Raport Tetra Pak Index 2023: konsumenci chcą dbać o zdrowie swoje i planety
Zdrowe produkty żywnościowe nie powinny szkodzić środowisku – tak twierdzi prawie 3 na 4 respondentów 15. edycji raportu Tetra Pak Index, który skupia się na identyfikowaniu trendów konsumenckich i technologicznych w obszarze żywienia i zdrowia. Dla ponad połowy badanych wybory żywieniowe coraz wyraźniej łączą się z dobrostanem planety i konsumenci ci skłonni są zmieniać nawyki dietetyczne, aby przyczynić się do budowy lepszego świata. Pomóc w tym mogą innowacje w branży produkcji żywności, aktywnie wspieranej przez nowoczesne technologie.
Raport Tetra Pak Index 2023, oparty na badaniu przeprowadzonym w 10 krajach na całym świecie przez globalną agencję badawczą Ipsos, potwierdza, że, rynek zdrowej żywności dynamicznie się rozwija, a konsumenci aktywnie poszukują produktów, które będą miały pozytywny wpływ na ich dobrostan fizyczny. Rośnie przy tym grupa świadomych środowiskowo konsumentów, którzy przyjmują coraz bardziej holistyczny pogląd na sprawy – są oni określani mianem „klimatarian”.
W badaniu zaobserwowano ponadto tendencje, które znajdują odzwierciedlenie w rosnącej liczbie konsumentów świadomie zmniejszających ilość spożywanego mięsa, tzw. „fleksitarian” – prawie połowa badanych wskazała, że zmniejsza spożycie mięsa lub całkowicie wyklucza je z jadłospisu, co jest zjawiskiem globalnym. Dla ponad połowy (56%) respondentów za przyjęciem diety fleksitariańskiej, peskatariańskiej, wegetariańskiej lub wegańskiej przemawiają powody zdrowotne, przy czym ponad jedna trzecia (36%) wskazuje na środowisko jako główny czynnik motywujący.
Jednocześnie badanie pokazało, że priorytetem dla konsumentów przestaje być wygoda. Wyraźna zmiana postaw potwierdza, że prawie 3/4 badanych (70%) poświęciłoby wygodę na rzecz zdrowszych produktów. Co istotne, na dążenie do utrzymania dobrego zdrowia nie ma również wpływu kryzys związany z rosnącymi kosztami utrzymania – zaledwie 1 na 6 respondentów (17%) byłby skłonny zrezygnować z zakupu zdrowej żywności i napojów w związku z obecną sytuacją gospodarczą.
Tendencja wzrostowa
Przewiduje się, że liczba klimatarian będzie rosnąć wraz z coraz bardziej odczuwalnymi skutkami zmian klimatu. Od producentów żywności konsumenci oczekiwać będą produktów nie tylko zdrowych, ale i zrównoważonych.
– Wyniki tegorocznego badania Tetra Pak Index stanowią odzwierciedlenie obranego przez nas w minionych latach kierunku dekarbonizacji przemysłu spożywczego oraz większego zrównoważenia systemów produkcji żywności i zapewnienia im większej odporności na zmiany. Dla ludzi w wielu częściach świata produkty takie jak mleko i soki stanowią podstawę codziennego żywienia, dlatego tak ważna jest optymalizacja łańcuchów wartości poprzez innowacje w obszarze pozyskiwania surowców, pakowania, przetwarzania i dystrybucji. To właśnie w tych obszarach odgrywamy aktywną rolę we współpracy z naszymi klientami i dostawcami – powiedział Adolfo Orive, dyrektor generalny Tetra Pak. – Biorąc pod uwagę fakt, że do roku 2050 świat będzie potrzebował 60% więcej żywności, nasze wysiłki staramy się uzupełniać o technologie, które przyczyniają się do odkrywania nowych źródeł pożywienia, takich jak produkty pochodzenia roślinnego czy alternatywne białka wytwarzane z wykorzystaniem biomasy i procesów fermentacji precyzyjnej. Oba te obszary mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju systemu produkcji żywności – dodał Adolfo Orive.
Potencjał nowej żywności
Przełomowe innowacje w dziedzinie produkcji żywności mogą odegrać istotną rolę wspierającą w dostarczaniu na rynek produktów nie tylko smacznych, ale i powstałych z efektywnie wykorzystywanych zasobów. Pozytywna w tym wszystkim jest otwartość konsumentów na innowacje wpływające na jakość życia i spożywanego pożywienia – 62% badanych uważa, że technologia odegra istotną rolę w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości. Jednocześnie część konsumentów obawia się, że innowacje mogą okazać się niewystarczająco naturalne względem świeżej i nieprzetworzonej żywności, stąd konieczne będzie znalezienie odpowiedniej równowagi.
– Prace w tym obszarze postępują stosunkowo szybko, dlatego obecnie trudno przewidzieć, kiedy i w jakim zakresie przyniosą oczekiwane efekty. Jednak tylko nieustające wysiłki i wykorzystanie potencjalnej współpracy do zbadania każdej możliwości pozwolą znaleźć rozwiązania dla obecnych wyzwań związanych z systemem produkcji żywności – podsumował Adolfo Orive.
Raport Tetra Pak Index 2023 został opracowany na bazie ogólnoświatowego badania postaw konsumenckich, wykorzystującego kwestionariusz opracowany we współpracy z agencją badawczą Ipsos. Wyniki zostały uzyskane na bazie 5000 wywiadów online zrealizowanych na przełomie października i listopada 2022 roku w 10 krajach świata: Brazylii, Chinach, Hiszpanii, Indiach, Kenii, Korei Płd., Niemczech, RPA, USA oraz Wielkiej Brytanii.
Autentyczne smaki Italii w Atrium Biała – zapraszamy na wyjątkowy Jarmark Włoski
Egzotycznie orzeźwiająca nowość!
Smak i zapach owoców granatu ze słonecznej Grecji w każdej szklance!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.