Komunikaty PR

Produkty wege, bezmięsne czy roślinne – czy naming jest kluczem do serc klientów

2022-09-30  |  12:00
Biuro prasowe

Wybór nazwy nowo powstającej marki oferującej produkty roślinne, a także projekt logotypu, claimu czy opakowań spędza sen z powiek niejednego marketera i grafika. Dlaczego naming i visual brandów roślinnych są tak ważne? Jak wynika z badań, te elementy są dziś niezwykle istotne z perspektywy konsumenta, który każdego dnia podejmuje szereg decyzji zakupowych. Jak czytamy w raporcie Proveg (Roślinne alternatywy w Polsce: rynek, konsumenci i trendy; czerwiec 2021): Ogólnopolskie badania (styczeń 2021) pokazują, że po przedstawieniu nazwy, opakowania czy logo marki wegańskiej, już 72% Polaków rozpoznaje brand roślinny – w tym niemal wszyscy z grupy kupujących wegańską żywność, bo aż 97%

Czy oznacza to, że marki roślinne wpisują się w pewien uniwersalny schemat? Przeglądając szeroką ofertę produktową, trudno się z tym jednoznacznie zgodzić, ponieważ każda marka to inna historia, inny przekaz i przede wszystkim inny projekt. Choć brandy wegańskie mają ze sobą wiele wspólnego, to naturalnie różnią się m.in. namingiem. Jaka są różnice między spotykanymi dziś powszechnie nazwami produktów roślinnych? Sprawdźmy!

Produkty wege (nie mylić z wegetariańskimi)

Choć nazwy są podobne, to różnica jest w gruncie rzeczy niezwykle duża. Produkty wege to innymi słowy produkty wegańskie, zatem nieposiadające w swoim składzie zarówno mięsa, jak i produktów odzwierzęcych, takich jak jaja, mleko czy masło. Dieta wegan jest więc znacznie bardziej restrykcyjna niż wegetarian, którzy na co dzień rezygnują wyłącznie ze spożywania standardowego mięsa. Dieta wegańska bazuje na roślinach i alternatywach mięs produkowanych na bazie roślin. 

Jeszcze kilka lat temu termin „wegański” zrażał konsumentów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wykazało to m.in. Better Buying Lab, zlecając firmie Brandwatch w 2017 roku analizę postów w mediach społecznościowych oraz na brytyjskich i amerykańskich blogach i forach. Z przeprowadzonych analiz wynikło, że termin „wegański” był ponad dwukrotnie częściej używany w negatywnych kontekstach niż „plant-based”, dosł. oparty, bazujący na roślinach. Choć przez pięć lat bardzo wiele się zmieniło, to warto być świadomym, że to, co „wege”, wciąż może być dla części społeczeństwa dość kontrowersyjnym określeniem (źródło: World Resources Institute). Z drugiej strony, intensywna popularyzacja produktów wegańskich w ostatnim czasie demokratyzuje podejście nawet bardziej konserwatywnych konsumentów. Mówimy dziś już nie tylko o wege pizzach, burgerach czy makaronach, ale także o wegańskich kosmetykach.

Produkt bez mięsa

Zgodnie z nazwą w grupie produktów bezmięsnych mieści się szeroka paleta propozycji wegetariańskich. Co jednak o samym terminie „bez mięsa” mówią eksperci? Wśród opinii specjalistów pojawia się teza, że produkt „bez” czegoś lub „wolny” od czegoś może przynosić efekt przeciwny do zamierzonego. Dlaczego? Ponieważ podkreślanie, że czegoś brakuje w daniu, może wyzwalać niechęć odbiorcy przed utratą czegoś. Jak czytamy dalej w raporcie Proveg (czerwiec 2021): Pozycjonowanie marki na podkreślaniu braku czegoś może konotować niższą wartość takiego produktu.

Z pewnością nie jest to uniwersalna zasada sprawdzająca się w przypadku każdej marki, jednak warto wziąć pod uwagę te wskazówki, planując powstanie nowej marki lub bieżące działania komunikacyjne i promocyjne.

Produkt roślinny = plant-based

Często spotykanymi terminami określającymi żywność wegańską jest także „roślinny” oraz anglojęzyczny „plant-based”. Te warianty uznawane są za bezpieczne zamienniki, które wzbudzają mniej negatywnych konotacji.

W komunikacji Planty stawiamy głównie na wykorzystanie terminów roślinnych oraz plant-based. Zapoznaliśmy się z licznymi badaniami oraz opiniami ekspertów i uznaliśmy te opcje za najlepsze. Już na początku istnienia marki postawiliśmy na taką linię komunikacji i staramy się być jej wierni. Jestem przekonany, że podejście konsumentów do nazewnictwa będzie się także zmieniać z czasem, a bezwzględny wpływ na to ma rosnąca popularność roślinnej żywności, która konsumentom staje się coraz bliższa – komentuje Piotr Stryjkowski, Dyrektor Operacyjny w firmie Pure&Fit produkującej żywność marki Planty.

O namingu produktów roślinnych było w ostatnim czasie głośno za sprawą zakazów dotyczących stosowania nazw kojarzonych z produktami mięsnymi w stosunku do ich roślinnych zamienników. Powodami tej legislacji miało być wprowadzanie w błąd konsumentów. Tak było we Francji, a jak wygląda sytuacja w Polsce? Jak podaje RoślinnieJemy:

Wyniki badania przeprowadzonego za pomocą panelu Ariadna na reprezentatywnej próbie (n=1080 osób) w lipcu 2022 roku wskazują, że przeważającej większości Polaków nigdy, rzadko lub bardzo rzadko zdarzyło się przez pomyłkę kupić produkt roślinny zamiast mięsa (w sumie 96%).

Trudno wyrokować, jak będzie wyglądała w Polsce kwestia zakazów stosowania „mięsnych” nazw do produktów roślinnych w kolejnych latach, jednak z pewnością warto śledzić trendy i przewidywania ekspertów. Rosnący rynek plant-based stale motywuje do dyskusji oraz inspiruje do prowadzenia pogłębionych badań różnych obszarów tego sektora. W efekcie w coraz większym stopniu znamy i rozumiemy rynek roślinny, który według wielu będzie przyszłością naszej planety.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie „Chwalcie siebie!” przekonuje Oranżada Hellena i realizuje niezwykły mural w War Biuro prasowe
2024-07-03 | 15:05

„Chwalcie siebie!” przekonuje Oranżada Hellena i realizuje niezwykły mural w War

Oranżada Hellena wystartowała z nową odsłoną kampanii #hellendż, realizowaną w tym roku pod hasłem „Chwalcie siebie!”. W ramach akcji, na Nowym Mieście w Warszawie, pojawił
Żywienie Chrup wafle Familijne i wygraj rodzinny wyjazd do krainy bajek pod Paryżem!
2024-07-03 | 15:00

Chrup wafle Familijne i wygraj rodzinny wyjazd do krainy bajek pod Paryżem!

Spotkanie z ulubionymi postaciami z kultowych animacji, światowej klasy pokazy oraz pięć niezwykłych krain – to tylko część atrakcji jakie czekają na zwycięzcę loterii „Mus
Żywienie Świadome wybory żywieniowe Polaków. Naturalne składniki nadal w trendach
2024-07-02 | 11:00

Świadome wybory żywieniowe Polaków. Naturalne składniki nadal w trendach

Świadomość konsumentów w kwestii odżywiania rośnie w szybkim tempie, co potwierdzają wyraźne trendy z ostatnich lat[i]. Polacy coraz uważniej analizują składy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Teatr

Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora

W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.