Przesłanie UNICEF i WHO na Światowy Tydzień Karmienia Piersią
Stowarzyszenie UNICEF Polska
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/
Henrietta Fore, Dyrektor Generalna UNICEF
Tedros Adhanom Ghebreyesus, Dyrektor Generalny WHO
Hasłem Światowego Tygodnia Karmienia Piersią w 2020 r. jest „Wspieraj karmienie piersią na rzecz zdrowszej planety”. W nawiązaniu do tego hasła, WHO i UNICEF apelują do rządów państw o ochronę i promowanie dostępu kobiet do poradnictwa laktacyjnego. Jest to kluczowy element wsparcia karmienia piersią.
Karmienie piersią daje każdemu dziecku najlepszy możliwy start w życie. Zapewnia korzyści zdrowotne, odżywcze i emocjonalne zarówno dzieciom jak i matkom. Stanowi część zrównoważonego systemu żywnościowego. Choć karmienie piersią jest procesem naturalnym, nie zawsze jest łatwe. Matki potrzebują wsparcia - zarówno w rozpoczęciu jak i podtrzymaniu karmienia piersią.
Fachowe doradztwo laktacyjne zapewnia matkom i całym rodzinom wsparcie, którego potrzebują, aby optymalnie odżywiać swoje dzieci. Porady dotyczące karmienia piersią mogą pomóc matkom w budowaniu pewności siebie, przy jednoczesnym poszanowaniu indywidualnej sytuacji i wyborów. Pomagają także w pokonywaniu wyzwań i zapobieganiu praktykom, które mogą wpływać na optymalne karmienie piersią. Taką praktyką jest np. podawanie bez potrzeby dodatkowych płynów, pokarmów i substytutów mleka matki niemowlętom i małym dzieciom.
Zwiększenie dostępu do fachowego poradnictwa laktacyjnego może promować i wydłużyć czas karmienia piersią, z korzyścią dla niemowląt, rodzin i gospodarki. Tylko dzięki rosnącym wskaźnikom karmienia piersią każdego roku można uratować nawet 820 tysięcy dzieci i wygenerować dodatkowe dochody w wysokości 302 mld dolarów.
Profesjonalne poradnictwo w zakresie karmienia piersią może być udzielane przez pracowników medycznych, doradców laktacyjnych i matki, które już karmiły piersią oraz przeszły specjalne szkolenie. Może się to odbywać w różnych miejscach, zarówno osobiście jak i zdalnie: w placówkach medycznych lub klinikach, w ramach wizyt domowych lub programów społecznych. W czasie pandemii COVID-19 jeszcze ważniejsze jest znalezienie innowacyjnych rozwiązań, które zapewnią niezakłócony dostęp do tych podstawowych usług, a rodziny nadal będą mogły otrzymywać porady dotyczące karmienia piersią.
UNICEF i WHO apelują do rządów państw o:
- inwestowanie w dostęp każdej kobiety do fachowych porad laktacyjnych;
- szkolenie pracowników medycznych, w tym położnych i pielęgniarek w zakresie karmienia piersią;
- zapewnienie, że poradnictwo jest dostępne jako część rutynowych usług zdrowotnych i żywieniowych;
- współpracę ze społeczeństwem obywatelskim i stowarzyszeniami pracowników ochrony zdrowia w celu zapewnienia odpowiedniego doradztwa;
- ochronę pracowników medycznych przed naciskami ze strony przemysłu żywności dla niemowląt.
Wspólnie, dzięki zaangażowaniu i współpracy, umożliwimy każdej matce dostęp do fachowych porad laktacyjnych. Dzięki temu zapewnią one swoim dzieciom najlepszy możliwy start w życiu.
O UNICEF
UNICEF to organizacja humanitarna i rozwojowa od ponad 70 lat działająca na rzecz dzieci. Od ratujących życie szczepień, przez budowę szkół, po natychmiastową pomoc w sytuacji klęski humanitarnej - UNICEF robi wszystko, aby dzieciom żyło się lepiej. Pracuje w małych wioskach i z rządami państw, bo uważa, że każde dziecko, niezależnie od miejsca urodzenia, koloru skóry czy religii, ma prawo do zdrowego i bezpiecznego dzieciństwa. Więcej informacji na stronie unicef.pl

NDP i brak wzajemności standardów –pięta Achillesa unijnej polityki handlowej

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.