjalizujących się w kuchni tajskiej. 

Pad thai to danie, które w ostatnich latach wyjątkowo przypadło do gustu Polakom. Kuchnia azjatycka, szczególnie tajska i wietnamska, cieszy się coraz większą popularnością i z roku na rok zyskuje kolejnych fanów. Niewątpliwie wpływają na to zmiany kulturowe, ponieważ jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej otwarci na inspiracje i smaki z całego świata. Polacy sporo także podróżują, próbują regionalnych dań, których smaku szukają później w Polsce. Często kończy się to rozczarowaniem, ponieważ wiele restauracji spolszcza tradycyjne receptury, przez co tracą one swój oryginalny smak – komentuje Linh Ziółkowska, managerka warszawskiej restauracji Wi-Taj. 

 

Gdzie szukać oryginalnego pad thaia? 

Tradycyjny tajski pad thai to danie ze smażonego makaronu ryżowego z dodatkiem jajek, tofu, krewetek, warzyw oraz aromatycznych przypraw. Na jego niezwykle bogaty i różnorodny smak wpływają popularne w kuchni azjatyckiej dodatki, m.in. sos rybny, pasta z tamaryndowca czy płatki chili. Danie występuje w różnych wersjach, oprócz makaronu ryżowego jego składnikami są zwykle: krewetki lub mięso (kurczak, wołowina, wieprzowina), szalotka, kiełki fasoli, orzeszki ziemne, zielona cebulka. Pad thai łączy w sobie trzy smaki: słodki, kwaśny i słony. Jest to danie bardzo kolorowe, niezwykle soczyste i łączy w sobie różne ciekawe tekstury – od miękkiego makaronu, przez chrupiące orzeszki, aż po rozpływające się w ustach mięso. Nic dziwnego, że ten tajski specjał cieszy się niesłabnącym uznaniem i wygrywa liczne rankingi na najsmaczniejsze danie. 

Szukając oryginalnych tajskich smaków, warto zwrócić uwagę na restauracje, które specjalizują się w kuchni azjatyckiej, używają świeżych, oryginalnych składników, dodatków oraz tradycyjnych ziół. Jednym z takich miejsc jest wietnamsko-tajska restauracja Wi-Taj znajdująca się w sercu Warszawy. Jakie tradycyjne azjatyckie potrawy serwuje? 

Poza kultowym pad thaiem w naszej restauracji serwujemy wiele tradycyjnych potraw kuchni wschodniej. Nasz szef kuchni pochodzi z Hanoi, stolicy Wietnamu, dlatego doskonale zna oryginalne receptury. W Wi-Taj kładziemy duży nacisk na autentyczność smaków i bardzo zależy nam, aby nasi goście mogli skosztować oryginalnych azjatyckich dań. Wśród naszych specjalności są potrawy takie jak: ostra zupa tom kha, tajskie curry w trzech wariantach ostrości, delikatne danie z kapusty pak choi, makaron udon xao czy tradycyjna wietnamska kawa i desery – dodaje Linh Ziółkowska.

Tajska kuchnia kusi Polaków nie tylko egzotycznością, ale także bogatą paletą smaków, wyrazistością i świeżością. Jeżeli jeszcze nie mieliście okazji wypróbować jej oryginalnych smaków, pad thai to bez wątpienia jedna z pozycji obowiązkowych na liście każdego smakosza.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.