Polacy chętnie sięgają po roślinne alternatywy dla produktów mlecznych
Produkty roślinne, w tym alternatywy dla mleka i nabiału, zyskują coraz większą popularność, zarówno w Polsce, jak i w Europie. W ostatnich 12 miesiącach asortyment z tej kategorii był obecny w 4,7 mln polskich gospodarstw domowych, co stanowi 34,6% wszystkich gospodarstw domowych w naszym kraju[1]. Wartość jego sprzedaży rok do roku wzrosła zaś o 11,3% w porównaniu do analogicznego okresu[2]. Obchodzony 22 sierpnia Światowy Dzień Mleka Roślinnego to dobra okazja, aby przypomnieć o walorach roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych oraz ich miejscu w korzystnej zarówno dla zdrowia, jak i planety diecie planetarnej.
Ostatnie lata przyniosły znaczący wzrost zainteresowania produktami pochodzenia roślinnego zwłaszcza wśród młodych Europejczyków, którzy coraz częściej stosują diety fleksitariańskie, wegetariańskie i wegańskie[3]. Jak pokazują badania, konsumenci sięgają po produkty roślinne głównie ze względu na zdrowie, smak oraz chęć urozmaicenia swojej codziennej diety[4]. Przekłada się to nie tylko na wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym, ale także wolumenowym, który rok do roku wyniósł 14%[5]. – Świadczy to o coraz większej akceptacji i popularności tych produktów wśród klientów, coraz częściej poszukujących ciekawych alternatyw dla produktów mlecznych. Optymizmem napawa fakt, że konsumenci uwzględniają produkty pochodzenia roślinnego w swojej diecie ze względu na zdrowie, ale również to, że doceniają ich różnorodność. Produkty roślinne mogą być wartościowym elementem jadłospisu każdego z nas – mówi Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój. Jak pokazują prognozy, rynek produktów roślinnych będzie w Europie rósł w tempie 8% do 2025 roku[6].
Napoje roślinne w centrum uwagi
Do urzeczywistnienia tych przewidywań może przyczynić się sprzedaż napojów roślinnych, które w Polsce stanowią 77% kategorii produktów roślinnych. W pierwszej połowie 2024 roku sprzedało się ponad 30 mln litrów tych produktów[7]. Na ich popularność wpływ może mieć między innymi szeroka oferta – dostępne są bowiem m.in. napoje sojowe, owsiane, ryżowe, migdałowe czy kokosowe, a także ich wariacje smakowe. Są one nie tylko świetnym dodatkiem do kawy. Mają szerokie zastosowanie także w codziennej kuchni – mogą stanowić bazę koktajli, naleśników czy owsianek. Badania pokazują, że chętnie sięgają po nie mieszkańcy małych i średnich miejscowości, a także mieszkańcy obszarów wiejskich – odpowiednio 44% i 32%[8].
Liderem wśród kategorii produktów roślinnych jest należąca do Danone marka Alpro[9], odpowiadająca za prawie jedną trzecią sprzedaży wartościowej całej kategorii (32,6%)[10]. Pozycję tę zawdzięcza sprzedaży właśnie napojów roślinnych i roślinnych alternatyw dla jogurtów – odpowiednio na poziomie 34,6% oraz 32,7%[11].
W trosce o zdrowie i planetę
Produkty roślinne doskonale wpisują się w koncepcję diety planetarnej, zwanej fleksitariańską, zakładającej zmniejszenie spożycia mięsa – przede wszystkim czerwonego – i cukru oraz podwojenie spożycia owoców, warzyw i nasion roślin strączkowych czy orzechów[12]. Rozwiązanie to zostało opracowane przez zespół naukowców (wchodzących w skład The EAT-Lancet Commission on Food, Planet, Health) i łączy smak oraz przyjemność jedzenia z korzyściami dla zdrowia i troską o stan planety.
Eksperci wskazują, że produkcja żywności odpowiada aktualnie za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych, z czego ponad połowa pochodzi z hodowli zwierząt, a najbardziej obciążająca dla klimatu jest produkcja wołowiny[13]. Ograniczenie spożycia mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego i zwiększenie w diecie obecności produktów pochodzenia roślinnego może zatem przynieść pozytywne efekty w walce z globalnym ociepleniem. Dieta planetarna jest zalecana również przez ekspertów zainicjowanego przez DANONE Interdyscyplinarnego Centrum Analiz i Współpracy „Żywność dla Przyszłości”. Jak przekonują w raporcie „Talerz przyszłości”, stosowanie jej może zapobiec nawet 11,6 mln przedwczesnych zgonów rocznie na świecie, gdyż zmniejsza ryzyko chorób – w tym dietozależnych[14].
Zrównoważona produkcja
Należy jednak pamiętać, że wartościowe produkty pochodzenia roślinnego powinny powstawać w sposób zrównoważony.
