Raport: Polacy jedzą oczami
Jedzenie jest przyjemnością, „regulatorem” nastroju i zaspokojeniem potrzeb psychospołecznych, a blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności z wyglądu jedzenia. Między innymi takie odpowiedzi wskazali Polacy w badaniu konsumenckim „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków“ zrealizowanym we wrześniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni. Sprawdź, jak pobrać darmowy raport!
Czy Polacy jedzą oczami?
Z raportu zrealizowanego na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni wynika, że biorąc pod uwagę kwestie pozacenowe, wygląd jedzenia i opakowanie produktu spożywczego plasują się zazwyczaj w czołówce czynników decydujących o wyborze konsumenta. W przypadku kryteriów wyboru dań w restauracji – czy to w opcji jedzenia na miejscu, czy z dowozem – wygląd dania, również na zdjęciach, jest istotny dla większości respondentów. Ponad 3/4 badanych deklaruje, że zwraca uwagę na wygląd opakowań jedzenia, a wielu atrakcyjne wizualnie opakowanie zachęca do zakupu.
Prawie połowa respondentów (49%) wskazała, że od czasu do czasu kupują produkty spożywcze tylko dlatego, że spodobały im się wizualnie, zaś aż 17% robi to często! Nie mamy więc złudzeń, że estetyka i dbałość o wygląd produktów marek spożywczych jest dziś kluczowa dla producentów i sprzedawców. Z naszej perspektywy powszechne zrozumienie idei food designu, który koncentruje się na estetyce i spójności w projektowaniu jedzenia, jest więc niezwykle istotne. Sami na co dzień zajmujemy się m.in. projektowaniem opakowań, fotografią kulinarną i komunikacją marek związanych
z jedzeniem, więc cieszą nas wyniki badania oraz udowadniają, że tworzenie spójnej komunikacji ma sens i odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych – komentuje Magda Malutko, CEO agencji Od kuchni i pomysłodawczyni projektu Food and Design, w ramach którego zrealizowano badanie konsumenckie.
Z badania jasno wynika, że w przypadku znacznej większości produktów spożywczych atrakcyjny wygląd opakowania zwiększa intencję zakupową, a dla blisko połowy respondentów apetyczne zdjęcie sprawia, że opakowanie jest atrakcyjne. Podobny odsetek deklaruje, że wygląd jest również oznaką produktu premium.
Rola jedzenia w życiu Polaków
W konsumpcji szukamy dziś czegoś więcej niż tylko zaspokojenia głodu. Wielu upatruje w jedzeniu zaspokojenia potrzeb psychospołecznych oraz przyjemności. Jak dodaje Kaja Pomiankiewicz, członkini zespołu Food and Design: Z badania wynikło, że to kobiety częściej poszukują pocieszenia w jedzeniu niż mężczyźni (22,1% do 15,6%) i to je bardziej zachęca do zakupu atrakcyjne wizualne opakowanie. Warto przyjrzeć się również najmłodszej grupie respondentów, czyli osobom między 18 a 24 rokiem życia. Częściej niż jedna na pięć osób jedzeniem zabija nudę! Nie dziwi także fakt, że nowych doświadczeń kulinarnych chętniej poszukują osoby z wyższym wykształceniem oraz o najwyższych dochodach. Ta grupa społeczna, szczególnie w dobie galopującej inflacji i trudnej sytuacji gospodarczej, może sobie z większą swobodą pozwolić na tego typu wydatki.
Produkty bio, eko i vegan w centrum zainteresowania
Wraz z rozwojem rynku spożywczego i oferty gastronomicznej, a także równolegle z rosnącą świadomością konsumencką zmienia się podejście Polaków do sposobu odżywiania. Co na temat diety powiedzieli respondenci?
