Komunikaty PR

Pomysły na kulinarną majówkę z karpiem w roli głównej

2023-05-01  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Nowak
M&CC

ul. Jana Kazimierza 32B/17
01-248 Warszawa
nowak|mcconsultants.pl| |nowak|mcconsultants.pl
662 086 500
https://www.mcconsultants.pl/

Majówka to doskonała okazja, by zainaugurować letni sezon spotkań towarzyskich na świeżym powietrzu. Całodniowe wypady za miasto z bliskimi to nadal jedna z najczęściej wybieranych przez Polaków, niskobudżetowych atrakcji podczas majowego, długiego weekendu. A skoro piknik – to pyszne, proste i szybkie w przyrządzeniu dania, które zachwycą niejednego smakosza! Podpowiadamy, co – zamiast mięsa – warto spakować do koszyka z łakociami.    

 

Czas wrzucić coś na ruszt!

Majówkowy piknik to świetna okazja do wypróbowania nowych przepisów – szczególnie, gdy wśród biesiadujących mamy pescowegetarian czy fleksitarian, ograniczających spożycie mięsa na korzyść warzyw, owoców i ryb. Piknikowe dania nie muszą być nudne! Wystarczy odrobina kreatywności i koloru, a najprostsze potrawy zamieniają się w wykwintne przysmaki. Warto zaopatrzyć się w kolorowe warzywa z hummusem w formie przekąski lub warzywne szaszłyki. Ich przygotowanie jest dziecinnie proste, a sama potrawa prezentuje się wówczas bardzo efektownie. Nie samą zieleniną jednak człowiek żyje. Aby majówkowe biesiadowanie było pożywne i sycące, należy pamiętać o źródle białka. Dobrym pomysłem jest uprzednie przyrządzenie ryby, np. w towarzystwie bukietu warzyw – to sprytny sposób nie tylko na uzupełnienie dobowej podaży białka w diecie, ale także niezbędnych kwasów Omega-3, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mózgu i wzmocnienie odporności. 

 

Kulinarne Polaków eksperymenty – czy jesteśmy otwarci na nowe doznania smakowe?

Okazuje się, że jako konsumenci – oprócz umiłowania do tradycyjnej polskiej kuchni – nie stronimy również od niebanalnych smaków. Wbrew obiegowym opiniom Polacy uznają się za osoby stosunkowo otwarte na nowe doznania kulinarne. Według badania IMAS[1], zrealizowanego w ramach kampanii Karp – Zdrowy z Natury, jedynie 19 proc. respondentów ceni sobie wyłącznie potrawy tradycyjne. Najwięcej, bo 44 proc. konsumentów deklaruje, że od czasu do czasu lubi próbować nowych, nieoczywistych połączeń, zaś pełną otwartość na nieznane im dotąd smaki deklaruje 38 proc. respondentów (w grupie wiekowej 18-44 lata jest to aż 44 proc. wskazań). Nic więc dziwnego, że na talerze podczas majówkowych pikników trafiają coraz bardziej urozmaicone potrawy, w tym dania i przekąski z ryb i owoców morza.

 

Którą rybę wybrać… i dlaczego karpia?

Karp, jako nasz lokalny „slow food”, to słodkowodna, średnio tłusta ryba, w hodowli której nie stosuje się antybiotyków ani hormonów wzrostu. Rośnie przez trzy lata, odżywiając się tym, co znajdzie na dnie stawu (zooplanktonem lub opadłymi na dno nasionami roślin nawodnych), a później do jadłospisu karpia dołącza dodatkowe źródło pożywienia w postaci ziarna zbóż (głównie pszenicy i jęczmienia).

 

Karp zawiera niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki odżywcze, tj.: cenne kwasy tłuszczowe omega-3, białko, żelazo, cynk, kolagen oraz wapń, którego jest ponad 3,5 razy więcej niż w mięsie łososia! Co więcej, jest to ryba, co do której mamy pewność, że – jeśli tylko pochodzi od lokalnych producentów – zawsze będzie świeża. Nie musi bowiem pokonywać setek kilometrów, jak dzieje się to w przypadku ryb importowanych. Dzięki temu zachowuje swoje cenne wartości odżywcze.

