Powrót dzieci i młodzieży do formy po przymusowej kwarantannie
Powrót dzieci i młodzieży do formy po przymusowej kwarantannie: porady żywieniowców i sportowców
Już blisko od 3 miesięcy dzieci nie chodzą do szkoły. Dłuższe przebywanie w domu w wielu przypadkach kończy się na dodatkowych kilogramach. Jednocześnie Światowa Organizacja Zdrowia publikuje raport nt. zdrowia i samopoczucia dzieci i młodzieży, którego wnioski nie są optymistyczne – również dla Polski. Tymczasem luzowanie obostrzeń i piękna pogoda sprzyjają powrotowi do formy. W jaki sposób zadbać o dietę dziecka i jego aktywność fizyczną w tym okresie? – radzą żywieniowcy i sportowcy.
Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała właśnie raport dotyczący nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży w Europie i Kanadzie[1]. Wyniki dla Polski są niezbyt budujące: połowa dziewcząt i chłopców nie spożywa codziennie żadnego warzywa ani owocu! Jednocześnie polscy nastolatkowie są najbardziej krytyczni w porównaniu do rówieśników z innych państw pod kątem postrzegania swojego ciała: aż 52% dziewcząt i 31% chłopców w wieku 15 lat uważa, że są zbyt grubi! Jak temu zaradzić?
Odkryjmy razem warzywa!
- Wraz z naszymi dziećmi jedzmy różnorodnie, uważajmy na wielkość porcji, wybierajmy wodę, cieszmy się wspólnymi posiłkami i bądźmy aktywni! – radzi Blanka Mellova, ekspert ds. żywienia inicjatywy „Nestlé for Healthier Kids”, której celem jest popularyzacja zbilansowanej diety u dzieci i młodzieży - Tych pięć nawyków - zwłaszcza w obecnej sytuacji - ma dla dzieci i młodzieży szczególne znaczenie, pozwala w dłuższej perspektywie obniżyć ryzyko chorób dietozależnych.
Różnorodność to podstawa zbilansowanej diety. Eksperci zalecają 3-5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, by codziennie w jadłospisie znalazły się warzywa (najlepiej jako część każdego posiłku) oraz owoce (przynajmniej 2 porcje).
- Obecna pora roku sprzyja różnorodności warzyw na naszych talerzach – dodaje Blanka Mellova – Istnieje też sporo metod zachęcenia dzieci i młodzieży do ich spożywania: począwszy od ich wspólnego uprawiania we własnym ogródku lub na balkonie, poprzez wspólne przyrządzanie kolorowych czy śmiesznych dań warzywnych, eksperymentowanie z modnymi przepisami kuchni innych części świata, po odkrywanie własnych receptur np. na pyszne warzywne przekąski.
Pomysłów może być bardzo wiele: stworzenie w domu własnego „warzywnego baru przekąskowego” – a w nim np. paluszki marchewkowe, selerowe, ogórki w słupkach. Świetnym (i pysznym) pomysłem są koktajle i sałatki z owoców sezonowych, np. truskawek. Najmłodsi uwielbiają wspólne tworzenie zwierzątek z warzyw, a także układanie warzywnych obrazków (brokuły i kalafior doskonale udają drzewa).
Częstszemu jedzeniu warzyw przez dzieci i młodzież sprzyjają wspólne posiłki z rodzicami! U dzieci, które częściej jadają obiady wspólnie z rodziną, stwierdzono wyższe spożycie warzyw i owoców, błonnika i mikroelementów. Jednocześnie badania pokazują, że wzorce i nawyki żywieniowe kształtujemy u dzieci właściwie od urodzenia, więc im szybciej pomożemy dzieciom w dokonywaniu prawidłowych wyborów, tym lepiej.
Bądźmy razem aktywni!
Codzienna aktywność fizyczna dzieci i młodzieży powinna trwać przynajmniej 60 minut. Korzyści są oczywiste: regularny wysiłek fizyczny to nie tylko radość, ale podstawa zdrowia i profilaktyki wielu schorzeń.
- W sytuacji przymusowej kwarantanny, w jakiej znalazły się dzieci i młodzież, pozbawienie bodźców ruchowych i odpowiedniej dla młodego organizmu stymulacji ćwiczeniami fizycznymi może wywoływać spadek ogólnej sprawności. Może to również wpłynąć na pogorszenie zdrowia psychicznego - mówi Sebastian Chmara, wybitny lekkoatleta, wiceprezes Polskiego Związku Lekkiej Atletyki – Dlatego trenerzy i eksperci naszego ogólnopolskiego programu popularyzacji sportu wśród najmłodszych „Lekkoatletyka dla każdego” już od wprowadzenia obostrzeń utrzymują zdalny kontakt z dziećmi. Dla przykładu, udało im się wdrożyć codzienne ćwiczenia w warunkach domowych, prowadzone on-line. We wspólne zajęcia ruchowe angażujemy również rodziców i rodzeństwo. W każdej chwili można do nas dołączyć!
Zaproszenie na czat o diecie i formie najmłodszych
Już w czwartek 28 maja o godz. 14.00 odbędzie się otwarty czat o budowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. Poprowadzą go specjaliści: Blanka Mellova, ekspert ds. żywienia inicjatywy „Nestlé for Healthier Kids” popularyzującej zbilansowaną dietę u dzieci i młodzieży, oraz utytułowany lekkoatleta, Paweł Wojciechowski. Aby dołączyć do spotkania, należy kliknąć w link .
Edyta Iroko
Corporate Affairs Manager
Email: edyta.iroko@pl.nestle.com
Telefon: +48 22 325 26 74
Mobile: +48 600 204 870
O Nestlé
Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia z portfolio blisko 1600 produktów i prawie 70 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA oraz PURINA. Nestlé działa na polskim rynku od ponad 25 lat. Firma zatrudnia aktualnie 5500 pracowników w 8 lokalizacjach.
[1] Źródło: WHO – Regional Office for Europe 2020: „Spotlight on adolescent health and well-being”, link

Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody

Skyry – codzienna dawka mocy, z Piątnicy, no bo skąd!

Ciasta na sylwestrowy stół
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.