Komunikaty PR

Raport Tetra Pak Index 2023: konsumenci chcą dbać o zdrowie swoje i planety

2023-11-22  |  12:00

Zdrowe produkty żywnościowe nie powinny szkodzić środowisku – tak twierdzi prawie 3 na 4 respondentów 15. edycji raportu Tetra Pak Index, który skupia się na identyfikowaniu trendów konsumenckich i technologicznych w obszarze żywienia i zdrowia. Dla ponad połowy badanych wybory żywieniowe coraz wyraźniej łączą się z dobrostanem planety i konsumenci ci skłonni są zmieniać nawyki dietetyczne, aby przyczynić się do budowy lepszego świata. Pomóc w tym mogą innowacje w branży produkcji żywności, aktywnie wspieranej przez nowoczesne technologie.

Raport Tetra Pak Index 2023, oparty na badaniu przeprowadzonym w 10 krajach na całym świecie przez globalną agencję badawczą Ipsos, potwierdza, że, rynek zdrowej żywności dynamicznie się rozwija, a konsumenci aktywnie poszukują produktów, które będą miały pozytywny wpływ na ich dobrostan fizyczny. Rośnie przy tym grupa świadomych środowiskowo konsumentów, którzy przyjmują coraz bardziej holistyczny pogląd na sprawy – są oni określani mianem „klimatarian”. 

W badaniu zaobserwowano ponadto tendencje, które znajdują odzwierciedlenie w rosnącej liczbie konsumentów świadomie zmniejszających ilość spożywanego mięsa, tzw. „fleksitarian” – prawie połowa badanych wskazała, że zmniejsza spożycie mięsa lub całkowicie wyklucza je z jadłospisu, co jest zjawiskiem globalnym. Dla ponad połowy (56%) respondentów za przyjęciem diety fleksitariańskiej, peskatariańskiej, wegetariańskiej lub wegańskiej przemawiają powody zdrowotne, przy czym ponad jedna trzecia (36%) wskazuje na środowisko jako główny czynnik motywujący. 

Jednocześnie badanie pokazało, że priorytetem dla konsumentów przestaje być wygoda. Wyraźna zmiana postaw potwierdza, że prawie 3/4 badanych (70%) poświęciłoby wygodę na rzecz zdrowszych produktów. Co istotne, na dążenie do utrzymania dobrego zdrowia nie ma również wpływu kryzys związany z rosnącymi kosztami utrzymania – zaledwie 1 na 6 respondentów (17%) byłby skłonny zrezygnować z zakupu zdrowej żywności i napojów w związku z obecną sytuacją gospodarczą. 

Tendencja wzrostowa 

Przewiduje się, że liczba klimatarian będzie rosnąć wraz z coraz bardziej odczuwalnymi skutkami zmian klimatu. Od producentów żywności konsumenci oczekiwać będą produktów nie tylko zdrowych, ale i zrównoważonych.  

– Wyniki tegorocznego badania Tetra Pak Index stanowią odzwierciedlenie obranego przez nas w minionych latach kierunku dekarbonizacji przemysłu spożywczego oraz większego zrównoważenia systemów produkcji żywności i zapewnienia im większej odporności na zmiany. Dla ludzi w wielu częściach świata produkty takie jak mleko i soki stanowią podstawę codziennego żywienia, dlatego tak ważna jest optymalizacja łańcuchów wartości poprzez innowacje w obszarze pozyskiwania surowców, pakowania, przetwarzania i dystrybucji. To właśnie w tych obszarach odgrywamy aktywną rolę we współpracy z naszymi klientami i dostawcami – powiedział Adolfo Orive, dyrektor generalny Tetra Pak. – Biorąc pod uwagę fakt, że do roku 2050 świat będzie potrzebował 60% więcej żywności, nasze wysiłki staramy się uzupełniać o technologie, które przyczyniają się do odkrywania nowych źródeł pożywienia, takich jak produkty pochodzenia roślinnego czy alternatywne białka wytwarzane z wykorzystaniem biomasy i procesów fermentacji precyzyjnej. Oba te obszary mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju systemu produkcji żywności – dodał Adolfo Orive.  

Potencjał nowej żywności  

Przełomowe innowacje w dziedzinie produkcji żywności mogą odegrać istotną rolę wspierającą w dostarczaniu na rynek produktów nie tylko smacznych, ale i powstałych z efektywnie wykorzystywanych zasobów. Pozytywna w tym wszystkim jest otwartość konsumentów na innowacje wpływające na jakość życia i spożywanego pożywienia – 62% badanych uważa, że technologia odegra istotną rolę w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości. Jednocześnie część konsumentów obawia się, że innowacje mogą okazać się niewystarczająco naturalne względem świeżej i nieprzetworzonej żywności, stąd konieczne będzie znalezienie odpowiedniej równowagi.  

– Prace w tym obszarze postępują stosunkowo szybko, dlatego obecnie trudno przewidzieć, kiedy i w jakim zakresie przyniosą oczekiwane efekty. Jednak tylko nieustające wysiłki i wykorzystanie potencjalnej współpracy do zbadania każdej możliwości pozwolą znaleźć rozwiązania dla obecnych wyzwań związanych z systemem produkcji żywności – podsumował Adolfo Orive 

Raport Tetra Pak Index 2023 został opracowany na bazie ogólnoświatowego badania postaw konsumenckich, wykorzystującego kwestionariusz opracowany we współpracy z agencją badawczą Ipsos. Wyniki zostały uzyskane na bazie 5000 wywiadów online zrealizowanych na przełomie października i listopada 2022 roku w 10 krajach świata: Brazylii, Chinach, Hiszpanii, Indiach, Kenii, Korei Płd., Niemczech, RPA, USA oraz Wielkiej Brytanii. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Media

Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne

Już dziś wieczorem w Operze Leśnej w Sopocie startuje Polsat Hit Festiwal. Maciej Rock, jeden z prowadzących to wydarzenie, podkreśla, że w przygotowanie takiego projektu angażują się setki osób, którym powierzone są określone zadania. By w stu procentach zrealizować założony scenariusz, trzeba włożyć wiele wysiłku, bo przy tak prestiżowej imprezie nie ma miejsca na przypadek. Prezenter nie urywa, że mimo wieloletniego doświadczenia zawodowego, przed wyjściem na scenę towarzyszy mu stres.

Polityka

Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.