 

Zależy nam na tym, aby Polacy częściej sięgali po karpia, ponieważ jest to polska, zdrowa ryba, przyjazna środowisku, o wyjątkowych walorach smakowych i przede wszystkim możliwościach kulinarnych, które ograniczać może jedynie nasza wyobraźnia. Majówkowe spotkania z bliskimi to doskonała okazja do wypróbowania nowych przepisów z karpiem w roli głównej. Na piknik można przyrządzić wspaniałe i różnorodne rybne dania – w tym właśnie z karpia – naszej lokalnej ryby w stylu „slow”, do czego gorąco zachęcam – mówi Paweł Wielgosz, Prezes Organizacji Producentów Polski Karp.

 

Dostępna obecnie oferta karpia jest na tyle różnorodna, że każdy konsument znajdzie odpowiednią dla siebie formę ryby – od świeżego patroszonego karpia, poprzez tuszki, płaty, dzwonko, aż po filety nacinane – wówczas łatwiej i szybciej jest je przyrządzić, np. na grillu. Warto także sięgnąć po mieloną rybę, na bazie której można przygotować pasztety, rybne burgery czy kofty, które są smaczną i pożywną przekąską. Mięso karpia jest na tyle soczyste, kruche i delikatne, że wystarczy dodać do niego odrobinę masła, czosnku, natkę pietruszki i kilka kropel cytryny, by cieszyć pełnią smaku tej ryby. Wędzony karp doskonale nadaje się również jako jeden ze składników sushi.

Nie tylko pieczony

Karp może zagościć na majówkowym pikniku nie tylko w postaci dania głównego, ale również jako wartościowy składnik pożywnej, zdrowej, kolorowej sałatki. Szybko, prosto i przede wszystkim – smacznie! Przepis na wiosenną sałatkę z karpiem przygotował szef kuchni, Kamil Klekowski. Film dostępny jest pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=lnvji_ZTWS4

 

Pozostałe przepisy na karpia w różnych odsłonach można znaleźć na stronie: https://polskikarp.com/przepisy/

***

O kampanii

Karp – Zdrowy z Natury to kontynuacja rozpoczętych w 2020 roku działań edukacyjno-promocyjnych, których celem jest budowanie świadomości społeczeństwa na temat zrównoważonej akwakultury i jej produktów – karpi. Kampanię realizuje Polski Karp Sp. z o.o. – organizacja producentów zrzeszająca obecnie około 80 gospodarstw rybackich w całej Polsce. Kampania współfinansowana jest z Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze". Więcej informacji o projekcie na stronie: https://polskikarp.com/.

Więcej informacji na stronie: www.polskikarp.eu.

Dodatkowe pytania prosimy kierować na adres: biuro@polskikarp.eu.

 


 

[1] Badanie Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS zrealizowane w sierpniu 2022 roku w ramach kampanii edukacyjno-promocyjnej Karp – Zdrowy z Natury, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków n=1009, w wieku 18-74 lata.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M&CC
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE Biuro prasowe
2025-06-30 | 06:00

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy pestycydy wracają na nasze stoły? Najnowszy raport rzuca światło na poważne niespójności w polityce rolnej i handlowej Unii Europejskiej. Analiza wskazuje, że mimo
Żywienie Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
2025-06-26 | 15:00

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?

Pieczarki to jedne z najczęściej wybieranych grzybów w polskich domach – są delikatne w smaku, łatwe w przygotowaniu i dostępne przez cały rok. Ale
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Lil Masti: Dużo się dzieje w moim życiu. Napędza mnie miłość do córki i jako matka kwitnę

Aniela Bogusz znana w sieci jako Lil Masti podkreśla, że po narodzinach córki w jej życiu dużo się zmieniło. Teraz spełnia się nie tylko w świecie cyfrowym, ale również na płaszczyźnie prywatnej. Jest dumna z tego, że udało jej się stworzyć szczęśliwą i pełną rodzinę. Wkrótce jej córeczka Aria będzie świętować drugie urodziny i z tej okazji rodzice szykują dla niej w ogrodzie przyjęcie z wieloma atrakcjami.

Konsument

Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.

Podróże

Anna Dec: Klimat się zmienia i w tym roku wybitnie to widać. Musimy być przygotowani na różne warunki pogodowe na wakacjach

Pogodynka przyznaje, że tegoroczne lato jest wyjątkowo kapryśne. Prognozy wskazują, że w najbliższych tygodniach upały będą się przeplatać z chłodem, burzami i obfitymi opadami deszczu. Taka zmienna pogoda nie powinna nas jednak całkowicie zniechęcać do aktywności na świeżym powietrzu. Zdaniem Anny Dec trzeba korzystać z uroków lata i niezależnie od tego, czy świeci słońce, czy też pada, tak organizować czas wolny, by nie siedzieć w domu.