– Alpro oferuje najszersze na rynku portfolio produktów roślinnych, które w zależności od wariantu, dostarczają wartościowych składników takich jak: białko, błonnik, wapń czy witaminy (B2, B12, D2 i E). Nasze produkty powstają z wysokiej jakości składników, pochodzących ze sprawdzonych źródeł. Przykładowo soja, którą wykorzystujemy, pochodzi z krajów europejskich oraz Kanady. Nigdy nie pozyskiwaliśmy nasion soi z obszarów wylesionych w Amazonii lub innych lasów deszczowych. Z kolei migdały wykorzystywane do produkcji produktów Alpro pochodzą z rejonu Morza Śródziemnego. W trakcie ich uprawy podlewane są przede wszystkim wodą deszczową. Gdy tej brakuje, rolnicy stosują nawadnianie kropelkowe, czyli takie, które dostarcza tyle wody, ile faktycznie potrzebuje roślina – podkreśla Marek Sumiła.
Warto również dodać, że Alpro posiada certyfikat B Corp od 2018 roku. Jego przyznanie poprzedza restrykcyjny proces weryfikacji, badający realny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko oraz szerokie grono interesariuszy w całym łańcuchu wartości. Otrzymanie certyfikatu jest jednocześnie podjęciem zobowiązania do ciągłej realizacji strategii zrównoważonego rozwoju i aktywnego wprowadzania rozwiązań odpowiadających na wyzwania społeczne i środowiskowe. W 2022 r. ten sam certyfikat uzyskał dystrybutor Alpro w Polsce – Danone sp. z o.o.
Różnorodność i jakość na wagę złota
Kluczem do przyciągnięcia uwagi konsumentów jest szeroka gama produktów, zarówno alternatyw dla mleka, jak i jogurtów, pozwalająca na ich różnorodne wykorzystanie. Napoje sojowe, owsiane, kokosowe czy migdałowe od Alpro świetnie sprawdzą się np. jako baza do koktajli, z kolei te z linii Barista idealnie pasują do kawy. W ofercie marki konsumenci znajdą także szeroki wybór sojowej alternatywy dla jogurtów, a także alternatywę dla jogurtu typu skyr, którą na krajowym rynku oferuje aktualnie wyłącznie Alpro.
[1] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 27 2022-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 27 2023-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne - napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan; segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[2] Tamże.
[3] Raport „Plant-Based Eating in Europe”, Euromonitor International, 2023.
[4] Kantar Brand Health Tracking; styczeń-grudzień 2023.
[5] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 27 2022-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 27 2023-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne – napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan; segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[6] Raport „Plant-Based Eating in Europe”, Euromonitor International, 2023.
[7] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne – napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan; segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[8] GFK, Analiza Point of Entry dla kategorii Napojów Roślinnych; kwiecień 2022-marzec 2023.
[9] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne wg marek, segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[10] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne, marka Alpro w segmentach, segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).
[11] Tamże.
[12] Raport „Talerz Przyszłości”: https://danone.pl/assets/interdyscyplinarne/Raport_Talerz_Przyszlosci_2023.pdf.
[13] Jak jeść zdrowo i dbać o planetę. Dieta planetarna w praktyce. - Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (pzh.gov.pl)
[14] Willett, W. i in., Food in the Anthropocene: the EAT-Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems, „Lancet” 2019, Vol. 393, s. 447–492, DOI: 10.1016/S0140-6736(18)31788-4.

NDP i brak wzajemności standardów –pięta Achillesa unijnej polityki handlowej

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Gwiazdy: Rower może być alternatywą dla samochodu. To nie tylko tani i ekologiczny środek transportu, ale też wspiera zdrowie
Jeśli tylko pogoda na to pozwala, to Anna Powierza, Iwona Guzowska i Piotr Zelt chętnie przesiadają się na rower, który doskonale sprawdza się zarówno jako środek transportu w zakorkowanym mieście, jak również podczas wycieczek krajoznawczych czy treningów zdrowotnych. Gwiazdy zgodnie przyznają, że jazda jednośladem przynosi wiele korzyści dla organizmu, jest również przyjazna dla środowiska. Pozwala też zaoszczędzić na paliwie i opłatach za parkowanie.
Edukacja
Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą.
Media
Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą

Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.