Analizując wyniki raportu, niezwykle cieszy nas fakt, że częściej niż co trzeci badany stara się być na bieżąco z trendami w żywieniu. Zgodnie z naszymi przewidywaniami, częściej są to kobiety niż mężczyźni. Aż 55% konsumentów zwraca też uwagę na oznaczenia bio/eko/vegan. Tutaj też prym wiodą kobiety, które na ogół wydają się bardziej wrażliwe na stronę wizualną jedzenia, doceniając estetycznie podane dania czy atrakcyjne opakowania – wskazuje Dominika Kaczyńska, członkini zespołu Food and Design.
Owady na talerzu? Jeszcze nie teraz
Jednym z trendów, który obecnie rozwija się na rynku spożywczym jest białko owadzie. Larwy i robaki, jako alternatywne źródła białka w diecie, nie cieszą się powszechną akceptacją, choć nieco bardziej skłonni do korzystania z tej formy żywności są mężczyźni. Blisko 2/3 badanych definitywnie odrzuca taką możliwość. Co ciekawe, młode osoby, w przedziale 18–24 l. (37,4%) oraz 25–34 l. (37,5%), są zdecydowanie najbardziej otwarte na takie rozwiązanie w przyszłości.
Jak pobrać raport?
Cały raport „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” jest dostępny do pobrania za darmo na stronie projektu Food and Design: www.foodanddesign.pl.
„Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków” to badanie konsumenckie zrealizowane w ramach Food and Design, nowo powstałego, autorskiego projektu agencji Od kuchni. Celem badania było sprawdzenie, czy i w jakim stopniu wygląd bądź sposób zwizualizowania produktów spożywczych oraz opakowań jedzenia ma wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez klientów. Premiera raportu odbyła się 24 listopada podczas pierwszego spotkania branżowego z cyklu Food Working, realizowanego w ramach projektu Food and Design.
Twórcy projektu podkreślają, że zrealizowane badanie to dobry początek rozwoju ich działalności i w niedalekiej przyszłości planują kolejne publikacje, tym razem koncentrując się na tematycznych e-bookach tworzonych we współpracy z ekspertami i partnerami.
*Badanie „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” zostało zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18–65 l. metodą CAWI (samodzielnie wypełniane ankiety online) na panelu badawczym ePanel.pl, należącym do ARC Rynek i Opinia. Liczebność próby wyniosła 1000 osób.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora
Aktorka zaplanowała już część swojego urlopu i wręcz już nie może się doczekać wyjazdu pod namiot. Tym razem wybrała model montowany na dachu auta, co ma zapewnić większy komfort wypoczynku. Anna Powierza zaznacza, że w takiej wersji można funkcjonować bez żadnych ograniczeń. Nie zdradza jednak, kiedy dokładnie wyjeżdża ani jaką lokalizację wybrała. Wiadomo tylko, że będzie jej towarzyszyć córka, 11-letnia Helena.
Edukacja
Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej

Według danych Państwowej Inspekcji Pracy problem mobbingu w polskich uczelniach na tle zgłoszeń z rynku wydaje się marginalny. Badania ankietowe pokazują jednak zupełnie inną skalę tego problemu w środowiskach akademickich. Okazuje się, że z mobbingiem zetknęło się 63,5 proc. pracowników uczelni i 55 proc. studentów. Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Śląski realizują projekt, którego celem jest zebranie najlepszych realizowanych przez szkoły wyższe praktyk i polityk antymobbingowych, a potem opublikowanie ich jako gotowe rozwiązania do wdrożenia na uczelniach.
Psychologia
Qczaj: Po miesiącu w Tajlandii przeżywam jakieś przebudzenie. Ostatnio miałem w życiu dużo różnych trudności

Trener jest niezwykle zadowolony z ostatniego pobytu w Tajlandii. Wypoczął, pozbył się negatywnych emocji i naładował akumulatory, a jednocześnie zrealizował ciekawy projekt. Pełen energii wrócił do kraju, by podejmować kolejne wyzwania zawodowe. Qczaj zaznacza, że teraz zupełnie inaczej spojrzał na ten kraj po tym, jak w jego życiu nastąpił przełom i wreszcie uwolnił się od nałogu alkoholowego.